صفر تا صد ساخت کسب و کار اینترنتی

سرمایه اولیه

وقتی از کسی سوال می کنیم چرا کسب و کار اینترنتی خودت را راه نمی اندازی می گوید هزینه زیاد دارد و من سرمایه ندارم.

به جرات به شما می گویم که داشتن یک وبسایت هزینه بسیار بسیار کمتری از راه اندازی یک مکان فیزیکی یا مغازه دارد.

شاید یک نفر اگر خودش طراحی سایت بدون برنامه نویسی را یاد بگیرد با کمتر از ۲۰۰ هزار تومان می تواند همه چیز را آماده کند.

دقت داشته باشید که سرمایه یعنی اینکه چقدر در سرمان مایه داریم نه چقدر پول در جیبمان

شروع مسیر

بزرگترین نکته ای که باید بدانید این است که سفر هزار کیلومتری با اولین قدم و بیرون رفتن از منزل شروع می شود پس شما برای راه اندازی وب سایت به اولین قدم یعنی هاست نیازمند هستید.

هاست چیست ؟

وبسایت هم شبیه به به یک مغازه است همانطور که مغازه دارای آدرس ، فضا ، اجناس است وبسایت هم به همین شکل به بخش های مشابه تقسیم میشود.

در یک کلمه به فضای مغازه شما که دکور شما + اجناس در آن قرار میگیرد هاست می گویند.

هاست ها به ترتیب قدرت (یعنی چه میزان مشتری را پاسخگو هستند) تقسیم می شوند.

در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می کنیم.

آدرس مغازه ( دامنه )

چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد آدرس وبسایت شماست، ما به این آدرس دامنه میگوییم.

دامنه دقیقا همان آدرسی هست که از وبسایت ها به خاطر داریم مثلا maralhost.com یک آدرس دامنه است.

دامنه به دو بخش تقسیم می شود

  1.     اسم دامنه مثلا در مثال بالا maralhost
  2.     پسوند دامنه در مثال بالا com

اسم دامنه را ما اختیار داریم هر چیزی انتخاب کنیم به شرط اینکه خلاف قوانین نباشد و کسی از قبل آن را تهیه نکرده باشد.

پسوند دامنه دست ما را باز می گذارد اما نمی توانیم پسوند جدیدی از خودمان انتخاب کنیم در اصل پسوندی را انتخاب می کنیم که از قبل وجود داشته باشد.

پسوند های دامنه

پسوند های دامنه به دو بخش تقسیم میشوند:

  1.     پسوند های جهانی
  2.     پسوند های ملی

پسوند های جهانی پسوند هایی هستند که در سراسر جهان فروخته می شوند و به دلار معامله می شوند مثل com , org , net , biz که شما با اسم دلخواه می توانید ثبت کنید مثلا ما اگر اسم test را انتخاب کنیم می توانیم آدرس هایی مثل test.com , test.net , test.org , test.biz را برای خودمان ثبت کنیم.

فهرستی از پسوند های رایج را می توانید در لیست دامنه های مارال هاست ببینید.

و اما پسوند های ملی پسوند هایی هستند که به هر کشور اختصاص داده می شود و هر کشور پسوند خاص خودش را دارد مثلا معروف ترین پسوند ایران ir است شما می توانید هر اسمی را با پسوند ir تهیه کنید مثلا google.ir

پسوند های ملی با پول رایج آن کشور معامله می شوند و معمولا از پسوند های جهانی ارزان تر هستند به عنوان مثلا در حال حاضر دامنه ir از دامنه com حدود ۳۰ برابر ارزان تر است.

پسوند ملی یا بین المللی ؟

اگر با توضیحات بالا و تفاوت قیمت ها بین دامنه ملی و بین المللی برای شما سوال شد که من برای سایتم باید از کدام پسوند استفاده کنم پس به معیار های زیر دقت کنید:

  1.     رسمیت و اعتبار پسوند
  2.     قیمت پسوند

طبیعتا معیار های زیادی وجود دارد اما همین دو معیار برای تصمیم گیری شما کافی است.

اولین نکته که باید بدانید این است که به هیچ عنوان پسوند ها از نظر کلی با هم تفاوت خاصی ندارند مثلا اگر شما دامنه com را تهیه کنید چیزی اضافه تر نسبت به org دریافت نخواهد کرد.

اما نکات جالبی وجود دارد که در اینترنت به آن احترام میگذارند مثلا یک عکاس سعی میکند پسوندی را تهیه کند که به عکاسی مرتبط باشد یا یک فروشگاه همین سعی را دارد.

پسوند هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم از نظر رسمیت در جایگاه معتبری هستند و قابل اعتماد هستند و از طرفی مخاطبین اینترنت با این پسوند ها غریبه نیستند.

سعی کنید پسوندی را انتخاب کنید که از قبل شناخته شده باشد و مخاطب راحت بتواند آن را تایپ کند.

قیمت پسوند هم جز معیار هایی است که شما باید حتما مد نظر قرار دهید و ترجیحا پسوندی را انتخاب کنید که قیمت خرید آن با تمدیدش برابر باشد چون بعضی از پسوند های برای سال اول مثلا ۸۰ درصد تخفیف دارند ولی وقتی بخواهید آن را تمدید کنید باید نسبت به سال قبل مبلغ بسیار بالایی بپردازید.

برای تهیه دامنه مورد نظر می توانید از طریق صفحه ( ثبت دامنه ) دامنه ای که می خواهید را جستجو کنید و اگر مناسبتان بود تهیه کنید.

خرید هاست و راه اندازی وبسایت

خب امیدواریم که تا به اینجا اطلاعات کافی از دامنه و هاست دریافت کرده باشید و برای خرید هاست نیز می توانید با توجه به چند نکته زیر آن را تهیه کنید.

زمانی که شما به سراغ تهیه هاست می روید با آپشن ها و امکانات مختلفی مواجه می شوید که قطعا شما را دچار سردرگمی می کند اما اول باید بدانید که دقیقا چه سرویسی مناسب شماست.

در اینجا طالبان هاست به دو بخش تقسیم میشوند:

  1.     کسانی که طراح سایت دارند
  2.     کسانی که خودشان میخواهند سایت طراحی کنند.

اگر خودتان طراح سایت دارید طبیعتا این فرد دقیقا از نظر امکاناتی که سایت شما نیاز دارد راهنماییتان میکند چون مهم است که طراح سایت با چه زبان برنامه نویسی و تحت چه پلتفرمی سایت شما را طراحی کرده است.

ولی اگر خودتان می خواهید سایت طراحی کنید پیشنهاد ما برای شما استفاده از سیستم های آماده ای است که می توانید با کمترین هزینه در کمتر از چند دقیقه یک سایت داشته باشید یکی از معروف ترین است سیستم ها وردپرس است.

بنابراین اگر وردپرس را انتخاب کردید شما به یک هاست با سیستم عامل لینوکس نیاز دارید که ترجیحا اگر هاست مخصوص وردپرس باشد تمامی موارد این هاست برای وردپرس بهینه شده است.

اگر نمیدانید وردپرس چیست می توانید یک مقاله کامل در این موضوع را در مارال هاست بخوانید.

اگر هم سایت شما از قبل با زبان های برنامه نویسی مثل asp.net نوشته شده است شما باید از هاست های ویندوزی استفاده کنید.

در نهایت مشتاق به استفاده از هر نوع امکانات یا هاستی باشید ما در مارال هاست با افتخار مایل هستیم که به شما کمک کنیم و پاسخ به سوالات شما را در هر ساعتی از شبانه روز بدهیم.

جمع بندی

الان عصر تجارت الکترونیک است و به جرات کسب و کاری که برنامه ای برای آنلاین شدن نداشته باشد به زودی از بین خواهد رفت.

در این مقاله یاد گرفتید که چطور بدون هیچ سردرگمی اضافه ای صاحب یک سایت شوید فقط دقت کنید که یک وبسایت علاوه بر راه اندازی نیازمند یک مدیر پیگیر و اکتیو دارد که این سایت را به یک منبع پولسازی قوی فعال کند چون سایت مغازه ای است که همیشه باز است.

امیدواریم که بتوانید سایت خودتان را در سریعترین زمان ممکن راه اندازی کنید و اگر نیاز به کمک ما در این مسیر داشتید فقط کافیست به مارال هاست سر بزنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها