دو قرن سکوت، زوایای پنهان سال‌های نخست ورود اسلام به ایران؛ حلقه مفقوده تاریخ!

کـتاب صوتی دو قرن سکوت (Two Centuries of Silence) نوشته‌ی عبدالحسین زرین کوب، به بررسی حوادث و اوضاع تاریخی ایران در هنگام حمله اعراب و دو قرن حضورشان تا روی کار آمدن دولت طاهریان می‌پردازد؛ این اثر ماندگار از منابع ارزشمند و مهمی برگرفته شده که مربوط به حمله اعراب به ایران و تاسیس سلسله طاهریان است. هم‌چنین رویدادهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و قیام‌های ایرانی علیه خلفای عرب در دو قرن اول هجری نیز بیان شده است. با وجود اینکه عبدالحسین زرین کوب (Abdolhossein Zarrinkoob) برای نوشتن این کـتاب از منابع موثق تاریخ و ادبیات فارسی استفاده کرده، اما بعضی اسـلام‌گرایان، منتقدان و طرفداران تاثیر اسـلام بر فرهنگ ایرانی، این کـتاب را مملو از تعصب و اثری ملی‌گرایانه خطاب کردند.

دو قرن سکوت، کتابی فاخر و جاودانه‌ است که تاثیراتی که حمله‌ی اعراب بر زندگی و احوالات ایرانیان در قرن دوم هجری گذاشته‌ را مطرح می‌کند و مرتبه‌ی ویژه‌ی ایرانیان در علم و دانش و سخنوری را قبل از حمله‌ی اعراب و از بین رفتن عزت و شرف ایرانیان بعد از حمله‌ی اعراب را به‌ نمایش می‌گذارد. عنوان کتـاب به دلیل سکوت سنگین و ترس و وحشت حاکم بر جامعه آن زمان برگزیده شد که حدود ۲۰۰ سال طول کشید.

شما می‌توانید برای دسترسی سریع و دانلود کتاب صوتی دو قرن سکوت به سایت و یا اپلیکیشن کتابراه، مراجعه نمایید. پلتفرم جامع کتابراه امکان دسترسی به هزاران کتـاب الکترونیک و کتاب صوتی را برای شما فراهم می‌کند.

ماجرای نگارش و چاپ کـتاب دو قرن سکوت:

اگر با این دید که تاریخ به دست فاتحان جنگ نوشته می‌شود، به مطالعه‌ی کتابی تاریخی بروید با شوق بیشتری در آن غرق می‌شوید. این اشتیاق چندین برابر می‌شود اگر شکست‌ خوردگان آن کـتاب را نوشته باشند. دو قرن سکوت توسط دکتر عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۳۰ به نگارش درآمد. پس از چاپ، در مدت زمان کمی کلیه نسخه‌های این کـتاب برجسته به فروش رفت و به کتابی کمیاب تبدیل شد، زیرا زرین‌کوب با وجود اصرارهای زیاد، اجازه چاپ و انتشار مجدد آن را نداد تا بتواند مشکلات و عیب‌های کتـاب را رفع و ویرایش کند که این کار حدودا ۵ سال طول کشید. او بسیار صریح و روشن بیان کرد که در چاپ اول کتـاب دو قرن سکوت، برخی مطالب غیر معتبر آمده که به خاطر جوانی و تعصب‌اش نسبت به زبان و فرهنگ فارسی بوده است. پس از انقلاب، چاپ این کـتاب با مشکلات و موانع زیادی روبه‌رو شد تا اینکه بعد از ۲۰ سال مجدد اجازه چاپ و انتشار گرفت.

عبدالحسین زرین کوب را بیشتر بشناسیم:

عبدالحسین زرین‌کوب نویسنده، مترجم و تاریخ‌نگار در سال ۱۳۰۱ در بروجرد به دنیا آمد. او در حوزه‌های گوناگونی مانند تاریخ، الهیات، حقوق، ادبیات عرب و ادبیات فارسی، از خود کتـاب‌های برجسته‌‌‌ای به یادگار گذاشته که تعدادی از آن‌ها به عنوان منابع درسی و پژوهشی استفاده شدند. زرین‌کوب برای دوستداران ادب و فرهنگ چهره‌ای آشنا و درخشان است. او چندین دهه در دانشگاه‌های برجسته‌ی ایران و جهان همانند دانشگاه تهران، آکسفورد، سوربن و… به تدریس پرداخته است. او علاوه بر کـتاب‌های برجسته، مقاله‌های ارزشمند زیادی نیز به نگارش درآورده است. این نویسنده‌‌ی بزرگوار در سال ۱۳۷۸ در تهران دار فانی را وداع گفت.

کتـاب‌های او در حوزه‌ی ادبیات عبارت‌اند از: «با کاروان حله»، «شـعر بی‌دروغ شـعر بی‌نقاب»، «از کوچه رندان»، «پله پله تا ملاقات خدا»، «بحر در کوزه»، «فلسفه‌ی شـعر»، «نقد ادبی» و…

از کتـاب‌های او در حوزه‌ی تاریخ می‌توان به «تاریـخ ایران بعد از اسـلام»، «تاریخ مردم ایران»، «روزگاران»، «بامداد اسـلام»، «کارنامه‌ی اسـلام» و… اشاره کرد.

همچنین زرین‌کوب آثار ارزشمندی در زمینه‌های تحقیق، پژوهش، بررسی و ترجمه دارد که می‌توان کتـاب‌های «ارزش میراث صوفیه»، «فرار از مدرسه»، «جست‌وجو در تصوف در قلمرو وجدان»، «شعله‌ی طور»، «بنیاد شـعر فارسی»، «ادبیات فرانسه در قرون وسطی»، «ادبیات فرانسه در دوره‌ی رنسانس» و … را نام برد.

شنیدن کـتاب صوتی دو قرن سکوت به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر به کشف زوایای پنهان تاریـخ ایران علاقه دارید و خواهان نگرشی متفاوت به روایت‌های تاریخی هستید، این اثر جنجالی و شگفت‌انگیز را از دست ندهید. همچنین تمامی دوستداران قلم و آثار استاد زرین‌کوب را به خواندن این کتـاب سنت‌شکن دعوت می‌کنیم.

هم‌اکنون با مراجعه و عضویت در اپلیکیشن کـتابراه، هزاران کتـاب رایگان را مطالعه نمایید. همچنین برای خرید و دانلود کتاب به صورت قانونی از تخفیفات ویژه مناسبتی و آخر هفته با کـتابراه بهرمند شوید و به جمع بیش از سه و نیم میلیون کاربر اپلیکیشن کتابراه بپیوندید.

در قسمتی از کـتاب صوتی دو قرن سکوت می‌شنویم:

یزدگرد آخرین بازمانده‌ی تاجداری بود که از تخمه‌ی ساسانیـان مانده بود. اما او نیز کاری از پیش نبرد و گرفتار سرنوشت شوم بدفرجامی شد که دولت و ملک ساسـانیان را یکسره از میان برد. بدین‌گونه سپاهیان یاغی و روحانیان فاسد را پروای مملکت‌داری نبود و جز سودجویی و کامرانی خویش اندیشه‌ای دیگر نداشتند. پیشه‌وران و کشاورزان، نیز که بار سنگین مخارج آنان را بر دوش داشتند در حفظ این اوضاع، سودی گمان نمی‌بردند، بنابراین مملکت بر لب بحر فنا رسیده بود و یک ضربت کافی بود که آن را به کام طوفان حوادث بیفکند. این ضربتی بود، که عرب وارد آورد و مدت دو قرن دراز کشوری آباد و آراسته را عرضه‌ی دردناک‌ترین طوفان حوادث کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها