تاریخچه بیت کوین؛ اولین رمزارز دیجیتال

بیـت کوین اولین و محبوب ترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی است که بیش از ۱۰ سال از زمان پیدایش آن می‌گذرد؛ در این راهنما اطلاعات جامعی از زمان پیدایش بیـت کوین تا این لحظه که قیمت آن نزدیک به ۴۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ است را ارائه خواهیم کرد، اولین صحبت ها پیرامون پیدایش بیـت کوین در سال ۲۰۰۷ رخ داد و در آن سالها فردی به نام ساتوشی ناکاماتو، روی مفهومی به نام بیـت‌کوین شروع به کار کرد؛  البته شایعه‌ها نشان دهنده این موضوع هستند که ناکاموتو، اسم مستعاری برای مجموعه‌ای از افراد باشد، جالب است بدانید تا این لحظه هنوز هم هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مشخص نشده است.

تاریخچه ظهور و شکل‌گیری بیـت کوین

قبل از ارائه توضیحات درباره این پرسش که بیت کوین چیست، لازم است بدانید که بسیاری از تلاش‌ها برای ایجاد پول دیجیتال توسط جنبش گروه سایفرپانک‌ها (Cypherpunks) که از دهه ۱۹۹۰ همراه با رشد اینترنت آغاز شدند شکل گرفت. سایفرپانک‌ها معتقد بودند که اگر که فناوری‌های دفاعی ایجاد نشود، اینترنت به دستگاه نظارت دولت تبدیل خواهد شد.

در ظهور و شکل گیری بیـت کوین، ابتدا به محاسبات و تحقیقات انجام شده توسط یک استاد علوم کامپیوتر به نام  Ralph C. Merkle اشاره می‌کنیم که در سال ۱۹۷۶ درباره مفهوم رمزنگاری کلید عمومی صحبت کرد و درست ۳۰ سال بعد در فناوری بلاکچین از این مفهوم و الگوریتم برای حفظ امینت کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده شد. بعد از آن و در سال ۱۹۸۳ اولین ارز دیجیتال با نام  eCash با استفاده از متد رمزنگاری امضای کور ایجاد شد؛ بعد از آن و در سال ۱۹۹۷ آدام بک (Adam Back) به تکیه بر تجربیات دیوید چام، مکانیسمی برای اثبات کار را تهیه کرد که بعدها در الگورتیم الگوریتم اثبات کار (Pow) برای تایید تراکنش ها در شبکه بلاک چـیـن مورد استفاده قرار گرفت.

در فاصله این سال تا زمان پیدایش بیـت کوین در سال ۲۰۰۷، تلاش های زیادی برای ساخت اولین رمزارز صورت گرفته که با موفقیت رو به رو نشد،  B-Money و Bitgold از جمله پروژه هایی بودند که قبل از بیـت کوین شکل گرفتند و در نهایت توسعه نیافته و به سرانجام نرسیدند.

ظهور بیـت کوین در سال ۲۰۰۸

سرانجام در سال ۲۰۰۸ دامنه bitcoin.org در ۱۸ آگوست ثبت شد و در آن مقاله ای با عنوان «بیـت کوین – یک سیستم پول الکترونیکی نظیر به نظیر» منتشر گردید و بعد از فناوری بلاک چیـن و بیـت کوین به عنوان اولین رمزارز فعالیت رسمی خود را آغاز کردند. ترجمه کامل این مقاله را می‌توانید در وبسایت آکادمی ارزتودی مطالعه بفرمایید.

در سال ۲۰۰۹ و یکسال بعد از معرفی بلاک چیـن و بیـت کوین به دنیا، اولین نرم افزارها برای استفاده عموم طراحی شدند که از طریق آن کاربران مختلف در سراسر دنیا می‌توانستند، بیـت کوین استخراج کنند. اما هنوز هم خرید و فروشی با این رمزارز صورت نمی‌گرفت. در سال ۲۰۱۰ و برای اولین بار شخصی در ازای خرید دو پیتزا، ۱۰ هزار بیـت کوین پرداخت کرد و این شروعی برای استفاده از بیـت کوین برای خرید کالا و ورود به بازارهای مالی بود. روند رشد بیـت کوین و محبوبیت آن همچنان ادامه دارد و امروزه در سال ۲۰۲۱ کالایی وجود ندارد که نتوان آن را با بیـت کوین خرید و با پذیرش بیـت کوین در برندهای معتبر دنیا ارزش آن روز به روز در حال افزایش است.

بیـت کوین چیست؟

بیـت کوین اولین رمزارز شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال بوده که به صورت غیر متمرکز در بستر فناوری شبکه بلاک چـین فعالیت می‌کند. این رمزارز به صورت رمزنگاری و از طریق محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به دست آمده است. در ابتدا بیـت کوین فاقد هرگونه ارزش مالی بود اما گذر زمان ارزش آن را چندین برابر کرده است، به طوریکه امروزه هر یک بیـت کوین به اندازه ۴۰ هزار دلار ارزش مالی داشته و خرید و فروش می‌شود. برای انجام محاسبات و استخراج بیـت کوین از دستگاه‌های ویژه‌ای که به اصلاح به آنها ماینر می‌گویند، استفاده میگردد.

بنابراین ساخت و استخراج بیـت کوین به برق زیادی نیاز دارد و از این رو در خیلی از کشورهای دنیا هنوز هم به عنوان یک پول دیجیتال به رسمیت شناخته‌ نمی‌شود. ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول، بیـت کوین و فناوری بلاک چـین را به دنیا معرفی کرد. از مهم ترین دلایل محبوبیت بـیت کوین این است که تمام ویژگی‌های پول‌های واقعی مانند قابلیت خرید کردن، سرمایه گذاری و انتقال ارزش را داراست.

شاید بپرسید پس بیـت کوین چه فرقی با پول های رایج حال حاضر دنیا دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مهمترین وجه تمایز بیـت کوین با سایر پول های رایج و معتبر دنیا در غیرمتمرکز بودن آن است؛ به این معنا که بیـت کوین تحت نظارت هیچ دولت یا سازمان خاصی نبوده و در نتیجه تمامی واسطه‌ها در انجام معاملات با این رمز ارز از بین رفته‌اند، از سوی دیگر با توجه به استفاده از فرآیندهای ریاضی بسیار پیچیده در استخراج این ارزهای دیجیتالی بسیار امن‌تر از پول‌های رایج عمل کرده و از امنیت بالاتری برخوردار است.

قیمت بیـت کوین

ما در این گزارش به طور کامل تاریخچه پیدایش و ظهور بیـت کوین را بررسی کردیم، اما تاریخچه قیمت بیـت کوین و بالا و پایین رفتن های آن داستان جدایی دارد. همان طور که گفته شد بیـت کوین در سال های اولیه پیدایش خود فاقد هرگونه ارزش مالی بود و به مرور و با گذشت زمان ارزش آن افزایش یافت. بنابراین بیـت کوین نیز مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگری دچار نوسانات قیمتی می‌شود؛ عوامل زیادی در قیمت بیـت کوین اثر دارند. به زبان ساده تر میتوان گفت علاوه بر حجم‌های معاملاتی بالا در خرید و فروش، قیمت این رمزارز حساسیت بالایی به اخبار بازار هم دارد.

طبق گزارش سازمان CFPB، قیمت بیـت کوین در سال ۲۰۱۳ تنها در یک روز شاهد افت ۶۱ درصدی بود و در سال ۲۰۱۴ نیز بیشترین افت و رکود قیمت بـیت کوین رخ داد، به طوریکه در یک روز بیـت کوین کاهش ۸۰ درصدی را تجربه کرد. در سال ۲۰۲۱ قیمت بیـت کوین تا ۶۰ هزار دلار هم رسید و سپس به ۲۸ هزار دلار سقوط کرد. این نوسانات قیمتی در تمام سال های رشد بیـت کوین و شناخته شدن آن به عنوان یک پول دیجیتال وجود داشته و بخشی جدایی ناپذیر از بازار کریپتوکارنسی است. همچنین در نظر داشته باشید که افت و رشد قیمت بیت کوین به طور مستقیم و غیرمستقیم روی قیمت سایر رمزارزها و آلت کوین ها اثر دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها