تاریخچه استفاده از کناف در دیوار و سقف کاذب: knauf چیست؟

کناف (knauf) یکی از مرسوم ترین انواع مصالح ساختمانی برای ساخت دیوار و سقف های کاذب است که در موارد زیادی همچون بازسازی ساختمان به کار می رود. در این مطلب نکاتی مختلف در مورد سقف و دیوارهای کاذب کناف را با شما به اشتراک گذاشته و شما را با تاریخچه ساخت و استفاده از این مصالح ساختمانی آشنا خواهیم کرد.

کناف

کناف چیست؟

کناف در واقع نام یک شرکت ساختمانی آلمانی با ریشه و پایه و اساس بالا و با قدمتی طولانی است. اما هنگامی که در محاوره از واژه کناف منظور سازه ها فلزی و پوشش های آن است که به منظور طراحی دیوارها و سقف های کاذب استفاده است.

از آنجایی که ارائه توضیحات در مورد کناف امری تخصصی و پیچیده است، ترجیح می دهیم در این بخش به انتشار توضیحات یکی از شرکت های ساختمانی معتبر کشور به نام سازه رادیس در مورد این مصالح ساختمانی بسنده کنیم. اطلاعات بخش بعدی نقل قولی از مطلب با هدف پاسخ به پرسش “کناف چه هست؟” می باشد. این شرکت بازسازی ساختمان در مورد knauf می گوید:

کناف یک صفحه روکش دار با روکشی از جنس گچ است.
اگر بپرسید که کناف کاری چیست در پاسخ به این پرسش باید گفت که: این روش جایگزینی بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر از رابیتس کاری در فرایند ایجاد گچ بری برای دیواری و سقف در مواردی همچون لایت باکس است. با این کار هم در زمان و هم هزینه صرفه جویی بسیاری می‌شود. این متریال نه تنها برای سقف بلکه برای انواع دیوارهای دیگر نیز کاربرد دارد. به دلیل عایق بودن می‌توان از آن به عنوان عایق صوتی و حرارتی دیوارها نیز استفاده کرد.البته لازم به ذکر است که مرسوم ترین روش استفاده از این سازه های گچی فلزی در طراحی دکوراسیون طراحی سقف کاذب است.

تاریخچه استفاده از دیوار کاذب در سطح جهان

تاریخچه استفاده از کناف در ایران به ظهور شرکتی با نام wall board iran باز می گردد. این شرکت در سال ۱۳۵۵ معادل ۱۹۷۶ باز می گردد.

هدف از راه اندازی این شرکت تولید ۶ میلیون تایل از جنس گچ با هدف استفاده در مصارف ساختمانی به ویژه طراحی دیوارهای گچی بود.

با این وجود به دلیل درگیری های سیاسی و اقتصادی و در شرف انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت این شرکت متوقف شد و در سال ۱۳۵۹ با پوشش و تلاش های سازمان صنایع ملی، شرکت مذکور با نام روکش گچ ایران، مجدداً شروع به فعالیت کرد.

لازم به ذکر است که به دلیل عدم وجود امکانات تکنولوژیک کافی در سال ۱۳۷۴ سهام این شرکت، به شرکت آلمانی knauf واگذار شده و نام آن به knaufiran تغییر یافت و به این ترتیب تحت نظر شرکت آلمانی به طراحی و تولید متریال مورد نیاز برای ساخت و طراحی دیوار و سقف های کاذب پرداخت.

تاریخچه استفاده از سقف های کاذب در ساختمان سازی در ایران

اگر بپرسید که اصلی ترین موارد استفاده از کناف چیست، باید به شما بگوییم که از اصلی ترین موارد استفاده این مصالح ساختمانی می توان به طراحی سقف های کاذب اشاره کرد. فراموش نکنید که کناف به سادگی نصب شده و وزن ساختمان را نیز زیاد افزایش نخواهد داد.

برخی دیگر از ویژگی های مثبت کناف شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از مصالح پیش ساخته
  • وزن کم
  • نصب راحت
  • زمان کوتاه نصب
  • عایق صوتی
  • عایق حرارتی

به همین دلیل است که متخصصین شرکت های معتبر کناف در ایران همچون رویاهوس و سازه رادیس، این مصالح ساختمانی را از بهترین گزینه های موجود برای بازسازی ساختمان می داند.

از آنجایی که ورود این مصالح به ایران مقارن با شروع فعالیت شرکت کناف ایران بوده است، می توان گفت که این مصالح از دهه ۶۰ و ۷۰ در ایران استفاده می شود.

کناف کاری توسط شرکت ساختمانی

سقف کناف چیست؟

حال که متوجه شده اید کناف چه چیزی است، بهتر می توانید توضیحات ما را در مورد سقف های کاذب (drop ceiling) ساخته شده است جنس کناف متوجه شده و پی ببرید که سقف کناف چیست.

حتماً تا به حال در ساختمان های مختلف دیده اید که سقف هایی با ظاهر متفاوت نسبت به سقف های سنتی و عادی که کاملاً تخت هستند وجود دارد. برای طراحی این سقف های نوین می توان از مواد و مصالح ساختمانی مختلفی استفاده کرد که بهترین و مرسوم ترین این مواد همان کناف سقف است.

در طراحی سقف کناف، ابتدا یک سازه فلزی از جنس کالوانیزه بر روی سقف نصب شده و سپس با استفاده از تایل (کاشی) هایی از جنس گچ، سیمان و یا پلاست برد پوشیده می شود.

مرسوم ترین استفاده از سقف های کاذب کناف، ساخت لایت باکس یا نور مخفی روی سقف کاذب است.

دیوار کناف چیست؟

اگر بپرسید که هدف از استفاده از دیوار کناف چیست نیز با پاسخی مشابه مورد قبلی مواجه خواهید شد. سقف های کناف با هدف زیباسازی منزل استفاده می شوند و دیوارهای کناف نیز استفاده ای مشابه دارند.

البته ممکن است در برخی موارد نیز از دیوار  کناف به صورت همزمان هم برای طراحی دکوراسیون داخلی و هم به منظور ایجاد بخش هایی در خانه و تقسیم بندی اتاق ها استفاده شود.

کناف کار کیست؟

نصب کناف می تواند پیچیدگی های خاص خود را داشته باشد. گرچه استفاده از این مصالح برای متخصصین ساختمانی و طراحان دکوراسیون داخلی بسیار ساده است، با این وجود اینکه بدانید استفاده هر جنس کناف چیست و کاربرد متریال مختلف در ساخت دیوار و سقف کاذب کناف چگونه است، کناف کاری را کمی دشوار خواهد کرد.

به همین دلیل است که توصیه می شود، اکر نمی دانید، نحوه استفاده از کناف چیست بهتر است کار را به متخصصین و شرکت های ساختمانی بسپارید.

کناف دیوار کاذب

نکات پایانی

تاریخچه استفاده از دیوار و سقف کاذب کناف در ایران قدمت چندان بالایی ندارد و به همین علت می توان توصیه می شود، اگر به دنبال یک طراحی دکوراسیون مدرن هستید، از کناف استفاده کنید.

امیدواریم مطلبی که در مورد کناف چیست مطالعه کردید، برای شما جذاب بوده باشد.

بخش هایی از مطلب که در مورد پاسخ به پرسش کناف چیست تهیه شده بود از سایت https://sazeradis.com/ بازنویسی شده اند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها