کشف کتب مسروقه لندن در زیرزمینی در رومانی

به نقل از گاردین، کتاب‌های نادری به ارزش بیش از ۲.۵ میلیون پوند که از یک انبار در غرب لندن با یک نقشه جسورانه به سبک فیلم «ماموریت غیرممکن» به سرقت رفتند، زیر یک خانه در روستایی در رومانی پنهان شده بودند.

کتاب‌های نایابی چون اولین نسخه کتاب گالیله و نیوتون که از لندن به سرقت رفته بودند در زیرزمینی در کشور رومانی کشف شدند.

بازیابی ۲۰۰ کتاب که شامل اولین چاپ آثار قابل توجه «گالیله» و «ایزاک نیوتون» است، اوج یک عملیات سه ساله پلیس است که شامل یورش به ۴۵ آدرس در سه کشور بود و ۱۳ نفر در این راستا مورد پیگرد قرار گرفت.

این کتاب‌ها از یک انبار حمل و نقل پستی در فلتهام در ژانویه ۲۰۱۷ و در مسیر حراج تخصصی کتاب در لاس وگاس به سرقت رفتند.

دو نفر به نام‌های دانیل دیوید و ویکتور اوپاریوک با بریدن سوراخ‌هایی در سقف انبار، قبل از اسکان در ساختمان، در داخل قفسه‌ها قرار گرفتند تا سنسورهایی که باعث ایجاد هشدار می‌شوند را از کار بیاندازند.

 آنها در یک عملیات ۵ ساعته کتاب‌ها را در ۱۶ محل نگهداری به همان روش بیرون آوردند و در ساعت ۲.۱۵ صبح با یک نفر سوم، نارسیس پوپسکو، که در ماشین منتظر بود، حرکت کردند. بعداً این وسیله نقلیه پس از تمیز شدن با مواد سفید کننده، رها شده کشف شد.

پس از محاکمه اکثر مردان درگیر در پرونده، که پس از یافتن نمونه DNA (دی ان اِی) که از پاکسازی در رفته بود و روی بالشتک صندلی اتومبیل پیدا شد، سرانجام کتاب‌ها در منطقه «نیمت» (Neamt) در شمال شرقی رومانی ردیابی شدند.

ماموران پلیس محلی که روز چهارشنبه در این ملک جستجو می‌کردند، کتاب‌هایی را که شامل نسخه نادری از «Newton’s Principia» نیوتون بود، در بسته‌بندی‌های مرتب و ظریف بسته شده در یک گودال سیمانی پیدا کردند.

دی اندی دورهام گفت: این کتاب‌ها بسیار ارزشمند هستند، اما مهمتر از همه آنها غیر قابل تعویض هستند و از نظر میراث فرهنگی بین المللی از اهمیت زیادی برخوردارند.

مشخص شد که مظنونان عضو یک گروه جنایی سازمان یافته رومانیایی هستند که مسئول یک رشته سرقت از انبارهای ارزشمند در سراسر انگلستان است و اغلب از همان روش استفاده می‌کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها