انواع ساندویچ‌پانل

رشد روز افزون جمعیت و افزایش تقاضای مسکن، ساختمان سازی را به نوعی صنعت تبدیل کرده است که نیاز به انبوه سازی با رویکرد صنعتی شدن ساخت و ساز غیرقابل انکار است. بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته بر روی سازه‌های اخیر حاکی از آن است که علاوه بر صرفه اقتصادی، فاکتورهای دیگری نظیر پایداری و طول عمر سازه، سبک سازی ساختمان، ارتقای سرعت ساخت و … اهمیت بالایی دارد.
لذا در پی چنین نگرشی، روش‌های ساخت و ساز و مصالح ساختمانی دستخوش تغییر شده‌اند. در این راستا فناوری پیش ساخته سازی و مصالح نوین ساندویچ‌پانل را می‌توان جایگزین روش‌های سنتی معرفی کرد.  ساندویچ‌پانل‌های آماده با ساختاری متفاوت در تمامی‌سازه‌ها قابل استفاده هستند که براساس نوع متریالی که جهت ساخت آن‌ها بکار می‌رود، در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند.

ساندویچ‌پانل چیست؟

ساندویچ‌پنل را می‌توان نمونه‌ای از مصالح ساختمانی معرفی کرد که از ترکیب دو لایه ورق فلزی در قسمت خارجی و یک لایه فوم در لایه میانی تشکیل شده است. این دسته از مصالح نوین با هدف پوشش سقف و دیوار انواع سازه اعم از سوله‌های صنعتی و کارگاهی، انواع کانکس، اتاق حمل بار، ساختمان‌های پیش ساخته مسکونی، اداری، تجاری و درمانی و… تولید شده‌اند. بدین ترتیب ساندویچ‌پانل‌ها را می‌توان متناسب با نوع کاربرد در انواع ساندویچ‌پانل دیواری و ساندویچ‌پانل سقفی دسته‌بندی کرد.

ساختار ساندویچ پانل

برای ساخت پانل‌ساندویچی متناسب با نوع کاربرد از ورق و فوم‌های مختلفی استفاده می‌شود که بدین صورت می‌توان پانل‌ها را در انواع مختلف و براساس نوع متریال دسته بندی کرد.
انواع ساندویچ‌پانل براساس نوع ورق
ساندویچ‌پنل در قسمت خارجی به دو ورق فلزی به عنوان پوشش بیرونی محدود می‌شود که این ورق‌ها را می‌توان پوشش محافظ هسته ساندویچ‌پانل در برابر عواملی همچون باد، باران و… و یا تعیین کننده میزان مقاومت پانل دانست. انواع ساندویچ‌پنل  براساس نوع ورق عبارت است از:

ساندویچ‌پانل آلومینیوم

ساندویچ‌پانل آلومینیوم به آن دسته از پانل‌هایی اطلاق می‌شود که در لایه بیرونی آن از ورقی به جنس فلز آلومینیوم استفاده شده است. فلز آلومینیوم با ویژگی‌هایی نظیر وزن پایین، انعصاف پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی، پس از آهن به عنوان پرکاربردترین نوع فلز شناخته شده است که یکی از کاربردهای آن، به عنوان ورق ساندویچ‌پانل می‌باشد. ورق آلومینیومی رسانای حرارت و الکتریسته است که علاوه بر ساندویچ‌پانل در صنایع ساختمانی، برودتی و… کاربرد دارد.

ساندویچ‌پانل آلوزینک

ساندویچ‌پنل آلوزینک( Aluzinc) یکی دیگر از انواع پانل‌ها است که از ورقی به جنس آلوزینک تشکیل شده است. برای معرفی ورق آلوزینک لازم به ذکر است که بر روی آن از روکشی با ترکیب ۵۵% آلومینیوم، ۴۳.۴% روی و ۱.۶% سیلیکون استفاده شده است. بر این اساس روکش آلوزینک، ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای نظیر مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، انعطاف پذیری و طول عمر بالا و… را در این ورق فولادی موجب می‌شود. از اینرو ساندویچ‌پانل با ورق آلوزینک بهترین گزینه برای محیط‌هایی با اسیدیته بالا و فضاهای صنعتی می‌باشد.

ساندویچ‌پانل گالوانیزه

یکی دیگر از ساندویچ‌پانل‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد، ساندویچ‌پانل گالوانیزه می‌باشد. این مورد نیز همچون نمونه‌های قبلی توسط ورق گالوانیزه پوشیده شده است. ورق گالوانیزه، ورقی فولادی است که سطح آن طی فرآیند گالوانیزاسیون با روی پوشیده می‌شود. این پوشش روی مقاومت ورق را در برابر اکسید شدن افزایش می‌دهد و همچنین از دیگر ویژگی‌های این ورق می‌توان به طول عمر بالای آن اشاره کرد.
انواع ساندویچ‌پانل براساس نوع فوم
در لایه میانی ساندویچ‌پانل و در بین دو ورق فلزی، از یک لایه فوم از جنس پلی یورتان، پلی استایرن، XPS، پشم شیشه و یا پشم سنگ استفاده می‌شود که منجر به تنوع پانل‌ها براساس نوع فوم می‌شود. در ادامه انواع ساندویچ‌پنل براساس نوع فوم را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ساندویچ‌پانل پلی یورتان

ساندویچ‌پنل پلی یورتان را می‌توان به عنوان متداول‌ترین و پر کاربردترین پانل‌ها دانست که در هسته آن از فوم پلی یورتان( پلی اورتان) استفاده شده است. این دسته از پانل‌های ساندویچی را به واسطه فوم پلی یورتان می‌توان ساندویچ‌پنل کندسوز نیز معرفی کرد.

ساندویچ‌پانل پلی استایرن

ساندویچ‌پانل پلی استایرن یکی از انواع پنل‌ها است که از فوم پلی استایرن به عنوان فوم عایق و در هسته پانل استفاده شده است. پانل پلی استایرن را ساندویچ‌پانل یونولیتی نیز می‌گویند که در مقایسه با ساندویچ‌پانل پلی اورتان از مقاومت و قیمت پایین‌تری برخوردار است.

ساندویچ‌پانل اکس پی اس( XPS)

ساندویچ‌پانل اکس پی اس نوعی از پانل‌های ساندویچی است که در لایه میانی آن از فوم XPS استفاده می‌شود. برای معرفی فوم اکس پی اس گفتنی است که در واقع فوم پلی استایرن اکسترود شده است که ساختاری بهم فشرده و عاری از حفره دارد. بافت منحصر بفرد و منسجم فوم ایکس پی اس موجب ویژگی‌هایی نظیر افزایش قابلیت عایق بودن، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، مقاومت فشاری و…  در پنل می‌گردد.

ساندویچ‌پانل پشم سنگ

یکی دیگر از انواع پانل‌های ساندویچی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد ساندویچ‌پانل پشم سنگ می‌باشد که در لایه میانی آن از الیاف پشم سنگ استفاده شده است. در رابطه با تفاوت این دسته از پانل‌ها لازم به ذکر است که ساندویچ‌پنل نسوز به شمار می‌رود و مقاومت بالایی در برابر حریق دارد.  همچنین الیاف پشم سنگ متداول‌ترین عایق صوتی است که از این جهت ساندویچ‌پانل آکوستیک یا ضد صوت نیز اطلاق می‌شود.

ساندویچ‌پانل پشم شیشه

علت نامگذاری این دسته از پانل‌ها را می‌توان به لایه میانی آن‌ها نسبت داد. الیاف پشم شیشه به عنوان عایق صوتی و حرارتی در صنایع مختلف شناخته شده است. ازاینرو ساندویچ‌پنل پشم شیشه را می‌توان یکی از انواع پانل‌ها با قابلیت عایق بودن در برابر صوت، حرارت و … معرفی کرد.

نصب ساندویچ پانل

معمولا نصب ساندویچ پانل توسط افراد متخصص صورت خواهد گرفت به دلیل حساس بودن پانل ها در زمان خرید و حتی در زمان نصب معمولا از افراد خبره در این کار استفاده می‌شود تا از ضرر های احتمالی در هنگام نصب جلوگیری شود ، زمان مورد نیاز برای نصب پانل  به متراژ و مقدار نیروی موجود در پروژه شما بستگی دارد.

قیمت ساندویچ‌پانل

پس از انتخاب نوع پانل مورد نیازتان برحسب فوم و ورق، مسئله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت ساندویچ‌پانل می‌باشد. اما لازم به ذکر است نمی‌توان قیمت دقیق ساندویچ‌پنل را ارائه کرد. زیرا تعیین قیمت آن‌ به فاکتورهای متعددی اعم از متراژ، ابعاد، ضخامت، نوع فوم، ورق، برند، قیمت ارز و… بستگی دارد و همچنین باتوجه به نوسانات بازار و تغییر ناگهانی قیمت‌ها ارائه قیمت دقیق ساندویچ‌ پانل ممکن نیست.
از اینرو مجموعه پانل آنلاین به منظور جلب رضایت مشتریان خود و ارائه خدماتی هرچه بهتر، با بکارگیری کادری مجرب با دانش و مهارت کافی در زمینه ساندویچ‌پانل، شما را در زمینه خرید و نصب ساندویچ‌پانل یاری می‌رساند. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت قیمت بروز ساندویچ‌پانل به وبسایت رسمی پانل آنلاین مراجعه نمایید.
و در پایان از لطف و همراهی شما سپاسگزاریم.

 

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها