مزایای خواندن کتاب به صورت روزانه چیست؟

در دنیای رنگارنگ کودکی با شعری از عباس یمینی‌شریف (من یار مهربانم/ دانا و خوش بیانم/ گویم سخن فراوان/ با آنکه بی زبانم) با کتاب انس و الفت پیدا کردیم و آن را یار مهربان خود شناختیم که غفلت از آن عمل خوشایندی نیست.

با افزایش سن و قدم گذاشتن در دنیای پرمشغله امروز، مطالعه صرفا در متن‌های کوتاه و پست‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی خلاصه می‌شود که این روند کمی نگران‌کننده خواهد بود. فواید کتاب خواندن بی‌شمار است که عدم پرداختن به آن بدون‌شک روی زندگی شخصی فرد تاثیر می‌گذارد. مطالعه کردن روی ذهن و عملکرد انسان اثرات بسیار مثبتی دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱ . بهبود قدرت تمرکز

در جهان آشفته امروز که ذهن افراد درگیر موضوعات پیچیده اطراف است، با کتاب می‌توان توانایی تمرکز ذهن را چندین برابر افزایش داد. در حقیقت بدن شما آماده می‌شود تا در شرایط متفاوت واکنش‌های گوناگونی از خود بروز دهد، محققان بر این باورند که با مطالعه روزی ۲۰ دقیقه از یک کتاب می‌توان ذهن را به فعالیت واداشت که همین امر در بهبود قدرت تمرکز مؤثر خواهد بود.

۲ . پیشگیری از آلزایمر

روند ابتلا به آلزایمر در سنین بالا روز به روز گسترش می‌یابد که مطالعه می‌تواند این روال را کاهش داده یا حتی از آن پیشگیری نماید. مغز هم همانند سایر اعضای بدن برای سالم ماندن نیاز به فعالیت دارد که کتابخوانی یکی از تمریناتی است که سبب تحریک ذهن می‌شود. دانشمندان تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام دادند و به این نتیجه رسیدند، افرادی که در روز ساعاتی را به مطالعه کردن، حل جدول یا بازی‌های فکری اختصاص می‌دهند در حقیقت فعالیت ذهنی بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت و همین امر مانع از بروز آلزایمر در آنها می‌شود.

کتاب خواندن

۳ . کاهش افسردگی

ذهن در اثر بیکاری به افکار ناهنجار روی می‌آورد که همین امر سبب بروز افسردگی در افراد می‌شود. خرید کتاب و مطالعه آن قطعا یکی از عوامل تاثیرگذار در ذهن و زندگی افراد خواهد بود. بدین صورت، با هر سطر از یک کتاب که می‌خوانید ذهن شما درگیر حوادث و رویدادهای جالب توجه می‌شود که همین امر فعالیت مغزی شما را افزایش داده و مانع از بروز افکار ناراحت‌کننده در شما می‌شود. بطور مثال با مطالعه کتاب‌های روانشناسی و به کار بستن راه حل‌های موجود در آن می‌توانید از افسردگی خود پیشگیری کنید.

۴ . افزایش دانش و آگاهی

در هر زمینه‌ای که مطالعه می‌کنید بدون تردید با موضوعات و اطلاعات جدید مواجه می‌شوید که برخی از آنها برای شما جالب توجه خواهند بود و برای همیشه در ذهن شما ثبت می‌شوند، بدین ترتیب دانش عمومی شما افزایش می‌یابد. بنابراین فراموش نکنید که هرچه گستره اطلاعاتی شما بیشتر شود در برخورد با چالش‌های زندگی واکنش عاقلانه‌تری خواهید داشت.

۵ . کاهش استرس

محققان بر‌این باورند که مطالعه کردن مؤثرترین روش جهت کاهش استرس خواهد بود. از نظر آنها تفاوتی نمی‌کند که چه کتابی را برای مطالعه انتخاب می‌کنید وقتی وارد دنیای پر رمز و راز کتاب می‌شوید از نگرانی‌های روزمره فاصله گرفته و به ذهن خود فرصت می‌دهید تا از طریق اکتشافات جدید آرام شود. فشار ناشی از دنیای ناآرام این روزها فرمان هدایت ذهن را در دست گرفته که با روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مطالعه می‌توان از غرق شدن در این دنیای پرتنش جلوگیری کرد.

۶ . تقویت حافظه

هنگامیکه شروع به مطالعه کتاب می‌کنیم با شخصیت ها، حوادث و رویدادهای گوناگونی مواجه می‌شویم که باید آنها را در ذهن داشته باشیم تا بتوانیم روند داستان را دنبال کنیم. مغز عضوی شگفت‌انگیز است که به آسانی و بگونه‌ای خارق‌العاده مسائل را ثبت می‌کند در نتیجه این رویه سبب تقویت حافظه کوتاه‌مدت فرد می‌شود. در نتیجه با در دست گرفتن یک کتاب و شروع به خواندن آن می‌توانید وارد دنیای دیگری با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی شویدکه همین امر اعصاب مغز را درگیر اتفاقات جدید کرده که سبب می‌شود درگیری و فعالیت ذهنی فرد بیشتر شود.

۷ . بهبود ادبیات و دایره واژگان

بدون‌شک هرچه بیشتر کتاب بخوانید با واژگان، اصطلاحات و جملات جدیدی آشنا می‌شوید که هیچ پیش‌زمینه ذهنی نسبت به آن نداشته‌اید اما از این به بعد بطور ناخودآگاه آن را در مکالمات روزمره به کار می‌برید؛ همچنین با اعتماد بنفس بیشتری در رابطه با موضوعات متفاوت اظهارنظر می‌کنید. گسترش دایره لغات از جمله فواید کتابخوانی‌ست که تاثیر بسزایی در زندگی روزمره شما و برقراری ارتباط با اجتماع دارد.

 

۸ . دوری از شبکه‌های مجازی

زندگی ما امروزه توسط اینترنت و شبکه‌های اجتماعی احاطه شده که بنوعی اعتیادآور هستند. در هنگام مطالعه گوشی را کنار گذاشته تا با ذهنی آرام مطالعه کنید، اینگونه ذهن و بدن شما چند دقیقه از تنش‌های موجود بی‌خبر خواهد بود و فرصتی جهت کسب آرامش از طریق مطالعه به مغز خود می‌دهید.

سخن آخر

پس از آشنایی با فواید کتابخوانی به شما توصیه می‌کنیم تا با خرید کتاب از انتشارات‌های مختلف مثل انتشارات ققنوس ، مروارید و … یا عضویت در کتابخانه عمومی شهر خود سرانه مطالعه روزانه را افزایش داده تا از فواید آن بهره‌مند گردید؛ همچنین بدون اینکه هزینه اضافی پرداخت کنید با خرید یک کتاب در ماه می‌توانید بطور رایگان روح و ذهن خود را سیراب کنید. با توجه به شرایط عمومی جامعه، خرید اینترنتی طرفداران بسیاری پیدا کرده که با مراجعه به سایت گاج مارکت امکان سفارش کتاب مورد علاقه‌تان برای شما فراهم شده تا روزی ۳۰ دقیقه را صرف مطالعه آن کرده و لذت ببرید.

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها