تاریخچه عجیب یک بیماری، بیماری رقص

علم پزشکی از ابتدا به دنبال کشف  دلیل اصلی بیماری ها و یافتن راهی برای درمان آنها بوده است، این بیماری های همواره با وجود کشنده بودن خود درمان شده اند و یا حداقل شناخته شده اند و به مرور زمان روشی برای پیشگیری از انها بوجود امده است همانطور که در آینده نیز شاهد درمان بسیاری از بیماری های کشنده امروزی خواهیم بود، اما گاها در طول تاریخ بیماری های وجود داشته که بدون هرگونه دلیل علمی دوره ای خاص ایجاد شده و سپس ناپدید گشته بیماری هایی مانند سارس و طاعون خیارکی، اما یکی از عجیب ترین این موارد مربوط به گزارشی از نوعی بیماری در امپراطوری مقدس روم بود.

در سال ۱۵۱۸ در یکی از شهرهای امروزی آلمان، استراسبورگ زنی به نام آنا تروفئا بدون هرگونه دلیلی شروع به رقصیدن در خیابان کرد، پس از یک هفته ۳۵ نفر دیگر نیز در حال رقصیدن بودند و پس از گذشت یک ماه این آمار به ۴۰۰ نفر رسید.

بر اساس شواهد این رقص در ابتدا برای مردم بسیار شادی آور و خوب به نظر میرسید اما پس از مدتی از کنترل خارج شد، مدارک بسیار محکم این نکته را تصدیق میکنند که حرکات موضون دقیقا رقص بوده اند و نه چیز دیگر.

بیشتر این افراد زن بودند اما مرد نیز در میان آنها وجود داشته است، از ابتدای وقوع این پدیده تا روز آخر آن که نزدیک به ۴۰ روز بود ۳۲۷ نفر به دلایلی مانند سکته قلبی، مرگ حاصل از گرسنگی و تشنگی مردند.

این اتفاق در ابتدا یک شوخی به نظر میرسید اما پس از مدتی و آشکار شدن اینکه این مردم برای مرگ خود میرقصند باعث شد ترس بسیار عمیقی بر جامعه آن زمان شهر حاکم شود.

روش های درمان بسیار ی پیشنهاد شد اما هیچکدام کارساز نبود، گزارش ها حاکی است که یکی از زنان را با طناب محکم به یک تیررچوبی بستند تا نرقصد اما او پس از ۵ ساعت به علت خفگی حاصل از تقلای زیاد کشته شد.

کلیسا و پاپ بلافاصله این بیماری را نوعی نفرین شیطانی عنوان کرد و تا روز آخر مردم را به حضور در کلیسا برای دعا کردن تشویق کرد، در نهایت پس از گذشت چیزی نزدیک به ۴۰ روز به مرور مردم آرام شدند و گزارش جدیدی از این بیماری نشد.

تا صدها سال هیچگونه توضیح خاصی برای دلیل این واقعه عجیب وجود نداشت، حتی امروزه نیز دلیل خاصی برای بروز چنین رفتاری از چنین تعداد افرادی وجود ندارد، هرچند در یک مقاله ی پزشکی توضیحاتی درمورد اینکه نوعی قارچ میتواند عامل این حادثه باشد ارائه شده بود اما با این حال این فرضیه بعید به نظر میرسد.

گزارش دیگری نیز مربوط به سال ۱۶۱۲ در یکی از روستاهای امپراطوری تزار روسیه وجود دارد که چنین پدیده ای را توضیح میدهد، بر اساس مدارک در آنجا نیز مردم روستا بدون اینکه کنترلی بر خود داشته باشند تا مرگ رقصیده اند هرچندآمار دقیقی از این اتفاق موجود نیست.

گزارشات موجود از آلمان نشان میدهند این افراد به آسمان نگاه میکرده اند و با تمام قدرت میرقصیده اند به طوری که در همان چند دقیقه اول شدیدا عرق میکرده اند اما دست از رقصیدن برنمیداشتند، بعضی از آنها آواز میخوانده اند و بعضی نه و اینکه امکان نگه داشتن آنها وجود نداشته.

تا به امروز نیز دلیل علمی دقیقی برای توجیه این واقعه عجیب وجود ندارد و حتی به عقیده بسیاری این بیماری در واقع نوعی ناهنجاری انتقالی روانی بوده است که از این جنبه در طول تاریخ نادر است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها