این چهار کتاب از پشت پرده سیاست برای شما می گویند

سیاست هر کشور تعیین کننده آینده آن کشور است؛ به همین دلیل است که در طول تاریخ تلاش شده پشت پرده بسیاری از مسائل تاریخی بررسی شود؛ چون بسیاری از تاریخ‌دان‌ها معتقدند تاریخ تکرار می‌شود و از طریق بررسی پشت پرده اتفاقات تاریخی می‌توان به دستاوردهای بزرگی برای آیندگان دست پیدا کرد. اگر شما هم جزو علاقمندان به کتاب‌های تاریخی هستید، خوب است کتاب‌هایی را که در این مقاله معرفی شده‌اند، در فهرست خواندنی‌هایتان قرار دهید. این کتاب‌های خواندنی از پشت پرده‌های اتفاقات مهم سیاسی و افراد مهم تاریخی خبر می‌دهد.

  1. حرمسرای قذافی

آنیک کوژان، خبرنگار جنگ است. او برای اینکه بتواند نقش زنان لیبیایی را در انقلاب این کشور بررسی کند، در سال ۲۰۱۱ به طرابلس رفت و تحقیقات زیادی انجام داد. او به پایان سفرش نزدیک شده بود که با دختری بسیار زیبا به نام ثریا آشنا شد؛ دختری که استارت نوشتن کتاب «حرمسرای قذافی» با روایت او از زندگی‌اش آغاز شد.

ثریا در دوران معمر قذافی از مدرسه ربوده می‌شود و به باب العزیزیه منتقل می‌شود؛ محلی که تحت عنوان حرمسرای قذافی شناخته می‌شود و جنایات جنسی فجیعی در آن به وقوع پیوسته است. آنیک کوژان بعد از شنیدن حرف‌های ثریا، روایت او را در لوموند فرانسه منتشر کرد. همین مسئله باعث شد بعضی خبرنگاران دیگر هم دست به کار شوند و کم‌کم فهرست زنانی که تحت آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته بودند، بیشتر و بیشتر شود. در نهایت کوژان به لیبی برگشت تا تحقیقاتش را کامل کند و متوجه شد راه را درست آمده است؛ جنایتی هولناک در پس پرده در جریان بوده است. این کتاب یک روایت عجیب و تکان دهنده از تنها گوشه‌ای از اتفاقات دوران دیکتاتوری مردی است که ۴۲ سال بر لیبی حکومت کرد. پیشنهاد می‌کنیم خواندن کتاب «حرمسرای قذافی» نوشته آنیک کوژان با ترجمه بیژن اشتری را از دست ندهید. نسخه صوتی حرمسرای قذافی نیز در دسترس علاقمندان قرار داشته و قابل دانلود است.

 

  1. تاریخ سری جنایت‌های استالین
کتاب درباره ژوزف استالین

استالین یکی از منفورترین و شناخته‌ترین شخصیت‌های تاریخ روسیه و جهان است. او رهبر و سیاستمدار حزب کمونیست بود و منجر به قتل عام میلیون‌ها نفر شد؛ او که درحقیقت نام دیگری داشت؛ ژ.زف ویساریوموویچ جوگاشویلی؛ اما تصمیم گرفت که اسم استالین را برای خودش انتخاب کند که معنی خاصی دارد، معنایی که بعدا لقب او در کشورهای دیگر جهان هم شد؛ مرد آهنین یا مرد فولادین.

استالین در ۱۹ سالگی به عضویت سازمان مخفی سوسیال دموکرات مارکسیست گرجستان پیوست و بعد از آن مرتبا در تبعید و زندان به سر برد و در نهایت سال ۱۹۱۷ برای انقلاب بلشویکی همراه با لنین شد و بعد از موفقیت در روسیه وزیر کشور شد.

استالین برای ایجاد رعب و وحشت از وحشتناک‌ترین روش‌ها استفاده می‌کرد؛ پلیس مخفی روسیه را به شدت سازماندهی کرد. این سازمان از مردم می‌خواست جاسوسی یکدیگر را انجام دهند و از این طریق تعداد بی‌شماری را به جرم‌های غیر واقعی اعدام کرد و به قتل رساند. از دیگر روش‌های وحشتناک او برای برقراری اختناق راه انداختن کمپ‌های کار اجباری در صحرای سیبری بود. اقدام سوم این سیاستمدار منفور روش‌های پاکسازی بزرگ بود که طی آن‌ها تمام افراد مخالف کمونیسم و افرادی که بیم آن می‌رفت که شاید ضد حزب باشند، به قتل می‌رسیدند. کتاب تاریخ سری جنایت‌های استالین نوشته الکساندر آرلوف است که مقامی موجه در دستگاه آن زمان داشت و از نزدیک شاهد جنایات فجیع استالین بود. این کتاب را عنایت الله رضا به فارسی ترجمه کرده و انتشارات کتاب‌سرا در ۵۰۳ صفحه به چاپ رسانده است. کتاب تاریخ سری جنایت‌های استالین می‌تواند برای افرادی که به پشت پرده اتفاقات سیاسی علاقمند هستند، یک روایت تاریخی معتبر به حساب آید. در صورتی که به خواندن رمان‌هایی با محتوای سیاسی علاقه دارید هم پیشنهاد می‌کنیم خواندن کتاب ۱۹۸۴ و داستان بلند مزرعه حیوانات جورج اورول را به هیچ وجه از دست ندهید.

  1. کودتا؛ ۲۸ مرداد، ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن

کمتر ایرانی وجود دارد که از اتفاقات ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بی‌خبر باشد؛ و اگر بی‌خبر باشد در این مطلب خلاصه‌ای از آن را می‌توان خواند کودتایی که بعضی آن را به نوعی اولین سند بر دخالت آمریکا در مسائل داخلی ایران می‌دانند. در طی این کودتا دکتر محمد مصدق سرنگون شد و امید جامعه روشنفکری ایران برای ایجاد تغییرات مثبت عملا از بین رفت. بعد از این دوره اتفاقات پر فراز و نشیب زیادی افتاد که می‌توان بعضی از آن را در ریشه رفتارهای نسل‌های بعد پیگیری کرد. کتاب «کودتا؛ ۲۸ مرداد، سازمان سیا و ریشع‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن» را یرواند آبراهامیان نوشته است و در آن به بررسی اتفاقات سیاسی دوره‌ای بسیار حساس از تاریخ ایران پرداخته است؛ دوره‌ای ۵۰۰ ساله که از قرارداد دارسی در ۱۲۸۰ شمسی شروع می‌شود و با پیش رفتن تاریخ دلایل اختلاف بین ایران و آمریکا را ریشه یابی می‌کند. در این کتاب که نشر نی آن را در ۳۲۸ صفحه منتشر کرده است، درباره ملی شدن صنعت نفت ایران، مذاکرات ایران و انگلیس، کودتا و میراث کودتا اطلاعاتی بسیار خوب به دست خواهید آورد.

  1. آنچه در اتاق اتفاق افتاد
کتاب های جان بولتن

از سال ۲۰۱۷ تا کنون ترامپ رابطه خوبی با مشاوران امنیت ملی آمریکا برقرار نکرده و بعد از برکناریژنرال فلین و ژنرال مک مستر گوی را به سمت جان بولتون زده است. جان بولتون که سال‌هاست در عرصه‌های سیاسی آمریکا فعالیت می‌کند، اغلب به عنوان فردی با روحیه جنگ طلب شناخته می‌شود و تاکنون سر و صدای زیادی به پا کرده است. او فعال حزب جمهوری خواه است در دولت جرج بوش هم خدمت کرده بود و در علنی کردن دیدگاه‌های سیاسی او همین بس که از افراد صاحب نظر در شبکه فاکس نیوز است. اخراج جان بولتون از سمتش در  کاخ سفید منجر شد او خاطرات یک سال و پنج ماه فعالیت خود در سمت مشاور امنیت ملی ترامپ را تحت عنوان «آنچه در اتاق اتفاق افتاد» منتشر کند و از این طریق عملا سیاست‌های ترامپ را زیر سوال ببرد و محکوم کند. این کتاب را انتشارات نگاه در ۵۴۸ صفحه به انتشار رسانده. ترجمه کتاب جان بولتون را محمد خجسته انجام داده است. کتاب آنچه در اتاق اتفاق افتاد که حاصل افشاگری جان بولتون است تاکنون بسیار پرفروش بوده و پیشنهاد میکنیم خواندن این کتاب جذاب را از دست ندهید.

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها