معرفی کتاب هایی با زمینه فلسفی و عرفانی برای کمک به خود شناسی

واقعیت این است که دنیا پر از رمز و رازهایی است که بخشی از آن‌ها را می‌توان با خواندن کتـاب‌های فلسفی و عرفانی فهمید. با اینکه قرار نیست هر آنـچه را که داستان‌ها می‌گویند، باور کنیم ولی خواندن آن‌‌ها باعث دست یافتن به یک رویکرد کلی می‌شود که در بسیاری از مواقع زندگی به کمک فرد خواهد آمد. کتاب‌هایی که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم، چهار نمونه از خواندنی‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های عرفانی فلسفی جهان هستند که رویکردهای جالبی نسبت خودتان و زندگی در این جهان به شما خواهند داد.

  1. کیمیاگر

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که دل‌تان چیزی به شما بگوید که بعدا به آن برسید؟ پائولو کوئلیو نویسنده کتاب‌های عرفانی زیادی است و معتقد است باید به ندای دل گوش داد و آن را جدی گرفت. او در مشهورترین اثر خود، رمان کیمیاگر مسائل مهمی را بررسی می‌کند، به همین دلیل است که نمی‌توان پیام این کتاب را صرفا یک پیام دانست. شما با خواندن کتاب کیمیاگر با بهترین ترجمه آن یاد می‌گیرید که به هر آنچه که در اطراف‌تان است، دقت کنید. یاد می‌گیرید نسبت به رویاهایتان جدی باشید و همیشه به ندای قلب‌تان گوش دهید. بعد از خواندن پایان کتاب که جزو پایان‌بندی‌های عالی است، به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید جهان مفهوم دیگری برایتان پیدا کرده است، فرقی هم نمی‌کند در کدام گروه سنی قرار داشته باشید، هر کسی به فراخور حال خودش با سانتیاگو همراه می‌شود و چیزهایی یاد خواهد گرفت.

کیمیاگر داستان جوانی است که تصمیم می‌گیرد عشق و رویا را جدی بگیرد و به دنبال آن برود. او از معجزه‌های اطرافش به سادگی نمی‌گذرد و به گنجی می‌رسد که از آن اوست. اگر هنوز کیمیاگر را نخوانده‌اید، خواندنش را عقب نیندازید و اگر کتاب صوتی دوست دارید، شنیدن نسخه صوتی این اثر زیبا را با خوانش محسن نامجو از دست ندهید.

  1. دنیای سوفی
دنیای سوفی تاریخی از فلسفه

فرض کنید یک روزنامه‌ای به دست‌تان برسد که در آن نوشته شده است «تو کیستی؟»، این اتفاقاتی است که برای سوفی آموندسن، شخصیت اصلی رمان «دنیای سوفی» در ۱۵ سالگی می‌افتد. سوفی نوجوانی است که دنیای اطرافش را به دقت بررسی می‌کند و سوال‌های زیادی درباره جهان هستی دارد تا اینکه روزی نامه شامل یک پرسش ساده دریافت می‌کند که از او می‌پرسد چه کسی است؛ سوالی که ذهن سوفی را به خود مشغول خواهد کرد. این اما اولین و آخرین نامه نیست؛ سوفی بعد از آن نامه، نامه‌های دیگری هم دریافت می‌کند که مضامین طولانی‌تری دارند و به سوال‌هایی اساسی مثل اینکه جهان چطور به وجود آمده است، جواب می‌دهد. گویی یک استاد به طور پنهانی دغدغه‌های سوفی را کشف کرده و حالا می‌خواهد به این دغدغه‌ها پاسخ دهد.

یوستین گردر، نویسنده دنیای سوفی این کتاب را برای توضیح فلسفه به زبان ساده و به عنوان کتاب نوجوانان نوشت؛ اما رمان به قدری خوب نوشته شد که خیلی زود افراد بزرگسال از سراسر جهان برای فهم دنیا از دریچه نگاه گردر، دنیای سوفی را خواندند و نسبت به آن بازخوردهای مثبتی ارائه دادند. در حال حاضر دنیای سوفی یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌تواند نکات زیادی درباره خودشناسی و فلسفه زندگی به خوانندگانش ارائه دهد، اگر به خواندن کتاب‌هایی در این زمینه علاقمند هستید، مشاهده این لینک را از دست ندهید. در ایران این کتاب نشر نیلوفر با ترجمه حسن کامشاد منتشر کرده است که می‌توانید تهیه کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

  1. سه شنبه ها با موری
درباره کتاب سه شنبه ها با موری

اگر به خواندن کتاب‌هایی با تم عرفانی علاقه داشته باشید، احتمالا نام میچ آلبوم را به عنوان یکی از نویسندگان مطرح این ژانر شنیده‌اید. یکی از مهم‌ترین کتاب‌های میچ آلبوم، کتابی است که بر اساس گفت و گوی واقعی او با استادش، موری شوارتس نوشته شده است. موری استاد مسن و در حال احتضار میچ آلبوم است که درس‌های عجیبی راجع به زندگی به او می‌دهد. قرار ملاقات استاد و شاگرد هر هفته سه شنبه است و عنوان کتاب هم از همین قرارها گرفته شده است.

موری اعتقاداتی بسیار مهم و اساسی درباره عشق، زندگی، خانواده، احساسات مختلف و مرگ دارد که تک‌تک آن‌ها برای میچ و خواننده‌ای که این اثر را می‌خواند در حکم یک کلاس درس عالی است که هیچ کس را خسته نخواهد کرد. این کتاب به قدری با استقبال رو به رو شد که از روی آن یک فیـلم ساخته و یک نمایشنامه نوشته شد و مترجمان متعددی از سراسر جهان دست به ترجمه کتاب زدند. سه شنبه‌ها با موری کتابی است که مثل یک تلنگر خواننده را به خودش خواهد آورد و درس‎‌های مهمی به او خواهد داد.

  1. مرگ و مرگ کینکاس

اگر به ادبیات لاتین علاقه داشته باشید، احتمالا می‌دانید که مرگ یکی از دستمایه‌های مهم آن برای بیان موضوعات مهم زندگی است. کتاب مرگ و مرگ کینکاس که ژرژه آرمادو آن را نوشته است، یکی از همین کتاب‌هاست.

مرگ و مرگ کینکاس درباره مردی به نام کینکاس است که یک زندگی کاملا معمولی در یکی از مناطق فقیر نشین حومه شهری در برزیل دارد. او همیشه معمولی زندگی کرده است، به موقع سر کار رفته و کارمند خوبی برای اداره دارایی بوده، به موقع ازدواج کرده، فرزند‌دار شده و خلاصه هر آنچه را که یک زندگی عادی به آن نیاز دارد، انجام داده است؛ اما در نقطه‌ای از داستان کینکاس دچار تحول می‌شود و تصمیم می‌گیرد آنچه از زندگی‌اش باقی مانده را صرف جستجوی لذت کند؛ آن هم لذتی که آبروی خانواده‌اش را می‌برد و از طریق گشتن با اراذل و اوباش و قمار بازی به دست می‌آید.

کینکاس سرگذشت عجیبی دارد و نکات زیادی درباره زندگی را به چالش می‌کشد. این رمان خواندنی که اخیرا با خوانش زیبای علی مصفا در قالب یک کتاب صوتی منتشر شده، رمانی است برای به چالش کشیدن آنچه که درباره مرگ و زندگی گمان می‎کنیم. پیشنهاد می‌کنیم شنیدن مرگ و مرگ کینکاس با صدای علی مصفا و ترجمه قاسم مومنی را از دست ندهید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها