خلاصه متنی رایگان کتاب هرگز سازش نکنید

مذاکره فقط مربوط به جلسات شرکت‌های بزرگ و کنفرانس‌ها نیست؛ ما توی زندگی روزمره‌مون هم با مذاکره درگیریم! مثل صحبت با کارفرما درباره شرایط کار یا قانع کردن بچه‌مون به اینکه ۹ شب باید بخوابه! حالا کریس واس که یکی از برجسته‌ترین اساتید فن مذاکره دنیاست، اومده توی این کتاب تجربیاتش رو درباره فنون مذاکره منتشر کرده. این کتاب بهمون یاد میده زندگی خودمون رو با مهارت مذاکره بهبود بدیم و از سریع‌ترین و بهترین روش ممکن به خواسته‌هامون برسیم. روش‌هایی که کریس واس توی این کتاب میگه، برگ برنده ما توی مذاکراته که پیشنهاد می‌کنیم حتما این خلاصه کتاب رو از سایت ۳۶۵ بوک گوش کنین.

کریس واس یکی از برجسته ترین اساتید فن مذاکره در دنیاست

 واس افسر بازنشسته اف‌بی‌آی هستش؛ مهارت واس توی مذاکره و بازجویی انقدر زیاد بوده که سخت ترین و پیچیده ترین پرونده ها رو به اون می سپردند. در حال حاضر هم کریس واس توی دانشگاه های جورج تان و کالیفرنیای جنوبی تدریس می کند.

کتاب هرگز سازش نکنید برای هر کسی که دوست دارد زندگی خودش را با مهارت مذاکره بهبود بده مفید است.این کتاب بهتون کمک می کند، تا با سریعترین و بهترین روش ممکن به خواسته هاتون برسید. روش هایی که در این کتاب گفته شده اند برگ برنده شما در مذاکره هستند.

تویی همه جنبه های زندگی مجبورید مذاکره کنید، وقتی صحبت از مذاکره میشه معمولاً یاد وکیل ها یا جلسات شرکت های بزرگ می افتید. اما واقعیت یک چیز دیگه است، ما تویی تمام جنبه های زندگیمون باید مذاکره کنیم. وقتی دو یا چند نفر از همدیگر چیزی می خواهند مذاکره شکل می گیرد.

مثلاً: وقتی که شما میخواهید حقوقتون افزایش پیدا کند ولی مدیر تون راضی نیست، یا از برخی از بچه ها می خواهید که ساعت ۹ بخوابند ولی آنها می خواهند تا ساعت ۱۱ بیدار بمانند، میبینید که مذاکره مهم تر از چیزی است که اکثر مردم فکر میکنند.

ما همیشه منطقی و عاقلانه فکر نمیکنیم، گاهی وقتها هم شرایطی پیش می‌آید که بر اساس منطق عقل نمی شود آن را حل کـرد. چیز دیگه ای که باید بهش توجه کنیم اینه که انسان ها همیشه قابل پیش‌بینی نیستند، بیشتری ها هم بر اساس غریزه طبیعی خودشون عمل می کنند. این موضوع توسط آموس ترسکی کیه اقتصاددان و کاهن مند پس از سالها مطالعه مشخص شده است.

 

توی دهه ۷۰ میلادی مذاکره به عنوان یک فن مطرح شد

برای مدل سازی مصرف رفت از قاعده انتخاب عاقلانه استفاده میشد.

تحقیقات ترسکی و کاهن من نشان می دهد که انسانها در برخی از موارد دچار انحراف شناختی می‌شود و این انحراف باعث می‌شود که انسان ها اغلب عقلانی و منطقی عمل نکنند، پس برای اینکه مذاکره کننده خوبی باشیم باید پیچیدگی‌های تربیت انسانی را هم در مذاکره در نظر بگیریم. مذاکره کننده های خوب سعی می کنند تا جایی که امکان دارد هم در خصوص طرف مقابل هم در خصوص شرایط اطلاعات به دست بیاورند. طی زمان مذاکره تصمیم و یا نظر جدیدی ایجاد میشه موفقیت توی مذاکره به این معنی هست که در مذاکره انعطاف داشته باشید.

به عنوان مثال: شما نمیدونید که گروگانگیر ها چی میخوان و چه جوری رفتار می کنند. ممکن اون ها مسلح باشند ولی اطلاعات اطلاعات اشتباه بدهند تا شما را گمراه کنند.این موقعیت برای کریس واس در بانکی در منهتن اتفاق افتاده است. توی این گروگانگیری که از یک دزدی شروع شده بود، نگهبان بانک  و دوتا کارمند اون به گروگان گرفته میشوند.به اف‌بی‌آی گفته می‌شود که گروگانگیر ها ۴ نفر هستند. ولی در واقعیت اون تنها بوده. در واقع گروگانگیر با اعلام اینکه سه نفر دیگه همراهش هستند حقه ای زد تا برای خودش زمان بخرد و برنامه فرار از آنجا را طراحی کند. اطلاعات توی مذاکره مثل کلید است، و شما وظیفه دارید که یک رفتار دوستانه با طرف مقابلتون داشته باشین.

یکی از تکنیک های مذاکره این است که کاری کنیم تا طرف مقابل زیاد حرف بزند، با این کار متوجه میشویم که اون به چه چیزی نیاز دارد،دنبال چه چیزی است. همانطور که میبینیم کسی که به شما اعتماد نکند، طبیعتاً به شما اطلاعاتی هم نمی دهد. به خاطر همین داشتن درک درست از طرف مقابل و توانایی برقراری ارتباط ضروری است. با این رویکرد اعتماد در طرف مقابل ایجاد می شود، و به احتمال بالاتری اطلاعات خودش رو افشا می کند.

خوب تا الان فهمیدیم که کلید موفقیت در مورد مذاکره اعتماد است اما خوب چه جوری اعتماد طرف مقابل را جلب کنیم؟

 بهترین روش گوش کردن فعالانه به صحبت طرف مقابل است.این کار باعث می شود که طرف مقابل حس همدلی بهش دست بدهد و نشان بدهد که شما صحبت های طرف مقابل را میفهمید. توی این مورد از تکنیکهای مختلف میتونید استفاده کنید.

یکی از این تکنیک ها قرینه سازی هستش. به این صورت که صحبت های طرف مقابل رو با یک لحنی که انگار کنجکاوید و می خواهید بیشتر بدانید تکرار کنید. برگردیم به مثال گروگانگیری توی بانک منهتن. دزدی که داخل بانک بود به طور مداوم درخواست‌هایی برای ماشین داشت.

توی صحبت هاش گفت که راننده اش فرار کرده و ماشین را با خودش برده با این حرف کریس واس ازش میپرسه که راننده مورد تعقیب قرار گرفته یا نه؟ گروگانگیر میگه راننده با رسیدن پلیس به محل فرار کرده. کریس واس باز هم از این تکنیک استفاده میکنه و در نهایت باعث تعقیب و دستگیری راننده میشه توسط اف بی ای دستگیر میشه.

توی این تکنیک شخص مقابل شما رو شبیه خودش حس میکنه و به صورت طبیعی به سمت شباهت ها کشیده میشه.

‏این اتفاق  به این دلیل است که انسان به طور غریزی به گروه های شبیه به خودش ارتباط برقرار می کند.این کار باعث می شود که شخص مقابل احساس تعلق کنه و اعتماد کند. وقتی طرف مقابل به شما اعتماد کند بهتر میتونه صحبت کنیم و تا به یک راه حل دست پیدا کنید. روانشناس معروف ریچارد ویزمن، آزمایشی طراحی کرده که توی اون خدمتکاران توی دو گروه از مشتریان سفارش می گرفتم.

گروه اول از فن قرینه سازی و گروه دوم از فن تشویق مشتریاشون استفاده کردند.

در انتها گروهی کـرد از تکنیک قرینه سازی استفاده کردند حدود ۷۰ درصد بیشتر انعام گرفتند. برای هممون پیش اومده که موقع بحث کردن با بقیه با اینکه صحبت مهمی نبوده لحن صحبت طرف مقابل ما رو ناراحت کرده است.

ادامه خلاصه کتاب فوق العاده هرگز سازش نکنید را در سایت ۳۶۵ بوک بخوانید. برای دسترسی دائمی به خلاصه صوتی کتاب هرگز سازش نکنید و تمام ۳۶۵ کتاب‌ (از طریق اپلیکیشن و کانال تلگرام ۳۶۵بوک)، کافیه یک بار اشتراک ۳۶۵ بوک رو دریافت کنید. این کتاب‌ها به شما کمک میکنن در تمام زمینه‌های زندگی، اطلاعات و مهارت کسب کنید و روز به روز پیشرفت کنید.

منبع: ۳۶۵ بوک

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها