تاریخچه لوازم آرایش و زیبایی در ایران

در این مقاله از تاریخ ما به صورت کامل درباره تاریخچه لوازم آرایش و زیبایی در ایران صحبت خواهیم کرد. تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی یا میکاپ مربوط به بیش از ۷۰۰۰ سال پیش است و تقریباً در تمام ملل استفاده از لوازم آرایشی مرسوم بوده و بالطبع ایران نیز از این قائده مستثنی نیست. محصولات آرایشی و بهداشتی نقش های بسیاری در تاریخ بشر داشته اند به صورتی که مواد آرایشی رنگی برای آمادگی برای ورود به نبرد، برای خواستگاری و ازدواج و آراسته نمودن متوفیان پیش از دفن استعمال می‌شده است.

محصولات مراقبت از پوست نیز از مراسمات و کارهای دینی گرفته تا برای سلامتی انسان ها تأثیر داشته است. ایرانی ها از قدیم به ظاهر و تمیزی و بهداشت اهمیت می‌داده اند.وسایل آرایشی و بهداشتی و زیورآلات در مکان‌های بسیاری از ایران کشف شده اند که قدمت آن ها گاهی به هزاره اول پیش از میلاد مسیح می رسد.

اسناد تاریخی درباره تاریخچه ی آرایش و میکاپ در ایران کشف شده که نشان می دهد هنرمندان گریم ایرانی با مهارت خیلی بالا وجود داشته اند. ما می پنداریم  که در دوره هخامنشـی دختر یا پسر هر دو آرایش خود را داشتند و زمان زیادی برای آن می گذاشته اند. زنان و مردان حتی سران کشور و پادشاهان بزرگ مانند داریوش ، مخصوصا چشم های خود را آرایش میکردند و هر دو جنس از زیور آلات استفاده کرده و می توانستند موهایشان را بلند بگذارند و آنها را با مهره و جواهرات دیگر تزیین کنند.

برای آشنایی با تاریخچه ی میکاپ و لوازم آرایشی در ایران با ما همراه باشید.

استفاده از روغن ها و عطر ها

آقایان و خانم های ایرانی از روغن ها و پمادهای عطرآگین برای تمیز و لطیف نمودن پوستشان استفاده می کردند. مرور، آویشن، مرزنجوش، بابونه، اسطوخودوس، سوسن، نعناع فلفلی، رزماری، سدر، گل سرخ، آلوئه، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن بادام از ترکیبات عطرهای مورد استفاده ی ایرانیان بودند.

استفاده از انواع لوازم آرایش در ایران و دلایل آن

در ایران از لوازم آرایشی بسیار استفاده می کردند از  سورمه برای سیاه کردن چشم و پلک و مژه و از گچ برای سفید نمودن صورت ( زیرا پوست رنگ پریده نماد پولداری بود و رنگ رژگونه روی گونه نیز نشانه ثرتمندی بود)-زیرا ثروت مندان نیاز به بیرون رفتن از خانه و کار کردن نداشتند پس به اصطلاح آفتاب مهتاب ندیده و سفید باقی میماندند

تاریخچه ی اقلام آرایشی در ایران باسـتان

با جستجو در تاریخچه ی میکاپ در ایران متوجه می شویم که دختر ایرانی با خانواده سنتی معمولا تا قبل از ازدواج اجازه ی استفاده از هیچ گونه لوازم آرایشی نداشت اما قبل از جشن عروسی وی آرایش او طولانی بود هفت آرایش متفاوت برای آمادگی نو عروس مرسوم بود که به بازاک، به هفت قلم (هفت قلم)، هفت دار-هفت (هفت در هفت) یا هار-هفت (همه هفت) معروف است که شامل:

  • سورمه : کهل یا خط چشم سیاه. حدودا ۸۰۰۰ سال است که در خاورمیانه ، هند و مصر استعمال می شود.
  • غزه : بلوشر، پودری مایل به قرمز برای گونه ها(رژگونه)
  • سفیداب:پودری سفید و قابل استفاده به عنوان پایه برای روشن کردن صورت است.
  • واسمه : وواد، گیاهی خوش بو و دارای گل که برای رنگ آمیزی ابرو یا گاهی موها استفاده می شود. واسمه می تواند برای ضخیم کردن ابرو یا ایجاد ابروی پیوسته استفاده شود زیرا این روندی در مراحل آرایش محسوب می شود.
  • حنا : یا نیگار. گیاهی با استفاده زیاد: مو ، ناخن و پوست. همچنین ، هنرهای بدن موقت حنا مانند خال کوبی روی پوست کشیده می شدند.
  • زارک : غبار طلایی رنگی است قابل استفاده رنگ آمیزی مو یا گاهی برای براق نمودن صورت استعمال می شود.
  • خال : نقطه زیبایی بود.معمولاً با سورمه در نزدیکی لب ها یا چشم ها کشیده می شد.

از میان این ۷ مورد فقط از سورمه و حنا هنوز هم به روش قدیمی و سنتی خود استفاده می شود البته نه به این ترتیب. لوازم میکاپ جدید مثل  ریمل مژه و ابرو، لوازم آرایشی پایه و غیره با دیگر محصولات جایگزین می شوند.

مراقبت از موها در تاریخچه ی استفاده از میکاپ در ایران

موهای بلند و شاداب زنان نیز خیلی مهم بود، کوتاه کردن موها اصلا مرسوم نبود و کسانی که موی خود را کوتاه می کردند را گیس بریده صدا میکردند و دختران ایرانی برای تقویت موهای خود از کتیرا استفاده می کردند.

تاریخچه لوازم آرایش در ایران از خواستگاری تا عروسی

عقاید اسـلامی مانند حجاب بر شکل و شیوه های آرایش توسط زنان ایرانی تأثیر گذار است. به این علت  است که تا دهه ها پیش رسم بر این بود که دختران ایرانی تا روز عروسی میکاپ نکنند. معمولاً وجود هفت مورد “لوازم آرایشی و زیبایی” در بیشتر خانواده ها نماد زن بودن بود. در ایام قدیم به دختران برای بار اول در روز خواستگاری اجازه داده می‌شد صورت خود را با صابون های عطرآگین بشویند.

آماده کردن عروس در خانواده های سنتی یک رسم محترم و هیجان آور و تشریفاتی محسوب می شد. این‌گونه است: مراسمی مانند دوش عروس برای دختر انجام می شد که فقط زنان و در مورد ثروتمندان ، کنیزهایشان حضور می یافتند. آنها ابتدا موهای صورت دختر را بند انداخته (پیشانی، دور چشم، گونه ها و لب بالا) اما ابروهای دختر را برنمی‌داشتند زیرا ابروی پیوسته و پهن مد بود. بعد از بند انداختن، مخلوط سفیده تخم مرغ ، گلاب و آب لیمو را به صورت ماسک برای براقی صورت و جلوگیری از جوش روی صورت می گذاشتند و بعد دختر را به حمامی که با گیاهان عطرآگین آماده شده بود می بردند و بعد او را با استفاده از لوازم آرایشی، آرایش کرده و دست هایش را نیز با حنا می آراستند.

خرید لوازم آرایش و زیبایی

اما امروزه به لطف کسب و کار های اینترنتی فروشگاه های زیادی برای مانند ارس خرید برای خرید لوازم آرایش و زیبایی ساخته شده است که نیاز شما را برطرف میکند.

ارس خرید یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی است که از طریق لینک /لوازم-آرایش-زیبایی/https://araskharid.com/product-category وارد سایت شوید تا لیست “قیمت محصولات آرایشی و زیبایی” اصل را مشاهده کنید.

در این مقاله دریافتیم که از مدت ها قبل آرایش و لوازم ارایشی در سر تا سر جهان و مخصوصل ایران استفاده می شده اند و تاریخچه ی میکاپ در ایران و جهان آنقدر گسترده است که روز۴ماه آگوست روز جهانی آرایش نام گذاری شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها