اصفهان چند پل تاریخی دارد ؟ همراه با معرفی

اصفهان یکی از شهرهایی است که آن را بیشتر با پل های تاریخی و معروفش می شناسند. زمانی که توریست ها و گردشگران برای نخستین بار به شهر اصفهان سفر می کنند و از این پل ها بازدید می کنند بسیار هیجان زده می شوند. برخی از این پل ها قدمت شان از زمان ساسانیان شروع شده و تا حکومت صفویه ادامه پیدا کرده است. وجود رودخانه پرآبی مثل زاینده رود سبب شد که پل های مهمی همچون پل خواجو، سی و سه پل، جویی و مارنان در این شهر ساخته شوند. در ادامه با مستر بلیط همراه شوید تا به معرفی چند پل تاریخی بپردازیم.

پل خواجو در شهر اصفهان

پل خواجو یا پل حسن بیک به دستور شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۰ هجری قمری در شهر اصفهان بنا شده است. این پل تاریخی و زیبا به خاطر معماری معروفی که دارد طرفدار بیشتری نسبت به دیگر پل ها دارد. ویژگی های منحصر به فردی که این پل دارد باعث شده گردشگران زیادی به آنجا بروند. باغ سعادت آباد و عمارت آیینه خانه در نزدیکی این پل قرار دارند که ترکیب آنها با زیبایی پل خواجو موجب شده محبوبیت خاصی بین مردم کشور و توریست های خارجی داشته باشد. قبل از پل خواجو،‌ پل حسن بیک در همین مکان وجود داشت، اما پس از سال ها آن را تخریب کردند و بر روی خرابه هایش پل خواجو را بنا کردند. اگر شما نیز مشتاق دیدن از این پل زیبا هستید می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط و خرید بلیط هواپیما به شهر زیبای اصفهان رفته و از جاذبه های بی نظیر آن لذت ببرید.

سی و سه پل نگین پل های اصفهان

زیباترین پل در میان پل های شهر اصفهان را می توان سی و سه پل دانست. شاهکاری خارق العاده و هنری، که بسیاری از توریست ها بر این باورند این پل نمادی از معماری فوق العاده ایرانی می باشد. شاید زیباترین پل در کشور نیز همین سی و سه پل باشد. این پل بر روی زاینده رود بنا شده که پس از گذشت سال ها از ساخت آن هنوز پابرجا و مستحکم باقی مانده است. نام های دیگر این پل، پل چهار باغ، پل جلفا و پل الله وردی خان می باشند. سی و سه پل ۱۴ متر پهنا و ۳۰۰ متر طول دارد که با اختلاف طویل ترین پل زاینده رود به شمار می رود.

ساخت این پل به سال ۱۰۰۸ هجری قمری در دوره شاه عباس اول برمی گردد که حدود ۴۰ سال احداث آن به طول انجامیده است. شخصی به نام سردارالله وردی خان هزینه ساخت آن را به عهده گرفته و به همین دلیل با نام خودش نیز شناخته می شود.

آن دسته از افرادی که علاقه مند به سفرهای هوایی هستند، با خرید بلیط هواپیما اصفهان می توانید در سریع ترین زمان به شهر اصفهان سفر کنید و از این پل زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری شهر لذت ببرید.

در این پل، جشن های مهم بسیاری برگزار می شده که یکی از جشن ها آبریزان بود که در زمان حکومت صفویان برپا می شد. در سفرنامه های جهانگردان اروپایی ردپایی از نام این جشن را مشاهده می کنید. ارامنه جلفا نیز مراسم خود را که به حاج شویان معروف بود، در نزدیکی همین پل برگزار می کردند.

پل چوبی یا جویی

کمتر کسی را پیدا می کنید که به شهر اصفهان سفر کرده باشد و از پل چوبی بازدید نکرده باشد. این پل نیز مانند سی و سه پل و خواجو بر روی زاینده رود احداث شده است. طول این پل حدود ۱۴۷ متر بوده که در زمان حکومت شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجری آن را بنا کرده اند. نام دیگر این پل دریاچه است،‌ و به این دلیل این نام را بر آن گذاشته اند که در قسمت غربی آن آب رودخانه جمع می شود که امکان تشکیل یک دریاچه را می دهد.

در آن زمان پل جویی صرفا برای عبور و مرور عوام نبود، بلکه باغ های سلطنتی در ساحل جنوبی و شمالی رودخانه را به همدیگر ارتباط می داد. این محل عبور و مرور خانواده شاه صفوی، اشراف، مهمان ها و امراء بود که می خواستند با شاه عباس دوم ملاقات کنند. بناهای با شکوهی در باغ های پل چوبی وجود داشت که محل این ملاقات ها به شمار می رفت که هم اکنون آثاری از آن ها باقی نمانده است.

پل شهرستان

پل شهرستان در شهر اصفهان واقع شده که در زمان ساسانیان آن را بنا کرده اند و یکی از قدیمی ترین پل های کشور شناخته می شود. دیدن این پل را به هر ایرانی علاقه مند به آثار تاریخی را پیشنهاد می کنیم. این پل بسیار استوار، بر روی رودخانه ای در سمت شرق شهر اصفهان ساخته شده است. احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که چرا این نام را بر روی پل گذاشته اند؟ روستایی در اصفهان وجود دارد به نام شهرستان که پل در این روستا قرار دارد. به همین دلیل نام آن را پل شهرستان نهادند. این پل یکی دیگر پل های طولانی شهر اصفهان است که طول آن حدود ۱۰۵ متر می باشد. از این پل در قدیم استفاده نظامی می شده است که در سال های بسیار دور قبل از اسلام بسیار حائز اهمیت بود.

نکته قابل توجه در مورد این پل معماری آن می باشد که به باور باستان شناسان مربوط به دوره ساسانیان است و پایه های آن را بر روی سنگ های طبیعی کف رودخانه استوار کرده اند. عده ای دیگر نیز بر این عقیده اند که زمان ساخت آن به دوره دیلمیان برمی گردد.

در سایت مستر بلیط همه روزه بلیط اتوبوس اصفهان از تمام شهرها ارائه می شود که می توانید به صورت آنلاین بلیط خود را خریداری کنید.

پل مارنان

این پل در اصل با نام پل ماربین شناخته می شد اما در نهایت با گذشت سال ها نام پل به مارنان تغییر داده شد. بر روی دلیل نام گذاری این پل تحقیقات زیادی از طرف کارشناسان صورت گرفته است. نتیجه گیری این تحقیقات نشان می دهد که واژه ماربین همان «مهربین» بوده که از دید فرهنگ مردم اصفهان زمان ظهور زرتشت می باشد. این پل یکی از مهم ترین پل ها در زمان حکومت ساسانیان بوده چون خیلی از روستاهای اطراف خود را به یکدیگر متصل می کرده است.

پل مارنان از زمان حکومت صفوی تا کنون تغییر چندانی نکرده اما تعمیرات مکرر و جزئی روی آن انجام شده است. زمان ساخت این پل به حکومت ساسانیان برمی گردد که کارشناسان بر این عقیده اند که بر روی سنگ های طبیعی از کف رودخانه بنا شده، عده ای نیز بنای آن را مربوط به دوره دیلمیان می دانند. این پل شباهتی زیادی به پل شادروان شوشتر و پل دزفول دارد که در استان خوزستان واقع شده اند. این پل ها نیز در زمان ساسانیان احداث گردیدند که خود نشانگر حائز اهمیت بودن ساخت پل در آن زمان می باشد.

در برخی شهرها امکان سفر به اصفهان و دیدن این پل های زیبا با بلیط قطار اصفهان وجود دارد که با مراجعه به سایت مستر بلیط می توانید مسیرهای موجود را مشاهده کنید.

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها