ایده کاربردی سرپوشیده کردن پاسیو

پاسیو (patio) یک کلمه اسپانیایی است که از آن در سایر زبان‌های زنده دنیا از جمله انگلیسی هم استفاده می‌شود. این کلمه ریشه فارسی دارد. معادل فارسی پاسیو، پادیاو است که توسط ایرانیان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ساخت پاسیو از گذشته‌های دور در معماری ایرانی مرسوم بوده و به دلیل زیبایی به سرعت در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است.

پاسیو، یک فضای سرپوشیده است که برخلاف سایر قسمت‌های ساختمان، نور زیادی وارد آن می‌شود. در حقیقت، طراحی پاسیو در داخل منازل باعث می‌شود نور بیشتری وارد فضاهای داخلی و بسته شود. امروزه به دلیل نیاز ساکنین آپارتمان‌ها به محیطی سبز و با هوای مطلوب، کاربرد پاسیو از نورگیر بودن فراتر رفته است و به طراحی داخلی منزل ایرانی نیز بسیار کمک می‌کند.

در این نوشتار ابتدا در مورد پاسیو و تفاو‌ت‌های آن با حیاط خلوت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. سپس به موضوع سرپوشیده کردن پاسیو می‌پردازیم.

چه ساختمان‌هایی برای طراحی پاسیو مناسب هستند؟

وجود فضاهای نورگیر در هر خانه‌ای لازم است. چون به ورود روشنایی طبیعی به داخل ساختمان کمک می‌کند. بر همین اساس، ممکن است به نظر برسد وجود پاسیو در آپارتمان ضروری‌تر است. اما حتی در ساختمان‌های یک طبقه هم طراحی پاسیو می‌تواند خیلی موثر باشد.

معمولا پاسیو در بخش‌هایی از خانه که در قسمت پشت ساختمان قرار دارند و از پنجره‌ها دور هستند، ساخته می‌شود. از این فضا می‌توان برای زیباسازی محیط و پرورش گل و گیاه هم استفاده کرد. نوری که وارد پاسیو می‌شود آن را به مکان مناسبی برای پرورش گیاهان تبدیل می‌کند. به همین دلیل، بعضی افراد به این بخش از منزل گلخانه می‌گویند.

مزایای ساخت پاسیو چیست؟

  • در زیباسازی فضای داخلی خانه نقش بسزایی دارد. پاسیو، فضای ساختمان را از یکنواختی خارج می‌کند و به آن روح تازه می‌بخشد.
  • محل مناسبی برای پرورش گل‌ها و گیاهان است. معمولا در آپارتمان‌ها دسترسی کمتری به نور خورشید وجود دارد. بنابراین، پاسیو به دلیل نورگیر بودن می‌تواند محل مناسبی برای نگهداری گیاهان باشد.
  • یک فضای دنج و آرام را در اختیار ساکنان ساختمان قرار می‌دهد که می‌توانند از آن برای استراحت یا غذا خوردن استفاده کنند.
  • معمولا در قسمتی از ساختمان طراحی می‌شود که نور زیادی را دریافت می‌کند. در نتیجه، میزان نور و روشنایی را در فضا‌های داخلی که تاریک و دلگیر هستند، افزایش می‌دهد. نور طبیعی حس شادی، طراوت و سرزندگی را افزایش می‌دهد.
  • وجود پاسیو باعث می‌شود که ارزش ساختمان افزایش پیدا کند. اگر خانه تاریک باشد مورد توجه خریداران قرار نمی‌گیرد. طراحی پاسیو به ورود نور طبیعی به داخل خانه و افزایش روشنایی آن کمک می‌کند.

 برای ساخت پاسیو باید به چه نکاتی توجه شود؟

برای ساخت این فضا باید اصولی مورد توجه قرار گیرند که در این بخش به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • وجود هارمونی بین پاسیو و سایر قسمت‌های ساختمان

یکی از نکات مهمی که باید در طراحی سقف پاسیو و سایر بخش‌های آن مورد توجه قرار گیرد، وجود هماهنگی بین تمام قسمت‌های ساختمان است. پاسیو، بخشی از ساختمان به شمار می‌رود و نباید طراحی آن جدا از طراحی داخلی در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال، اگر برای کف ساختمان از پارکت استفاده شده، استفاده از سرامیک برای پاسیو توصیه نمی‌شود. بلکه بهتر است برای پاسیو هم از پارکت استفاده شود.

بیشتر بخوانید: طرح و رنگ‌های مختلف سرامیک نمای بیرون ساختمان

  • وجود مرزبندی بین پاسیو و سایر قسمت‌های ساختمان

باید بین این فضا با سایر قسمت‌ها مرزی در نظر گرفته شود. اما این مرزبندی نباید به صورتی باشد که هارمونی فضای داخلی ساختمان را از بین ببرد. به عنوان مثال، می‌توان از نرده‌های چوبی، آبنما، یا درختچه‌های طبیعی برای مشخص کردن مرز بین فضاها استفاده کرد.

  • شیب‌دهی کف پاسیو

شستن کف پاسیو یکی از نکات مهم است که باید در زمان طراحی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، کف این فضا باید حتما کمی شیب‌دار ساخته شود تا مسیر مناسبی برای خروج آب وجود داشته باشد.

  • وجود شرایط مناسب برای ورود نور به داخل پاسیو

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پاسیو، نورگیر بودن آن است. به همین دلیل، باید طراحی و سرپوشیده کردن پاسیو به گونه‌ای انجام شود که از ورود نور به داخل آن جلوگیری نکند.

 

تفاوت حیاط خلوت و پاسیو چیست؟

اگرچه بین این دو بخش شباهت‌هایی وجود دارد، اما تفاوت‌های مهمی هم بین آن‌ها مشاهده می‌شود. پاسیو دارای سقف است و معمولا در فضای داخلی ساختمان طراحی می‌شود. اما حیاط خلوت یک فضای بدون سقف یا دارای سقف شفاف است که در بیرون از ساختمان قرار دارد. حیاط خلوت بخشی است که در قسمت پشتی ساختمان طراحی می‌شود و معمولا فاقد درب ورودی از سمت بیرون ساختمان است.

از هر دو فضا می‌توان برای پرورش گیاهان استفاده کرد. اما در پاسیو بر خلاف حیاط خلوت امکان رشد درختان میوه و درختان تزیینی بزرگ وجود ندارد. معمولا فضای پاسیو برای گیاهانی که در گلدان قرار دارند، مناسب است.

بیشتر بخوانید: مراحل نقاشی نمای ساختمان

 سرپوشیده کردن پاسیو چگونه انجام می‌شود؟

پوششی که برای سقف پاسیو انتخاب می‌شود باید هم شفاف باشد تا نور از آن عبور کند و هم باید مقاوم باشد تا در اثر نور آسیب نبیند. در گذشته برای پوشش سقف پاسیو معمولا از شیشه معمولی استفاده می‌شد. ولی در حال حاضر می‌توان از مصالح دیگری مثل فایبرگلاس شفاف، پلی‌کربنات شفاف و نورگیر حبابی هم استفاده کرد. هر کدام از این مصالح دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند:

  • پلی‌کربنات شفاف در مقابل گرما و تابش نور خورشید مقاوم است و می‌تواند در طولانی مدت کیفیت اولیه خود را حفظ کند. پلی‌کربنات سبک است و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود. اگر استفاده از این متریال با آهن‌کشی مناسب همراه شود می‌تواند به سقف مناسبی برای پاسیو تبدیل شود.
  • فایبرگلاس از مواد نفتی و پشم شیشه ساخته می‌شود و دارای انعطاف‌پذیری زیادی است. این متریال سبک است، از استحکام مناسبی برخوردار است و به راحتی دچار شکستگی نمی‌شود.
  • نورگیر حبابی ظاهر گنبدی شکل دارد و در مقایسه با نورگیرهای تخت، زیباتر است. این متریال در برابر رطوبت، نور خورشید، تغییرات دما و بارندگی مقاوم است. همچنین سبک است و فشار کمتری را به سقف وارد می‌کند. در فضاهایی که ارتفاع سقف کوتاه است استفاده از نورگیر حبابی برای پوشش پاسیو می‌تواند تا حدودی به افزایش ارتفاع کمک کند.

در برخی پاسیوها از سقف‌های متحرک استفاده می‌شود. سقف متحرک این امکان را فراهم می‌کند که با بستن سقف از ورود نور زیاد به داخل محیط جلوگیری کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها