پنج کتاب معماری مرجع که دانشجویان معماری باید بخوانند

معماری رشته ای تاریخی است که بخش بزرگی از تاریخ هنر و تاریخ مدنی را تشکیل داده، به همین خصوص کتاب های معماری بسیاری وجود دارند که لازم است معماران مطالعه کنند. معماری، مجموعه‌ای از نظریات، آزمون و خطاها، تحقیقات و تجربیات است. این مجموعه، با نگاه ساده به ابنیه قابل دریافت نخواهد بود و برای موفق شدن در این رشته نیاز به مطالعه عمیق تری است. امروزه معماران نیاز دارند که در نرم اقزارهای متنوع معماری متخصص باشند تا بتوانند پلان های معماری را رسم کنند. در کنار تخصص نرم افزاری، نیاز به داشتن اطلاعات درباره معماری معاصر ایران و جهان نیز ضروری است. اما این مهارت ها زمینه ساز موفقیتی خواهد بود که بخش زیادی از آن با مطالعه به دست خواهد آمد. کتاب‌های ارزشمند فراوانی در زمینه‌های مختلف این عرصه وجود دارند که مطالعه همه آن‌ها واجب و ممکن نمی‌باشد. اما بعضی از این کتب به سبب کیفیت بالای اطلاعاتی که دارند توانسته اند به مخاطبان زیادی میان معماران ایران و جهان دست پیدا کنند. به همین سبب، در این مقاله اقدام به تنظیم یک لیست راهنما از کتاب‌هایی کرده ایم، که به قدری تاثیرگذار بوده‌اند تا در لیست ضروری‌ترین کتاب‌ها برای معماران قرار گرفته‌اند. در این مطلب، ۵ کتابی را به شما معرفی می‌کنیم که به عنوان یک معمار حتماً باید آن‌ها را مطالعه کنید.

  • سازه در معماری (پروفسور محمود گلابچی)

کتاب سازه در معماری یکی از منابعی است که لازم است هر معمار برای طراحی پروژه های خود به آن مسلط باشد. در این کتاب تمامی مسائل مربوط به سازه ساختمان از جمله نشست، تغییرات درجه، بارهای دینامیکی ساختمان، فشار و کشش مصالح ساختمانی، الزامات ساختمان، وضعیت های اساسی تنش و بسیاری از مسائل دیگر در پانزده فصل توضیح داده شده است.

این کتاب نوشته ماریو جورج سالوادوری است که توسط پروفسور محمود گلابچی ترجمه شده و در انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

  • بوطیقای معماری (آنتونی سی آنتونیادس)

کتاب بوطیقای معماری که به “آفرینش در معماری” نیز مشهور است توسط احمدرضا آی ترجمه شده است. کتاب بوطیقای معماری در انتشارات سروش به چاپ رسیده و از پرفروش ترین کتب معماری در ایران و جهان است. بوطیقا نام یکی از آثار ارسطو است که درباره فن شعر است. از این رو بوطیقا را به آثاری نسبت می دهند که درباره نقد و ارزیابی اصول یک فن یا یک هنر باشد. به همین ترتیب کتاب بوطیقای معماری اصول آفرینش را در هنر معماری تحلیل و بررسی می کند. در این کتاب تقریبا تمامی مباحث حول محور آفرینش می چرخند و آفرینش هنری مورد بحث قرار می گیرد.

کتاب بوطیقای معماری در دو جلد به چاپ رسیده است. جلد اول سعی در ارائه راهبردهای نامحسوسی برای ایجاد خلاقیت در معماری دارد. بنابراین مفاهیمی را چون فرآیند خلاقیت، پارادوکس و متافیزیک، تغییرات فرم، بیگانگی و چند فرهنگی را بیان می کند. جلد دوم این کتاب بیشتر درباره تاریخ و تاریخ گرایی است. تقلید از برداشت سطحی و هندسه و ترکیب آن با خلاقیت از مواردی است که به خوبی در این کتاب توضیح داده شده است.

در این کتاب روح و کالبد هنر معماری در زندگی هنرمندان معمار به خوبی واکاوی می شود و الگو و ایده های جذابی را در ذهن شما می گشاید. نقش طبیعت در خلاقیت معماری، ارتباط هنر معماری با دیگر هنرها و زندگی نامه معماران از دیگر مطالب این کتاب است.

  • باغ‌های ایرانی (غلامرضا نعیما)

کتاب باغ های ایرانی که توسط غلامرضا نعیما نوشته شده، منبعی بسیار کامل برای شناخت انواع باغ های ایرانی در مناطق مختلف ایران است. به همین علت این کتاب در لیست کتاب هایی که معماران باید بخوانند قرار گرفته است.

در صورتی که با باغ های ایرانی آشنایی داشته باشید و برترین باغ های ایرانی را بشناسید، از اهمیت معماری این باغ ها مطلع هستید. باغ ایرانی به باغ هایی گفته می شود که بر پایه عناصری چون ساختار هندسی، آب، درختان، کوشک ها و غیره ساخته می شوند. باغ های ایرانی در مناطق مختلف فلات ایران متاثر از مناطق پیرامونی باغ طراحی شده اند و طراحی آن ها نیز به همین ترتیب از این مناطق تاثیر می گیرد.

بر این اساس در کتاب باغ های ایرانی غلامرضا نعیما، ابتدا باغ های ایرانی از نظر تاریخی و کالبدی مورد بررسی قرار می گیرند. در فصل های بعدی باغ های ایرانی بر اساس مناطق جغرافیایی تفکیک و تحلیل شده اند. از جمله مناطقی که باغ های ایرانی در این کتاب مورد بررسی قرار داده شده اند: باغ های اصفهان، باغ های شیراز، باغ های حاشیه کویر، باغ های تهران و باغ های شمال ایران است.

  • پست مدرنیته و معماری (امیر بانی‌مسعود)

این کتاب توسط انتشارات خاک منتشر شده و منبعی کامل برای مطالعه روند تغییرات معماری در پست مدرنیته است. در کتاب پست مدرنیته و معماری جریان های فکری معاصر غرب از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ بررسی شده است. این کتاب دومین جلد از مجموعه ای است که جلد اول آن به بررسی تاریخ معماری غرب می پردازد. در این جلد مولف کوشیده است تا ارتباط فلسفه پست مدرنیسم با معماری به گونه ای نظام مند به تصویر کشیده شود. علاوه بر اینکه کتاب پست مدرنیته و معماری در بسیاری از دانشگاه های ایران تدریس می شود، این کتاب به نحوی نوشته شده است که برای شناخت معماری پست مدرن توسط خوانندگان غیر متخصص نیز مناسب باشد.

  • سبک شناسی معماری ایرانی (کریم پیرنیا)

آخرین کتاب از ۵ کتابی که معماران باید بخوانند، سبک شناسی معماری ایرانی است. این کتاب توسط دکتر محمد کریم پیرنیا نوشته شده و یکی از مهمترین کتاب ها در حوزه معماری ایرانی است. دسته بندی که درباره معماری ایرانی در این کتاب صورت گرفته برای اولین بار توسط دکتر پیرنیا انجام شده است. در این دسته بندی معماری ایران به دو سبک معماری قبل از اسلام و چهار سبک معماری بعد از اسلام تقسیم شده است.

در کنار دسته بندی سبک های معماری ایرانی، در کتاب سبک شناسی معماری ایرانی، اصول معماری در ایران نیز معرفی شده است. این اصول به قلم دکتر پیرنیا: مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خود بسندگی و درون گرایی عنوان می شوند.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها