با دستکش های لاتکس و ویژگی هایش بیشتر آشنا شوید

در این مطلب می خواهیم اطلاعات تقریبا کاملی را در مورد لاتکس که یکی از معروف ترین و پر استفاده ترین دستکش های پزشکی است در اختیار شما قرار دهیم. این دستکش در بین پزشکان و کارکنان مراکز درمانی مثل بیمارستان ها، درمانگاه ها و… بسیار پرمصرف و کاربردی است. دستکش با ویژگی هایی جالب که باعث شده به دستکشی بین المللی برای پزشکی تبدیل شود.

اولین بار دستکش لاتکس برای مصارف پزشکی ساخته شده است. شاید این دستکش به خاطر ویژگی ها و ساختارش برای کارهایی به غیر از پزشکی و درمان نیز استفاده هایی داشته باشد. اما از آن جا که همه نیاز های یک پزشک را در خودش دارد و دستکشی است که از اول برای پزشکی ساخته شد در همه جای دنیا در حرفه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اولین و مهم ترین ویژگی که یک دستکش پزشکی باید داشته باشد این است که میکروارگانیسم ها نتوانند از طریق آن وارد شوند و یا از آن خارج شوند. محیط بیمارستان و یا مطب پزشک ممکن است آلودگی میکروبی داشته باشد. پس مهم است که پزشک از این آلودگی های بیماری زا به طور ایمن و مطمئنی در امان بماند. این ویژگی در این دستکش ها وجود دارد. ساختار این دستکش ها بسیار منسجم است. قرار گیری ذرات دستکش در حالت ریز (میکروسکوپی) به شکلی است که میکروارگانیسم ها توان رد شدن از آن را به هیچ عنوان ندارند. پس این دستکش به عنوان یکی از ابزارهای ایمنی پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی اگر او بخواهد بیمار یا مراجعه کننده ای را معاینه کند دیگر نگران بیماری و سلامت خودش نخواهد بود.

ویژگی دیگری که دستکش های پزشکی باید داشته باشند این است که مزاحمتی در کار پزشک ایجاد نکنند. یعنی نرم و انعطاف پذیر باشند. چرا که پزشک در طول روز کارهای زیادی را باید انجام دهد. اگر دستکش به خوبی کش نیاید و یا پزشک نتواند دست و انگشتان خود را به خوبی تکان دهد با مشکل رو به رو خواهد داشت. این موضوع نیز از همان ابتدا در دستکش های لاتکس تعبیه شده است. این دستکش ها را به شکلی ساخته اند که در عین این که مقاومت خوبی نسبت به عبور آلودگی های میکروبی دارد، بسیار هم نرم و انعطاف پذیر است. به همین خاطر یک پزشک به راحتی می تواند در طول روز از این دستکش ها استفاده کند. بدون این که احساس ناراحتی و اذیت شدن داشته باشد.

حال این دستکش ها یک خاصیت بسیار جالب دارند. خاصیتی که واقعا آن را منحصر به فرد کرده است. آن هم این است که به هیچ عنوان حس لامسه دست را کمتر نمی کنند. شما به راحتی می توانید با آن ها یک بیمار را معاینه کرده و تن و بدن او را لمس کنید. بدون این که احساس کنید دستکش مزاحمتی در برابر احساس دقیق اوست. در حالتی که این دستکش ها را در دست دارید می توانید حتی با تب لت و یا تلفن های همراه هوشمند خود کار کنید. همین نشان می دهد که این دستکش ها تا چه اندازه نازک هستند و چقدر با آن ها راحت می توانید کار کنید. این دستکش ها به خاطر این ویژگی شان برای معاینه پزشک بسیار عالی هستند. او می تواند یک معاینه دقیق و در عین حال ایمن داشته باشد. او به راحتی بیمار را معاینه می کند و می تواند تشخیص دقیق تری بدهد.

لاتکس حتی در آزمایشگاه ها نیز استفاده می شود. حالت کشسانی زیاد این دستکش در عین حال که به این راحتی ها هم پاره نمی شود باعث شده که حتی در آزمایشگاه های تحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرد. این دستکش ها واقعا جالب هستند. بسیار کش می آیند. اما به این راحتی ها پاره نمی شوند. پس کارکنان بیمارستان و پزشکان و حتی کارکنان آزمایشگاه نگرانی از پارگی دستکش و خطر احتمالی آلودگی های میکروبی را نخواهند داشت.

این دستکش ها در سه اندازه مختلف تولید می شوند. اندازه کوچک و متوسط و بزرگ سه اندازه متداول این دستکش هاست. اندازه هایی که با علائم تجاری s به معنای کوچک، m به معنای متوسط و L به معنای بزرگ بر روی جعبه این دستکش ها نشان دهنده هر کدام از این اندازه هاست. البته این دستکش ها به ندرت در اندازه خیلی کوچک و خیلی بزرگ هم تولید می شوند. اما سه اندازه ذکر شده متداول ترین و رایج ترین آن هاست. مهم است که این دستکش ها با توجه به اندازه دست شما خریداری شوند. باید به دست شما بچسبند. آزاد بودن و یا خیلی تنگ بودن دستکش در حین کار برای شما مشکل ایجاد می کند. تنگ بودن بیش از حد دستکش باعث می شود که درد حین کار احساس ناراحتی کنید. همچنین فشار بیش از حد ممکن است به یکباره باعث تغییر در ساختار دستکش شود. گشادی زیاد نیز باعث می شود که آلودگی های محیطی بتوانند دست و پوست آن را آلوده کنند. پس با توجه به اندازه دست خود این دستکش ها را بخرید.

برای نگهداری این دستکش ها نیز نگرانی خاصی نخواهید داشت. تنها دمای بیش از حد گرم باعث فساد آن ها می شود. دمای عادی اتاق برای نگهداری آن ها کافی است. نیازی نیست آن ها را در یخچال نگهداری کنید. در هنگام خرید نیز بر روی جعبه به تاریخ انقضا توجه داشته باشید. البته به خاطر مقاومت بالای این دستکش ها، معمولا آن ها را تا زمان خیلی زیادی پس از تولید می توان نگهداری کرد. پس نگرانی خیلی زیادی در مورد این که باید دستکش را در مدت محدودی استفاده کنید نیز وجود نخواهد داشت.

برای خرید این دستکش ها می توانید به داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی مراجعه کنید. دستکش را همان طور که گفته شد در اندازه مناسب برای دست خود و با تاریخ انقضای درست خریداری کنید.

از نظر ظاهری این دستکش ها غیر شفاف هستند. همچنین در رنگ های سفید و سفید مایل به شیری هستند. رنگ دیگری در این دستکش ها وجود ندارد. رنگ های دیگر در دستکش های مشابه (مثل نیتریل) وجود دارد. لاتکس تنها در همین رنگ سفید و شیری رنگ است. پس به راحتی نیز می توانید آن ها را از همین مشخصه ظاهری از دستکش های دیگر تشخیص دهید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها