کشف مقبره دست نخورده یک کاهن چند هزار ساله در مصر

اخیراً رسانه‌های مصری خبر کشف یک مقبره دست نخورده کاهن ۴۴۰۰ ساله در حوزه سقاره و در مجاورت قاهره را منتشر کرده اند. پس از بررسی‌های پژوهشگران و باستان شناسان، اعلام شد که این پیکر متعلق به یک کاهن بلندمرتبه که در دودمان پنجم پادشاهان مصری می‌زیسته ، می‌باشد. در قسمت‌های زیادی از این مقبره طرح و نقش‌های سربی و قفسه بندی‌هایی با با نوشته‌های به خط هیروگلیف ( خط مصر باستان) می‌باشد.

تا به الان ۵۵ تندیس در این کشف بزرگ باستانی کشف شده است که از تراشیده شدن سنگ‌های دیوار این مقبره به دست آمده است. پژوهشگران اعلام کرده اند که احتمالا در آینده مجسمه‌های بیشتری در این مقبره یافت شود. نکته‌ی بسیار جالب در این کشف سالم باقی ماندن بدنه تندیس ها و در امان ماندن اشیاء ارزشمند آن از گزند سارقان است. این مقبره به شیوه ای شگفت انگیز پس از گذشت حدود ۴۴ قرن سالم باقی مانده است.

کشف مقبره کاهن در مصر
این مقبره بخشی از “شهر مردگان” وسیع سقاره است، جایی که قدیمی‌ترین اهرام مصر در آن کشف شده است

عرض مکان کشف شده حدود سه متر با ارتفاعی نسبتاً بلند به درازای سه متر است؛ و در حالی که حدود ۱۰ متر از طولی مقبره تا کنون کشف شده، کاوشگران می‌توانند به سهولت حفاری در آن را ادامه دهند.

کشف مقبره کاهن در مصر
ورود خبرنگاران به داخل مقبره

در این مقبره پنج اتاق کشف شده که هنوز چهار اتاق آن کاوش نشده و تیم‌های باستان‌شناسان را به کشف آثار هیجان‌انگیز بیشتر امیدوار کرده‌است. مصطفی وزیری، رئیس سازمان میراث باستانی مصر، تأکید کرده که کشف چنین مکانی نظر به سالم بودن و نقش و نگار باقی مانده در آن، در دهه‌های گذشته سابقه نداشته‌است. خالد عنانی، وزیر اکتشافات باستانی مصر، تأیید کرده که مقبره شامل نمادهایی از اموال و شیوه زندگی کاهن بزرگ و بستگان نزدیک او مانند مادر و همسر و اعضای خانواده‌اش است. باستان‌شناسان مصری مطمئن شده‌اند که پیکر «وُوح‌تی» کاهن بزرگی که در دربار فرعون «نفریر کارع کاکای» خدمت می‌کرده، در این مقبره قرار دارد.

محوطه مقبره زیر خاک مدفون بود و احتمالا به همین دلیل در امان مانده بود
محوطه مقبره زیر خاک مدفون بود و احتمالا به همین دلیل در امان مانده بود

«نفریر کارع کاکای» سومین حاکم از دودمان پنجم فراعنه مصر باستان بود؛ سلسله‌ای که از سال ۲۴۹۸ تا ۲۳۴۵ پیش از میلاد بر این سرزمین حکمروایی می‌کرد. کشف جدید، باستا‌نشناسان سراسر جهان را به وجد آورده و بویژه آن دسته از آن‌ها که در حروف هیروگلیف تخصص دارند، برای بررسی از نزدیک مقبره ابراز علاقه کرده‌اند. به تازگی نیز هفت قبر دیگر که قدمت برخی از آنها به شش هزار سال پیش بازمی‌گردد، در منطقه سقاره کشف شده بود. کاوشگران دخیل در آن حفاری‌ها گفته بودند که در برخی از گورها جسد مومیایی شده گربه‌ها و نیز مجسمه‌های کوچکی از سوسک بدست آمد.

روی دیوارها به هیروگلیف، شیوه نگارش مصر باستان، نوشته‌هایی وجود دارد
روی دیوارها به هیروگلیف، شیوه نگارش مصر باستان، نوشته‌هایی وجود دارد

علم باستان‌شناسی بر اساس آثار بدست آمده در فعالیت‌های کاوشگران حاکی است که مردم ایام باستان در این بخش از مصر، مردگان خود را در منطقه وسیع سقاره که مانند شهر مردگان بود، خاک می‌کردند.سقاره به خاطر وجود هرم پلکانی «جوسِر»، که قدیمی‌ترین بنای کاملاً سنگی کشف شده در دنیا محسوب می‌شود و قدمتی ۴۶۰۰ ساله دارد، در میان باستان‌شناسان و علاقه‌مندان اماکن باستانی پرآوازه است.

روحانیان در جامعه مصر باستان جایگاهی ویژه داشتند و پرستش خدایان اولویت داشت
روحانیان در جامعه مصر باستان جایگاهی ویژه داشتند و پرستش خدایان اولویت داشت
رنگ‌های درون مقبره به طور غیرمعمولی ۴۴۰۰ سال دوام آورده‌اند
رنگ‌های درون مقبره به طور غیرمعمولی ۴۴۰۰ سال دوام آورده‌اند
آثاری از دوران دودمان پنجم که از ۴۵۰۰ تا ۴۳۵۰ سال پیش در مصر حاکم بود
نگاره‌هایی از روحانی دفن شده در مقبره به همراه همسر و اعضای خانواده اش
نگاره‌هایی از روحانی دفن شده در مقبره به همراه همسر و اعضای خانواده اش

ویدئو از مقبره یافت شده در مصر

 

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
متعجب

مصریها از ۵۰۰۰ سال پیش پادشاهی داشتن، ادعاشون اندازه آریاییون ۳ هزارساله گوش فلک رو کر نکرده

شاهرخ

همیشه پای یک صیغه زاده درمیانه !! حتا درمیان قبرها