راهنمای سفر به کویر یزد

استان یزد در سال‌های اخیر به  یکی از قطب‌های کویرنوردی کشور تبدیل شده است. کویر یزد و کمپ های کویری آن طرفداران زیادی در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد و به عنوان یکی مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد از آن یاد می‌شود. در ادامه یک راهنمای کامل سفر به کویر یزد برای علاقه مندن معرفی می کنیم.

کویر کاراکال؛ زیستگاه گربه سان زیبا

یکی از زیباترین کویرهای یزد که در نزدیکی شهرستان بافق قرار دارد، کویر کاراکال می‌باشد که با نام گربه‌سانی به همین اسم شناخته می‌شود. این کویر به‌عنوان زیستگاه «کاراکال» یکی از ۸ گربه‌سان موجود در ایران، جاذبه‌های تماشایی بسیاری دارد که ازجمله آن‌ها باید به منظره کویری وسیع و چشم‌نواز، آسمان پرستاره شب، تپه‌های شنی و رمل‌های نرم، نخلستان‌هایی در حاشیه کویر کاراکال و… اشاره کرد.

کمپ کاراکال یزد

 در کویر کاراکال یزد، کمپ مجهزی به نام کمپ شهید برزگری دایر شده که خدمات و امکانات آن شامل آلاچیق، بوفه، آب شرب، شبکه برق سراسری، سرویس بهداشتی و… می‌باشد. در این کمپ می‌توان از شترسواری، موتورسواری، سافاری، حمام آفتاب با فضایی مناسب، والیبال ساحلی و رصد ستارگان لذت برد و با درست کردن چای آتشی یا کباب، بهره‌مندی از امکانات آتلیه کمپ برای عکاسی و… یک سفر پرخاطره را به ثبت رساند.

مسیر دسترسی به کویر کاراکال

برای سفر به کویر کاراکال از سمت تهران، باید مسیر تهران تا بافق را طی نمود که رانندگی در آن، حدود ۸ ساعت طول می‌کشد؛ البته از آنجایی که این کویر در حاشیه روستای صادق‌آباد قرار گرفته و گاهی با نام کویر یا ریگ صادق‌آباد نیز شناخته می‌شود، جهت دسترسی به آن باید ۱۵ کیلومتر دیگر را هم از بافق تا روستای صادق‌آباد طی کرد. این منطقه کویری، مساحتی حدود ۱۵۰۰ هکتار دارد؛ از این رو، توصیه می‌شود که سفر به آن به‌صورت گروهی یا با تور کویر کاراکال انجام گردد.

از دیدنی‌های نزدیک به کویر کاراکال می‌توان خانه وحشی بافقی شاعر معروف قرن دهم، قلعه باقرآباد و همچنین آب‌انبار و حمام کاکامیر را نام برد که امکان بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان وجود دارد.

معرفی کویر شباهنگ یزد

کویر شباهنگ یزد، یکی دیگر از کمپ های کویر یزد است که کویری تماشایی و آرامش بخشی را داراست.  مناظر زیبای تپه‌های شنی تا دوردست ادامه یافته و در افق به آسمان پیوند خورده که اینگونه فرصت استراحتی کوتاه و کسب آرامش را برای علاقه‌مندان به سکوت کویر فراهم می‌سازد.

کویر شباهنگ نیز همچون دیگر کویرهای وسیع ایران، آسمان پرستاره‌ای در شب دارد و حرکت شن‌های روان آن با وزش بادهای محلی در طول روز، منظره‌ زیبایی را خلق می‌کند. کمپ کویر شباهنگ به‌عنوان یکی از مجهزترین کمپ‌های کویر یزد درقالب سوییت یا اقامتگاهی مدرن، امکان رانندگی با موتور چهارچرخ، سافاری، شترسواری، رصد ستارگان، آتش‌بازی و پخش موسیقی در جشن‌ها را برای گردشگران و بازدیدکنندگان مهیا می‌کند. دیگر خدمات این کمپ شامل محل اقامت، کافی‌شاپ، سرو آش یزدی (شولی)، چای آتشی و پذیرایی میان‌وعده می‌باشد.

برای سفر به کویر شباهنگ یزد باید ابتدا خود را به شهر یزد و میدان دروازه قرآن رساند. با حرکت از دروازه قرآن به سمت جاده نصر، پس از طی مسیری خاکی کویر شباهنگ قابل دسترسی خواهد بود. این کویر، فاصله کمی تا شهر یزد دارد و برای یک کویرگردی کوتاه مناسب می‌باشد؛ با این حال به دلیل آنتن‌دهی ضعیف موبایل و ناهمواری جاده‌های کویری آن، توصیه می‌شود که سفر به‌صورت دسته‌جمعی انجام پذیرد.

کویرهای دروازه قرآن یزد

به‌طور کلی بخش مهمی از مجموعه‌های کویری یزد در نزدیکی دروازه قرآن این شهر قرار گرفته و ازطریق همین مسیر قابل دسترسی می‌باشد. کویر باشکوه دروازه قرآن که تپه‌های شنی و رمل‌های زیبایی دارد، یک دریاچه کوچک اما شگفت‌انگیز را دربرگرفته که به دریاچه تسویه‌خانه آب یزد یا « تالاب پساب یزد » معروف است. وجود این تالاب مصنوعی در میان پستی و بلندی‌های تپه‌های شنی، مکان مناسبی برای رشد نیزارها، استراحت پرندگان و رفع تشنگی حیوانات کویر فراهم ساخته است. کویر دروازه قرآن یزد مقصد پرطرفداری در میان علاقه‌مندان به کویرنوردی محسوب می‌شود که از امتیازات آن باید به وجود چند کمپ کویری همچون کمپ سندباد و هفت‌سنگ با فاصله کمی از شهر یزد اشاره نمود.

سایت جامع گردشگری یزد به نشانی www.gotoyazd.com با معرفی بهترین جاهای دیدنی یزد و کویرهای پرطرفدار این شهر، اطلاعات کاملی درباره سفر به یزد و به ویژه کویر یزد ارائه می دهد. در صورت تمایل برای شرکت در تور کویر یزد، می توانید از طریق این سایت هم اقدام کنید.

منبع: همگردی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها