گل رز و اطلاعاتی در باره این گیاه

آیا می دانشتید گل رز قبل از بشر روی کـره زمین ظاهر شده اند، به طوری که شواهدی در ایالت های کلرادو آمریکا وجود دارد که حدود ۳۰ ملیون سال قبل آنها در زمین می زیسته اند.

در گذشته های دور، از گل رز بعنوان یک گیاه دارویی، استفاده عطر آن برای انسان ها مهم بوده ولی با پیشرفت زمان و کاشت آن در باغ ها و اصلاحات ژنتیکی که انجام شد آنها جنبه زینتی نیز پیدا کرده اند، خصوصا” در دهه ۱۸۰۰ مبلادی و با تغییر بهبود در شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیز شرایط فرهنگی اروپا، توجه خیلی زیادی به کشت و پرورش این گیاه شد. حال اشتیاق و علاقه آدم ها به گل و احساس نیازی به ان در طول سال سبب شد تا تولید این گیاه در داخل تمام گلخانه ها رواج پیدا کند. هم اکنون که شاهد خواندن این مقاله هستید گل رز یکی از زیباترین، محبوب ترین گل های جهان هستی می باشد و از لحاظ تولید در تمام صدر گلها قرار دارد. همچنین این گیاه به ملکه گیاهان نیز شهرت دارد.

گل رز در انواع مختلفی ارائه می شود که رز درختچه و رز رونده یکی از انواع مختلف آن می باشد که در فضای باز و آزاد آن را جلوی دیوار های ویلاها و خانه ها کشت می کنند. البته در نظر بگیرید در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از رقم های رز در جهان وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها به عنوان یک محصول گلخانه ای کشت و کار می شود اکثر آنها در فضای آزاد کاشت می شود.

تولید گل رز در ایران:

گل رز در ایران سابقه بسیار طولانی دارد، بعضی از گونه های رزها مثل نسترن شیراز، نسترن زرد  و رز ایرانی به صورت وحشی در ایران می رویند. این گل نیز در ایران به صورت شاخه بریده، گلدونی و باغچه ای مرسوم است و همچنین از رزهای معطر نیز در صنعیت خوراکی، عطر سازی و گلاب گیری استفاده می شود، اما برسیم یه یکی از مهمترین واریته های گل رز با نام گل محمدی که این گونه از پرکاربردترین گونه های رز در ایران است که در نقاط مختلفی در کشور ما اعم از کاشان، سمنان، کرمان و شیراز رواج دارد.

معرفی گل رز مینیاتوری یکی از رزهای معروف:

با توجه به اینکه گل رز مینیاتوری یکی از گلهای کوتاه قد حدود ۳۰ اسنتی ارتفاع آن است ، براحتی می توانید آن را در منزل بعنوان یک گل خانگی کاشت نموده و آن را پرورش دهید. این گلهای بصورت کمپر، پرپر، و کپه ای هستند. نور قوی آفتاب و رطوبت نیاز دارند.

تکثیر گل رز:

گل رز به دو صورت تکثیر می شود

  • از طریق بذر: در این روش شما می توانید واریته های اصلی و هیبرید تولید کنید و با گرده افشانی بسن گلها یک واریته خالص بوجود بیاورید این نوع تکثیر برای گلکارانی که دنبال واریته اصیل هستند کاربرد دارد. بذرها را ابتدا لابلای خاک اره مرطوب به مدت ۴۰ الی ۶۰ روز درون یخچال نگاهداری کنید به این عمل اصطلاحا” سرمادهی بذر می گیند سپس بذرها را در بستری حاوی کمپوست و خاک لوم به صورت مخلوط کاشت کرده (آن را در عمق ۱ سانتی متری حفر کرده سپس آب پاشی سبک و روی آن را یک نیلون شفاف فریزر بکشید) آن را در مکانی با دمای ۲۲ درجه قرار دهید. بذرها بعد از گذشت معمولا ۱۵ روز جوانه زنی کرده. هر زمان بذرها جوانه زنی کردند چند روز بعد که گیاه رشد کرد نایلون را برداشته و هر روز آن را غبار پاشی کرده تا رطوبت لازم را داشته باشند برای بهتر بودن جلوی نور غیر مستقیم قرار دهید و وقتی گیاه قوی شد جلوی نور مستقیم نیز می توانید قرار دهید

قلمه زنی گل رز: قلمه ها به سادگی، تکه­ هایی از ساقه ­های گل رز هستند که در مراحل مختلف بلوغ گرفته می­شوند. بعضی از گیاهان در مورد نوع ریشه زنی بسیار حساس هستند، اما گل رز یا همان گل سرخ یا گل محمدی نسبتا” انعطاف پذیر هستند. این قلمه ها را می توان از سه ساقه اصلی رشد در تمام فصول برداشت کرد:

  • قلمه های چوب نرم: سریع­ترین و راحت­ ترین ریشه، در اواخر بهار و اوایل تابستان گرفته می­شود. زمانی که ساقه های جدید انعطاف پذیر تازه شروع به بلوغ می­کنند. قلمه ­های چوب نرم از ساقه­ هایی که به اندازه مداد در زیر شکوفه­ های گل رز که گلبرگ­های آنها ریخته شده، تهیه می­شود. ریشه زایی در این روش به مدت کوتاهی بین ۱۰-۱۴ روز رخ می دهد. در اواخر فصل ممکن است قلمه ها در جای اصلی خود کاشته شوند و به گلدان منتقل شوند و در شاسی سرد برای سپرده شدن فصل سرما قرار بگیرند. رقم­های بسیار از رز مینیاتوری به آسانی در طول سال قلمه­های چوب نرم و نیمه نرم را با توجه به شرایط می­توان تولید کرد.
  • قلمه­­ های نیمه سخت: در رواخر بهار و اوایل پاییز که ساقه­های جدید تا حدی بالغ شدند گرفته می­شود. در این زمان، ساقه­های محکم گل محمدی تشکیل شوند که در آن شکوفه­ها قبلا” ظاهر شده­اند.
  • قلمه­ های چوب سخت گل سرخ یا گل رز: آهسته ترین و سخت ترین ریشه زدایی، در اواخر پایز یا اوایل زمستان انجام می شود، زمانی که ساقه-های جدید سال بالغ و سفت شده و وارد دوره خواب می­شوند. در این روش در سطح تجاری به صورت انبوده برای افزایش پایه های همگروهی می توان استفاده کرد. این روش برای رزهای پر رشدی همچون پلیانتا، رزهای ستونی رشد، رزهای بالارونده و دو رگه­های مثل رز چای می توان استفاده کرد.قلمه­ها در اواخر پاییز و اوایل زمستان گرفته شده و در دمای ۴ درجه داخل پیت ماس مرطوب بصورت گروهی و دسته­ای قرار میگیرند و در بهار و تابستان آماده پیوند هستند. درا ندازه این قلمه ­ها دقت کنید باید اندازه آنها بین ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر بوده و گیاهانی که دارای قطر نیم الی یک سانتی متر هستند جدا کنید.

شما در دوران قلمه زدن گل رز می­توانید با هورمون ریشه ­زایی، موفقیت خود را در هر مرحله بهبود ببخشید تا ریشه تحریک و رشد گیاهان جدید آغاز شود.

قسمت پایینی قلمه را داخل آب ولرم و نیمه گرم خود قرار داده و سپس بعد از گذشت چند ثانیه آن را درون ظرف هورمون ریشه زایی قرار دهید البته این موضوع را عرض کنم هورمون ریشه زایی کمک به تسریع ریشه زنی و اصطلاحا” گرفتن قلمه می کند مگر نه بدون آن هم شما می­توانید کار را پیش ببرید.

  • بستر خود را آماده کست کنید می توانید انها را با استفاده از سبدهای میوه درست کنید انتهای آن را یک نایلون قرار داده دور تا دور سبد داخلش رو بپوشانید سپس چند سوراخ بزرگ ایجاد کرده تا آب اضافی  خارج شود. ارتفاع این بستر باید حدود ۱۵ سانتی متر باشد که بتوانید اندازه نصف قلمه ها درون آن جا بگیرد.
  • با استفاده از چوب یا مداد که در ابتدا عرض کردیم بستر خود را سوراخ ایجاد کنید قلمه ها را داخل ان قرار داده و کناره ها را محکم کنید
  • خزانه قلمه رز را در مکانی بدور از آفتاب خشن قرار دهید و آنها را آبیاری کنید. همینکه صبح دم یک آفتاب ملایم به آنها بتابد خوب است اگر سعی کنید قلمه را با یک نایلون شفاف بپوشانید قدرت قلمه زنی را افزایش می دهد. برای آنهایی که در منزل این کار را انجام می دهند می­توانید یک بطری نوشابه را از وسط بریده و قسمت بالایی آن را برای رطوبت داخل قلمه قرار دهید.
  • – هر چند روز یکبار رطوبت خاک را چک نمایید، چنانچه رطوبت کم بود مجددا” آبیاری کنید. قلمه ها بعد از گذشت ۲۰ روز ریشه دار می شوند و بعد از گذشت یک ماه می توانید به گلدان جدید خود انتقال دهید.

 سایت بذرکو یکی از سایتهای فروش بذر می باشد برای خرید بذر می توانید بذر انواع گل رز، گل های زینتی، بذر سبزیجات و صیفی جات، بذر انواع کاکتوس و … را خرید کنید برای خرید بذر می توانید از آدرس https://bazrco.ir  مراجعه کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها