تاریخچه استفاده از شیشه شیر و پستانک برای بچه ها

همیشه مرور تاریخ برای ما پندآموز و جذاب بوده است . اینکه بدانیم بر گذشتگانمان چه روزگاری گذشته و آنها چگونه امور روزمره خود را انجام می داده اند جالب خواهد بود و همچنین اینکه بدانیم وسایلی که امروزه بصورت عادی از آنها استفاده می کنیم از دل چه اتفاقاتی پیدایش یافته اند جذاب به نظر می رسد . در این مطلب می خواهیم دو وسیله پرفروش از لیست خرید سیسمونی زمانه فعلی را تا حدودی ریشه یابی تاریخی کنیم .

طبیعی است که از بدو پیدایش انسان تا قبل از بوجودآمدن و همه گیری استفاده از شیشه شیر ، شیردهی به نوزادان متولد شده تنها از روش سینه مادر میسر بود و اگر مادر به هردلیلی قادر به انجام اینکار نبود یکی از اقوام یا آشنایان این وظیفه خطیر را برعهده می گرفت تا رشد و نمو کودک با این ماده حیاتی سپری شود و به وقفه نیفتد . هنوز هم شیر مادر اصلی ترین منبع تغذیه ای نوزادان در سراسر دنیاست و ماده ای بی بدیل است که متخصصان به تغذیه با آن تاکید دارند . اما پستانک وسیله ای بود که پیش از پیدایش مشابهی نداشت شاید فقط انگشت خود بچه میتوانست با دهان قرار گرفتن تسکینی برای او باشد که این خود الهام بخش برخی پستونکهای امروزی هم گشته است .

سازهای سفالی شکلی که دارای خروجی سرپستان مانند باشند و احتمالا برای شیر دادن به نوزادان استفاده می شده مربوط به قرنها پیش در یافته های باستان شناسی کشف شده اند . اما چیزی که شبیه شیشه شیر های امروزی باشد مربوط به همین یکی دو قرن اخیر است .

مادرانه

در سال ۱۸۴۵ pratt از نیویورک اولین پستانک لاستیکی را ثبت اختراع کرد .چند سال زودتر هم لاستیک ولکانیزه که نرم بوده قابلیت تولید پیدا کرده بود اما باز هم زمان نیاز بود تا صنعت و تکنولوژی بقدری پیشرفت کند تا یک نوک نرم متناسب با دهان برای شیشه نوزاد و مناسب جهت خرید سیسمونی خانوارها تولید شود و این امر در قرن بیستم با پیشرفت چشمگیر ساخته های بشر در همه ابعاد میسر می شد . اولین شیشه شیر با جنس شیشه برای شیردادن در ایالات متحده توسط  C.M. Windship در ۱۸۴۱ ساخته شد اما لازم بود پستانک نرمی که تداعی کننده پستان مادر باشد روی آن سوار شود  . به مرور این شاخته توسعه داده شد بطوریکه تا ۱۹۴۰ میلادی قریب به ۲۰۰ مدل لااقل طراحی و ثبت اختراع شدند .

حالا در سالهای حوالی ۱۹۵۰ خانوادهای تازه بچه دار شده در انگلیس و آمریکا برای خرید سیسمونی وسایل فرزندشان شاهد وجود بطری های پیرکس مقاوم در برابر دمای بالا با ظاهری کشیده و گردنی باریک و بعدترها شیشه شیر های دهانه پهن که قرار بود سینه مادر را شبیه سازی کنند بودند . به مرور جنس و شکل شیشه ها بهینه تر شد چون قبلا مشکلاتی بوجود آورده بودند . ویژگی آنتی کولیک بودن به مبحث مهمی تبدیل شد تا همین امروز که رقابت برای ضدنفخ بودن شیشه شیر که موثر عمل کند در جریان است . جنس سیلیکون پستانک بهتر و بهتر شد که امروزه شاهد انواع شفاف و بی بوی آن هستیم که فراوان مورد استفاده است . مواد مضری مثل bpa هم حذف شد تا شاهدی تولیدات سلامتی باشیم .

پس شروع داستان از ۱۸۴۰ بود و همینطور تغییر و پیشرفت را مثل دیگر ساخته های بشر شاهد بودیم بطوریکه شرکتها امروزه خیلی کم جا برای مدلی متفاوت و بهینه تر دارند و شما شاید طی چندسال در بازار خرید سیسمونی آنها تغییرات شگرف قابل مشاهده برای شما در محصولات را نبینید چون کالاها خیلی جلورفته اند و جا برای بهتر کردنشان نه اینکه نباشد اما بیشتر در جزئیات است تا کلیاتی که کامل ملموس باشد .

شاید یکی از دلایل اختراع و توسعه هرچه بیشتر وسایلی همچون پستانک برای آرام کردن بچه یا بخصوص شیشه شیر برای انتقال شیر به او را در این دهه های اخیر موضوع شاغل شدن طیفی از مادران دانست چراکه تا قبل از انقلاب صنعتی خانم ها در خانه بودند و اگر کاری هم بود بیشتر کشاورزی بود که در همان اطراف محل زندگی بود پس مادر کنار بچه بود و زیاد از او دور نمی شد اما حالا خیلی از بانوان حتی مادر شده در سراسر دنیا علیرغم داشتن مرخصی زایمان اما باید به سرکار خود برگردند و این نبود کنار فرزند انگیزه تولید وسایلی برای قرارگیری در سبد خرید سیسمونی هاست تا این نبود مادر در ساعاتی از روز را به هر نحوی با محصولات کودک جدید برطرف شود .

کودکی

یکی از مهمترین مباحث امن بودن وسایل نوزاد از نظر متریال ساخته شده است بخصوص موارد در دهان قرار گرفته نظیر پستانک که ساعت ها در دهان است . قبل تر ها لاتکس یا لاستیک های قهوه ای رنگ که بو و مزه هم داشت و مطبوع بچه ها نبود متداول بود اما سالهایی ست که سیلیکون های شفاف این مشکل را حل کرد و به جنسی مورد پسند همه بدل گشته است .

برای بوجود آمدن شیشه شیر دهی هم از اول تمرکز روی جنس شیشه بود اما حالا شاهدیم که بطری های پلاستیکی بسیار مرسوم هستند در بازار و دو ویژگی خوب دارند یکی اینکه سبک هستند و راحت در دست قرار میگیرند بخصوص برای دست ظریف خود بچه . دوم هم اینکه به نسبت بطری های شیشه ای ارزانتر هستند که خوب مسئله مهمی است . البته هنوز هم طرفداران شیشه شیر با بدنه شیشه ای کم نیستند و آنها را برای خرید سیسمونی ترجیح می دهند به مدلهای طلقی

پیشرفت های بدست آمده تا به امروز به نحوی ست که بحث بدنه و ساختار شکلی شیشه به پیشرفت قابل ملاحظه ای رسیده و تفاوت های سالانه روی جزئیاتی همچون بهبود سیستم ضدنفخ است حتی اخیرا” شیشه شیر با بدنه سیلیکونی به بازار توسط مارک کوموتومو عرضه شده که نرم و بسیار راحت شستشو است . پستانک هم به همین ترتیب سری آن که مهمترین قسمت اش است توسط چند برند پیش رو بازار مثل فیلیپس اونت و مام به مرتبه مورد پسندی رسیده و این شرکتها روی ریزه کاری هایی مثل هوادهی بهتر به پوست حین استفاده یا زیبایی ظاهری کار می کنند .

تاریخ درباره خرید اینترنتی هم در آینده خواهد نوشت که در جهان پس از ۲۰۰۰ میلادی به بعد بخصوص در این ده سال اخیر در دنیا این موضوع باب گشت و امروزه با سرعت چشمگیری روز به روز این مهم بیشتر توسعه و همه گیری پیدا می کند . شما میتوانید خرید سیسمونی را بصورت آنلاین از سایت های معتبری همچون اونت ایران برای نوزاد تازه متولد شده یا در راه خود انجام دهید .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها