اولین ایرلاین جهان و ایران

تجربه لذت پرواز از جمله آرزوهای بشر بود که حدود دو صده پیش محقق شد. از آنروز تاکنون هواپیماهای متفاوتی ساخته شدند و صنعت هوانوردی کم کم رشد کرد. با رشد این صنعت، شرکت های هواپیمایی نیز کم کم سر برآورده و با اهداف تجاری به جابه جایی مسافران با فروش بلیط از سایت بلیط سفرهای هوایی پرداختند. اما اولین ایرلاین جهان چه شرکتی بوده است؟ اولین شرکت هواپیمایی ایرانی چه شرکتی بوده است؟ با همراه باشید تا پاسخ پرسش های شما را بدهیم.

اولین ایرلاین ایران

اولین ایرلاین ایرانی شرکتی به نام هواپیمایی ایران (Iranian airways)  بود که در سال ۱۳۲۵ تاسیس شد. اولین پرواز این شرکت پیس از جنگ جهانی دوم و به سمت مشهد مقدس بود. اما سال ۱۳۳۳ یک شکت خصوصی دیگر نیز تحت عنوان شرک پارس (پرشین ایرویز) تاسیس شد. در ابتدا این شرکت وظیفه حمل بار به سمت شهرهای اروپایی را برعهده داشت. در سال ۱۳۴۰ بود که با ادغام این دو شرکت هواپیمایی، شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) راه اندازی شد. این شرکت این شرکت در ۲۹ اسفند آن سال با سرمایه ۱۷ میلیون تومان راه اندازی شد.

اما فعالیت های این شرکت از سال بعد یعنی ۱۳۴۱ شروع شد. بسیاری از کشور ها شرکت هما را شرکتی عربی می دانستند. به همین دلیل نام شرکت به ایران ایر تغییر پیدا کرد. شرکت هواپیمایی هما با هواپیماهای آورو یورک، ویکرز، DC6، DC3 کار خود را آغاز کزدو در سال ۱۹۶۴ به عضویت یاتا درآمد. اولین پرواز بین المللی هما نیز به بیروت انجام شد. جالب است بدانید که نشان این شرکت توسط فردی به نام ادوارد زهرابیان در سال ۱۳۴۱ شمسی طراحی شد و تاکنون به عنوان یکی از زیباترین نشان های شرکت های هواپیمایی شناخته می شود.  این ایرلاین در حال حاضر در مسیرهای مختلف داخلی و خارجی پرواز دارد. به عنوان مثال بلیط پرواز تهران کیش از رسپینا متعلق به این ایرلاین را می توانید برای تمام روزهای سال خریداری نمایید.

اولین ایرلاین جهان چه شرکتی بود؟

اولین ایرلاین جهان یک شرکت هلندی است. نام این شرکت که هنوز نیز مشغول به فعالیت می باشد، کی ال ام است. کی ال ام مخفف Koninklijke Luchtvaart Maatschappij است که در زبان هلندی به معنای شرکت هوانوردی سلطنتی است. کی ال ام در تاریخ ۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ تاسیس شد. نخستین پرواز این شرکت در سال ۱۹۲۰ توسط خلبانی به نام جری شاو در مسیر آمستردام به لندن انجام شد. مسافران این پرواز دو خبرنگار انگلیسی و تعدادی روزنامه بودند.

شرکت هوایی آویانکا دومین ایرلاین جهان

منتظر نام یک شرکت اروپایی یا آمریکایی نباشید. دومین ایرلاین قدیمی جهان یک شرکت کلمبیایی می باشد که در سال ۱۹۱۹ با نام SCADTA تاسیس و اولین پرواز خود را در سال ۱۹۲۰ از بارن کوئیل به پورتو بریو انجام داد. این شرکت گرچه با تغییرات مالکیتی و مدیریتی مختلفی همراه بوده است اما همچنان به عنوان دومین شرکت هواپیمایی قدیمی دنیا شناخته می شود. این شرکت هم اکنون روزانه به ۱۰۰ مقصد در سراسر جهان پرواز های مستقیم دارد.

شرکت هوایی کانتاس سومین ایرلاین قدیمی جهان

این شرکت استرالیایی در ۲۰ نوامبر ۱۹۲۰ تاسیس شد. نام این شرکت نیز سرواژه کلمات Queensland and Northern Territory Aerial Services می باشد. اولین پرواز این شرکت در سال ۱۹۲۲ انجام شد. شرکت کانتاس همچنین اولین شرکتی بود که کلاس پروازی بیزینس کلاس را را راه اندازی کرد. این شرکت طولانی ترین پرواز بدون توقفدر دنیا از پرت گلوری به لندن را به ثبت رسانده است. کانتاس امروز یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی دنیا محسوب می شود که بیش از ۳۵ هزار پرسنل دارد.

شرکت هوایی آئروفلوت روسیه

این شرکت روسی در ابتدا با نام دوبرولیوت در سال ۱۹۲۳ شروع به کار کرد. در سال ۱۹۳۲ بود که این شرکت نام خود را به آئروفلوت تغییر داد. آئروفلوت در آن سالها و در دوره اتحاد جماهیر شوروی، به یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی جهان تبدیل شد. این شرکت امروزه بیش از ۲۰۰ هواپیما دارد که بیش از ۱۲۰ مقصد پروازی مسافر حمل می کند.

شرکت چک ایرلاینر

این شرکت در سال ۱۹۲۳ و در زمانی تاسیس شد که کشور چک اسلواکی هنوز تجزیه نشده بود. نام این شرکت در دهه ۲۰ میلادی، چک و اسلواکی استیت ایرلاینز نام داشت. نخستین پرواز این شرکت نیز در سال ۱۹۲۳ از پراگ به براتیسلاوا انجام شدو تا سال ۱۹۳۹ به توسعه خود ادامه داد. این شرکت در سپتامبر ۱۹۴۵ به دلیل شروع جنگ جهانی دوم پرواز های خود را متوقف و پس از پایان آن دوباره شروع به کار کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها