چگونه شاهنامه خوانی کنیم؟ نکات مهم شاهنامه خوانی!

شاهـنامه یکی از مهم ترین و جاودانه ترین آثار شعـر در تاریـخ ایران است که به دست حکیم ابوالقاسم فـردوسی نوشته شده است و حاوی ۵۰ تا ۶۱ هزار بیـت شـعر بی نظیر است که حاوی داستان های حماسی بسیار زیادی و خواندنی می باشد که تا مدت ها شما را مشغول به خود می کند. شاهنـامه را فردوسـی در زمانی که اعراب به ایران حمله کردند نوشت و در آن زمانی که دیگر کسی فارسی صحبت نمی کرد، فردوسـی با صرف ۳۰ سال از عمر خویش و نوشتن این اثر بی نظیر، زبان پارسی را در دل همه ایرانیان زنده نگه داشت.

فروشگاه کتـاب سراج بوک؛ منبع انواع شاهنـامه اصل، با معنی، چاپ مسکو، خالقی مطلق، قطع رحلی، قدیمی و… می باشد. جهت سفارش کتاب شاهنامه با تخفیف و ارزان کلیک کنید.

شاهنـامه یکی از حماسی ترین کـتاب های جهان است که در آن داستان های بسیار زیادی درباره موضوعات مختلف نوشته شده است و در هر کدام از بخش های داستان های آن، شما چیز جدیدی را می آموزید. این کتـاب سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی دارد که در بخش های مختلف آن شما موضوعات مختلفی را مطالعه می کنید.

اما شاهـنامه خوانی یکی از کار هایی است که بسیاری از افراد انجام می دهند و شاهنـامه را که کتـاب مورد علاقه شان است، می خوانند. اما نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید، این است که شاهنـامه خوانی از کار هایی است که شما می توانید با دانستن نکات مهم آن، این کار را به طور بهتر و زیباتری و به نحو احسن انجام دهید. در ادامه این مطلب، تلاش داریم تا شاهـنامه خوانی درست را به شما آموزش دهیم و به شما بگوییم که چگونه شاهنـامه خوانی کنیم؟

شاهـنامه خوانی چیست؟

شاهنـامه خوانی به معنی خواندن اشعار داخل شاهـنامه به لحن شـعر حماسی و مخصوص شاهـنامه می باشد. شاهـنامه اثری است که در آن داستان های حماسی بسیار زیادی نوشته شده است و باید آن را با لحنی حماسی و زیبا خواند که بالاترین تاثیر خود را در شنونده بگذارد. به همین خاطر است که به خواندن شاهـنامه، آن هم با لحنی حماسی و مناسب داستان های شاهنـامه، شاهـنامه خوانی گفته می شود و آداب رسوم خود را دارد.

انواع مختلف مجلس های شاهـنامه خوانی

شاهنـامه خوانی از کار هایی است که به سبک های مختلفی انجام می شود و تقسیم بندی آن به مجلسی که شاهـنامه خوانی در آن انجام می شود بستگی دارد. شاهـنامه خوانی در دو مجلس مختلف برگزار می شود. یکی مجالس خوانین و بزرگان و اشراف و دیگری شاهـنامه خوانی در قهوه خانه. شاهـنامه در مجالس اشراف و بزرگان همیشه به صورت نشسته و در قهوه خانه ها به صورت ایستاده انجام می شود و می توان آن را به صورت انفرادی و چند نفری اجرا کرد.

شاهـنامه خوانی یا نقالی؟

یکی از کار هایی که شاهنـامه خوانی را با آن اشتباه می گیرند، نقالی است. نقالی کاری است که در قدیم، افراد بسیار زیادی انجام می داده اند و داستان های مختلفی را با گفتار و رفتار افراق آمیز تعریف می کرده اند. اما شاهنـامه خوانی با نقالی، تفاوت بسیار زیادی دارد. در شاهنامـه خوانی، هیچ اغراقی در گفتار و رفتار وجود ندارد و قصه گو با استفاده از لحن خودش داستان را بیان می کند و گاها از برخی حرکات مختلف برای رساندن معنی استفاده می کنند؛ اما نقالی نوعی از اجرای نمایشی تک نفره است که اجرای آن پیچیده تر از شاهنامـه خوانی می باشد.

چرا شاهنامه بخوانیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که اصلا چرا باید شاهـنامه بخوانیم؟ شاید مهم ترین دلیل برای شاهنـامه خوانی، لذتی است که در هنگام خواندن این ابیات، داستان های زیبا و بی نظیر و ارزشمند در وجود مخاطب ایجاد می کند. شـعر خواندن همیشه یکی از کار هایی است که در هر زبانی که آن را انجام می دهید، برای شما لذت بخش است و شاهـنامه نیز یکی از لذت بخش ترین و بهترین آثار شعـر در جهان شناخته می شود.

دلیل دوم این است که شما می توانید با خواندن شاهنـامه، زبان فارسی خود را نیز تقویت کنید. فارسی زبان مادری ماست که همانطور که گفته شد، در زمان حمله اعراب به ایران از بین رفت اما به دست فردوسـی و شاهـنامه اش نجات یافت. شما می توانید با مطالعه شاهـنامه و شاهـنامه خوانی، زبان فارسی خود را نیز تقویت کنید و علاوه بر آن کلمات و واژگان جدیدی را نیز بیاموزید.

در کل کـتاب خواندن یکی از کار هایی است که در تقویت گفتار، نوشتار و در کل ادبیات و زبان شما تاثیر گذار است و افرادی که زیاد کتـاب می خوانند، خیلی راحت تر می توانند افکار خود را با کلامی بهتر با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر موفق شوید که شاهـنامه را یک دور از ابتدا تا انتها مطالعه کنید، می بینید که در ادبیات و لحن گفتار شما نیز تاثیر بسیار زیادی می گذارد و سخنان شما روز به روز زیبا تر می شوند.

شاهنـامه خوانی را از کجا شروع کنیم؟

همانطور که گفته شد، شاهنـامه از ۵۰ هزار تا ۶۱ هزار بیـت شـعر دارد که این مقدار، خیلی زیاد است! اما نگران نباشید و اجازه ندهید که زیاد بودن تعداد بیـت ها و شـعر های شاهـنامه، شما را بترساند. شما باید از جایی شروع کنید و شاهـنامه خوانی را آغاز کنید. در ابتدا به خود قول بدهید که هفته ای دو بار این کار را انجام می دهید و هفته ای دو شـعر را به پایان برسانید، بعد از گذشت یک ماه خودتان به این نتیجه می رسید که میتوانید این کار را بیشتر هم ادامه دهید و آنجاست که روزی یک شـعر را می خوانید و خودتان هم متوجه می شوید که به شاهنـامه خوانی علاقه مند شده اید.

شاهنـامه خوانی در کودکان

کودکان نیز از دسته افرادی هستند که می توانند با خواندن یا شنیدن اشعار مختلف، مخصوصا شاهنـامه، چیز های بسیار زیادی یاد بگیرند. اگر دوست دارید تا فرزندتان این داستان های زیبا را بخواند و از آنها لذت ببرد، می توانید شاهنـامه خوانی را همراه با کودکان خود انجام دهید و آنها را کم کم و در صورتی که خودشان هم علاقه مند هستند، آنها را به سمت شاهـنامه خوانی سوق دهید و کاری کنید که به این کار زیبا و لذت بخش علاقه مند شوند و از کودکی شاهـنامه خوانی را شروع کنند. در واقع اگر کودکان، شاهـنامه خوانی را در سن کم شروع کنند می توانند چیز های بسیار بیشتری از شاهـنامه یاد بگیرند و این کار را به یک عادت در خود تبدیل کنند.

شما برای رفتن به فروشگاه کتـاب مطمئنا جایی را انتخاب میکنید که بتواند تمام نیازهای شما به بهترین نحو برطرف کند مانند: راحتی در پیدا کردن کتـاب مورد نظر ، سایت خرید کتاب با تخفیف، اطلاع از موجود بودن کالا، کسب اطلاعاتی درمورد کتـاب انتخابی و یا … که شما با مراجعه به سایت آنلاین کـتاب سراج می توانید با توجه به بخش جداگانه ای برای انواع کتـاب ها و رمان های موجود در سایت طراح شده است که شما به راحتی می توانید کالای خود را پیدا کنید و تنها با چند کلیک آن را خریداری کنید و سپس در یک زمان کوتاه تحویل بگیرید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها