تاریخچه گوی تپه

گوی تپه -از هزاره چهارم پیش از میلاد

گوی تپه -از هزاره چهارم پیش از میلاد

گوی تپه یکی از اولین مناطق حفاری شده در شمال غرب ایران است که فرهنگ عصر مفرغ را نمایان کرده و لایه های آن به هزاره سوم پیش از میلاد تا دوره آهن ۲ تعلق دارد. سفالهای گوی تپه طرحهای هندسی مشبک و مثلثی دارند و نقوش حیوانی مانند پرنده و گوزن بر آنها دیده می شود.

گوی تپه یکی از مکان‌های تاریخی باستانی مهم این شهر به شمار می‌رود که در نزدیکی شهر واقع شده است و می‌توان گفت که تاریخ هزاران ساله یک سرزمین کهن را در خود نهفته دارد.

اما این تپه باستانی به حال خود رها شده است و هیچ‌گونه رسیدگی اثر بخش و حفاظت از آن صورت نمی‌گیرد و هر از چندی تاریخ چندین هزار ساله ارومیه را دزدان آثار تاریخی به تاراج می‌برند و کسی جلودار آنان نیست.

گوی تپه

بی شک اگر این اثر تاریخی در یکی از کشورهای پیشرفته بود، به یک مکانی زیبا تبدیل شده بود و مسئولان آن کشور از این تپه برای درآمدزایی استفاده ها می‌کردند اما مسئولان شهر ارومیه کوچک‌ترین اهمیتی بدان نمی‌دهند تا محل خواب و تردد سگ‌های ولگرد شود.

مسئولان همواره شعار استفاده از جاذبه‌های گردشگری را می‌دهند و به ظاهر دغدغه ورود توریست خارجی را نیز دارند اما اگر یک شهروند خارجی با این‌گونه صحنه‌ها روبه‌رو شود از آمدن خود به ایران و شهر ارومیه پشیمان خواهد شد و بعد از برگشتن به کشور خود آنچه را که دیده است تبلیغ می‌کند نه آن ادعایی که مدیران دارند.

اگر از علاقه مندان به تاریخ و تمدن هستید، در سفرتان به ارومیه دیدار از گوی تپه را به شما پیشنهاد می کنیم. تپه ای که تمدن و تاریخ غنی ارومیه را در خود جای داده است و در این محل شاهدد ۷ لایه از تمدن مردمان گذشته ارومیه می باشید.

اوضاع نامناسب مجموعه باستانی"گوی تپه"ارومیه

این تپه باستانی به ارتفاع ۲۴ متر، در ۶ کیلومتری جنوب شرقی ارومیه و در دل دره ای واقع شده است. از جمله آثار ارزشمند به دست آمده ازین مکان، صفحه ی مفرغی می باشد که تصویر «گیلگمش»، پهلوان حماسی بابلی بر روی آن نقش بسته است و یادگاری از قرن هشتم می باشد.

اثر دیگری که از این تپه یافت شده و اکنون در موزه هنرهای زیبای متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود، مهری استوانه منقش به تصویر خدایان بابلی است که از عمق ۸ متری زمین کشف شده و متعلق به هزاران سال گذشته می باشد. 

منبع iranatlas tasnimnews tripbama
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها