موزه‌گردی در لوور، فرانسه

کمتر گردشگری است که در سفر به فرانسه موزه‌گردی در لوور را تجربه نکند.

به گزارش تاریخ ما به نقل از ایسنا، پربازدیدترین موزه جهان در پاریس قلب فرانسه و در سمت راست رودخانه سن قرار گرفته است. موزه‌ای با مساحت بیش از ۶۰۰ هزار مترمربع که بیش از ۳۵ هزار اثر هنری از نقاط مختلف جهان را در خود جا داده است. با گذر زمان و طی کردن هشت قرن این موزه بزرگ و بزرگ‌تر شد تا اینجا که با قدم‌زدن در راهروهای طویل و گالری‌های آن مات و مبهوت آثار هنری و تاریخی از گوشه و کنار جهان می‌شوید.

برای ورود به این موزه نیازی نیست ما چیزی بگوییم. خودتان آنجا می‌ایستید و مات هرم شیشه‌ای پیش رویتان می‌شوید. سازه‌ای بزرگ و شیشه‌ای که با سه هرم کوچکتر احاطه شده است، این هرم یکی از مشهورترین معماری‌های سبک مدرنیسم است. بنای اصلی موزه لوور فرانسه در واقع کاخی قدیمی بوده که در قرن دوازده میلادی و در زمان پادشاه فیلیپ دوم بنا شده است، آثار به جا مانده از این کاخ در بخش‌هایی از موزه به چشمتان می‌خورد. در سال ۱۶۷۲ میلادی، لویی چهاردهم کاخ ورسای را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب کرد و کاخ لوور محل نگهداری جواهرات سلطنتی و عتیقه‌ها شد. در نهایت پس از انقلاب کبیر در سال ۱۷۸۹ میلادی، این بنا به مردم فرانسه اهدا شد و چند سال بعد موزه ملی فرانسه نامیده شد.

عکس  Tarikhema.org

با ورود به موزه خودتان را برای داستان‌های زیادی آماده کنید. از انسان‌های نخستین گرفته تا قرون وسطی، مصر باستان، یونان قدیم و از همه مهم‌تر ایران دور… اینجا گذشته‌ بشر پیش‌روی شماست. آثار متفاوتی از دوران‌های قدیم که هر کدام داستان‌ها و قصه‌های بسیاری دارند. اشیا تاریخی که به چندین قرن پیش از میلاد بازمی‌گردند، نقاشی‌های معروف که قرن‌ها دست به دست شدند و در نهایت سر از لوور در آورند، آثار به جا مانده از انسان‌های نخستین و.. گاهی هم سالن‌ها، دیوارها و سقف‌های لوور دیدنی‌تر از آثار پشت شیشه‌ها می‌شوند.

آثار سرشناس جهان در موزه لوور
تابلوی نقاشی مونالیزا معروف به لبخند ژوکوند اثر لئوناردو داوینچی است. این اثر با رنگ روغن روی چوب سپیدار نقاشی شده ‌است.

عکس  Tarikhema.org

  • تابلوی نقاشی بانوی صخره‌ای اثر داوینچی هنرمند معروف کشور ایتالیا
  • لوح پیروزی نارام سین نوه سارگون که در آن پیروزی نارام سین و سپاهش حک شده است. این لوح تأکید به قدرتمندی و بزرگی شاه او دارد.
  • سرزمین فرعون در موزه لوور! در قسمت مصر موزه لوور آثار مختلفی از مصر باستان را می‌بینید. تابوت‌های مومیایی، کوزه‌ها و مجسمه‌های مربوط به دوران فراعنه حسابی سرگرمتان می‌کنند.

عکس  Tarikhema.org

  • ونوس میلو، مشهورترین اثر هنری یونان باستان است. یکی از مسائل جالب درمورد مجسمه این است که ستون کناری آن به‌صورت عجیبی پیش از انتقال آن به لوور ناپدید شد. قطعاتی از سیب در دست مجسمه و دست آن پیدا شده است. این مجسمه با رنگ و جواهرات تزیین شده بوده که هنوز برخی از قسمت‌های آن روی مجسمه قابل تشخیص است.

آثار ایرانی در موزه لوور
با قدم زدن در موزه لوور به عنوان یک ایرانی خیلی احساس غریبی نمی‌کنید؛ چرا که این بنا بخش عظیمی از آثار تاریخی و باستانی ایران ما را خود جا داده است. بیشترین آثار تاریخی از ایران که در اینجا می‌بینید به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بازمی‌گردد. زمانی که امتیازات ویژه‌ای برای کشف و خارج کردن اشیاء و اجسام تاریخی ایران به فرانسوی‌ها داده شده بود.

  • سنگ‌ نگاره زن عیلامی و ندیمه
  • سنگ‌ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا
  • نقاشی رنگ روغن از ناصرالدین شاه پادشاه قاجار

عکس  Tarikhema.org

  • تخته بازی ۵۸ خانه از آثار باستانی عصر آهن
  • نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش
  • اسب دوسر، یکی از سرستون‌های اصلی تخت جمشید
  • کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش
  • سنگ‌ نگاره بز با دم ماهی از آثار دوره ایلامی
  • آثار باستانی از پرسپولیس که از کاوش‌های باستان شناسان در منطقه شوش به دست آمد
  • سه صفحه از شاهنامه، کاسه‌های گلی متعلق به ادوار مختلف، بز بالدار طلایی و نقاشی‌های نفیسی از دوران صفویه و مجسمه‌های سنگی، نقش برجسته‌های داریوش بزرگ و…

عکس  Tarikhema.org

در بخش ایرانی موزه لوور شمشیرهایی از طلا و نقره مربوط به عصر دیلمیان و ساسانیان، ظروف‌های غذاخوری ساسانیان، هزاران قطعه وسایل طلا، نقره و برنز متعلق به آشپزخانه، لوازم‌کشاورزی، صنعتی، قالیبافی، نمونه پول‌های رایج، مهر، گردنبند و کالاهای عتیقه  بزرگ و کوچک را می‌بینید.

بسیاری از آثار ایرانی موزه لوور به صدها سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. کتیبه‌ها، سنگ‌نبشته‌ها، وسایل آرایشی، شمعدان، قلمدان، ظروف میوه‌خوری، مجسمه‌ها، رسم الخط‌های میخی و خطوط رایج قبل از آن که بر سطوح سنگی حک شده، در موزه لوور دیده می‌شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها