تاریخچه و کاربرد سلفون

تاریخچه سلفون

سلفون پوشش و کاوری شفاف و براق می باشد که از مواد سلولزی تولید شده است. پایه اصلی و عمده تولید آن پروپیلن می باشد. بر خلاف دیگر سازه ها و روش های بسته بندی که برخی قدمتی بیش از یک قرن دارند، مدت زمان چندانی از پیدایش و ساخت سلفون نمی گذرد. سلفون در سال ۱۹۹۰ توسط یک شیمیدان سوئیسی به  نام جکوئیس براندنبرگ (Jacques E. Brandenberger) تولید شد و این در حالی بود که وی در رستورانی نشسته بود و متوجه ریختن نوشیدنی شخصی بر روی میز و ناراحتی او شد. پس از این ماجرا او تصمیم گرفت تا محافظ یا پوششی درست کند که مانع جذب مایعات شود. اولین تلاش او برای رسیدن به این مقصود، طراحی مکانیزمی برای پاشیدن پودر ضد آب بر روی پارچه بود که برای این کار او از الیاف ویسکوزی استفاده کرد. پس از ساخت این فیـلم ویسکوزی، براندنبرگ تصمیم گرفت آن را در یک رستوران امتحان نماید. نتیجه این آزمایش چندان رضایت بخش نبود، چرا که فیـلم ضد آب ساخته شده به دلیل سفت بودن زیاد به راحتی از پارچه زیرین میز جدا می شد. سرانجام او تصمیم گرفت برای پایه ریزی یک کار عملی و بی عیب اقدام به ساخت مواد جدیدی کند که بعدها سلفون نام گرفت. ده سال طول کشید تا وی توانست سطح کیفی مطلوب تری به این فیلـم‌ ها ببخشد. بهبودی که در فعالیت های وی مشاهده شد ناشی از افزودن گلیسیرین به این ماده به منظور نرم سازی آن بود. سرانجام در سال ۱۹۱۲ براندنبرگ توانست اولین ماشین ساخت فـیلم های سلفونی را به مرحله تولید برساند تا به کمک آن بتواند فیلـم ها را بسازد و ماده نهایی را نیز سلفون نامید که حق اختراع این ماده در همان سال به نام وی ثبت شد. این واژه از دو کلمه سلولوز و دیافین (به معنی شفاف) نشات گرفته بود. ماده یاد شده از اواسط دهه ۳۰ به صورت دائمی تولید شده است و امروز نیز همچنان کاربرد دارد.

تاریخچه سلفون

شرکت شکلات سازی آمریکایی با نام تجاری White Man’s Candy (شکلات مردان سفید) اولین مصرف کننده سلفون بود. این شرکت در سال ۱۹۱۲ اقدام به استفاده از این محصول در بسته بندی شکلات های خود کرد .در آن زمان این کالا تنها در کشور فرانسه تولید می شد و ایالات متحده به مدت ۱۲ سال بزرگ ترین وارد کننده آن بود. در سال ۱۹۲۴ شرکتی با نام DuPont اقدام به راه اندازی خط تولید سلفون در ایالات متحده کرد و تاریخچه سلفون در این کشور رقم خورد. در ابتدای عرضه سلفون در آمریکا به دلیل ضد رطوبت نبودن سلفون این محصول طرفداران چندانی پیدا نکرد، زیرا سلفون جهت بسته بندی محصولاتی که نیاز به عدم رطوبت داشتند مناسب نبود. تا زمانی که شیمیدانی به نام ویلیام هیل چارچ با ساخت لاک نیتروسلولز و استفاده آن در سلفون موفق به ساخت سلفون ضد رطوبت شد. سرانجام در سال ۱۹۲۷ سلفون ضد رطوبت به عموم معرفی شد و همین ویژگی سبب همگانی شدن سلفون در صنعت بسته بندی شد.

مغازه سلفون

کاربرد سلفون

سلفون از پر مصرف ترین و رایج ترین محصولات مورد استفاده در صنایع گوناگون مخصوصا در صنعت بسته بندی محصولات غذایی می باشد که این کاربرد از زمان اختراع تا کنون همچنان مورد توجه می باشد. امروزه سلفون های بسته بندی مواد غذایی به سه شکل سلفون شفاف، سلفون متالایز و سلفون صدفی تولید می شوند که هر کدام کاربردهای مخصوص خود را دارند. به عنوان مثال سلفون متالایز به واسطه آلومینیوم موجود در آن از فساد مواد غذایی که در معرض آفتاب قرار می گیرند جلوگیری می کند. سلفون صدفی نیز در بسته بندی موادی که باید در سردخانه ها نگهداری شوند کاربرد دارد. اما استفاده از سلفون به عنوان یک محصول برای بسته بندی، فراتر از بسته بندی محصولات غذایی رفته و می توان گفت تقریبا تمام محصولات مصرفی امکان استفاده از سلفون به منظور بسته بندی را دارند. بسته بندی محصولات پزشکی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، کشاورزی، مواد شیمیایی، قطعات صنعتی، الکتریکی، پوشاک و… بخشی از کاربرد سلفون در حوزه های مختلف را نشان می دهد. علاوه بر بسته بندی، سلفون کاربردهای متنوع دیگری نیز دارد که از جمله آن ها می توان به ماده اولیه تشکیل دهنده نوار چسب ها، پوشش ها و یا غشاهای نیمه نفوذپذیر در انواع خاصی از باتری ها، لوله های دیالیز و ماده جدا کننده در تولید فایبرگلاس و محصولات لاستیکی اشاره کرد. در خصوص کاربری سلفون و استفاده از آن در کارهای چاپی نیز باید گفت که سلفون در انوع مات، براق و مخملی وجود دارد که از آن در انواع جعبه‌ ها، پاکت ‌ها، جلدهای کتـاب‌ ها و نشریات و کاتالوگ ‌ها و… به منظور ایجاد پایداری و دوام و زیبایی استفاده می ‌شود.

کاربرد سلفون

ویژگی های سلفون

همان طور که گفتیم، بیشترین کاربرد سلفون مربوط به حوزه بسته بندی انواع کالاست. برای شماهده نمونه‌های مورد اسفاده سلفون می‌توانید به لینک درج شده برید.  اما آن چـه که باعث محبوبیت سلفون در صنعت بسته بندی شده، ویژگی های منحصر به فرد این ماده در تشکیل یک بسته بندی ایده آل است. در ادامه این ویژگی ها را شرح خواهیم داد.

  • شفافیت: اولین و جذاب ترین ویژگی سلفون ها شفافیت آن ها است. برای تولید سلفون ابتدا آن را با حرارت ذوب کرده و سپس زمانی که مواد سلفونی از قالب بیرون می آیند با ریختن آب سرد روی آن، آن را به شکل نهایی در می آورند. همین افت دمای حرارت سریع باعث ایجاد شفافیت لازم در سلفون ها می شود.
  • دوخت پذیری: مقاومت سلفون ها هنگام دوخت و پرس کردن یک ویژگی کاربردی آن ها است. در بسیاری از صنایع نیاز است در هنگام بسته بندی، هوای داخل آن تخلیه شود و در این مواقع کیسه ها دچار آسیب می شوند. اما سلفون به دلیل دوخت پذیری بالایی که دارد در برابر فشار ناشی از مکش هوا به خوبی مقاومت می کند.
  • مقاومت در برابر حرارت: در برخی از موارد حرارت پکینگ و بسته بندی به قدری است که باید از جنس مقاوم در برابر حرارت های بالا استفاده شود. یکی از ویژگی های اصلی سلفون مقاومت حرارتی بالای آن است. به خاطر این ویژگی می توان از آن برای بسته بندی مواد در دمای زیاد استفاده کرد.
  • قیمت مناسب: امروزه بهای تمام شده هر محصول بسیار مهم است و اگر بتوان بهای تمام شده کالا را تا حد امکان کاهش داد، جذب مشتری و فروش آن بیشتر می شود. سلفون نسبت به انواع دیگر بسته بندی قیمت بسیار مناسبی دارد. برای تولید کنندگان استفاده از سلفون بسیار صرف می کند و باعث می شود قیمت نهایی محصولاتشان کم در بیاید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به تولیدی سلفون وزین پلاست مراجعه کنید. وزین پلاست تولیدکننده برتر انواع سلفون از جمله چسبی، متالایز، غذایی، ترس و حرارتی و ….. است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها