کشف جدید | آثار فراعنه مصری در شمال عربستان کشف شد.

طلای سرخ سعودی تجار رامسس سوم را به این کشور کشانده بود

وزارت آثار فرهنگی و باستان شناسی سعودی، از کشف آثاری از فراعنه مصری خبر داد. بر اساس گزارش آنها در طی کاوش های اخیر در کشور عربستان سعودی، آثار و بقایای فراعنه مصری کشف شده است. این اکتشافات ادامه دارد و احتمالا در ماه نوامبر آینده اکتشافات به سمت کشف آثار متعلق به  «رامسس سوم» یکی از پادشاهان فراعنه در شمال سعودی ادامه پیدا میکند. مسئولین مربوطه هدف از این اکتشافات را کشف آثار فراعنه در شمال کشور سعودی و بررسی روابط تجاری بین این دو کشور و در ۳ هزار سال پیش است.

طرح کاوش‌های جدید در جلسه‌ای بین جاسر الحربش، رئیس اداره میراث فرهنگی سعودی و دکتر زاهی حواس، وزیر سابق آثار مصر که سرپرستی حفاری‌ها در سعودی را به عهده گرفته است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه مراحل اجرای چندین پروژه دیگر در زمینه میراث سعودی از قبیل تهیه فیلم‌های مستند درباره آثار قدیم سعودی بررسی شد.

مصری‌ها برای مس به سعودی آمده بودند

دکتر زاهی حواس، باستان شناس مصری در مصاحبه مطبوعاتی گفت که تلاش یافتن آثار باستانی متعلق به رامسس سوم در سعودی امری طبیعی است، به ویژه که در یکی از پاپیروسها نوشته شده که پادشاه رامسس سوم هیئت‌هایی تجاری را برای آوردن مس به یک کشور همسایه مصر فرستاده است. الزاهی معتقد است این کشور به احتمال زیاد سعودی است، بنابراین انتظار می‌رود که آثار باستانی مصر در شبه جزیره عرب که سعودی بخش مهم آن است، پیدا شود.

پیدا شدن آثاری از رامسس سوم

دکتر زاهی گفت در کاوش‌های انجام گرفته در سعودی یک مسیر تجاری بین دو کشور کشف شده است که در دوران باستان مورد استفاده دو کشور قرار گرفته بود، لذا ممکن است که آثار و شواهد جدیدی از پادشاهان مصر که بیش از سه هزار سال پیش هیئت‌های تجاری خود را به سعودی فرستاده‌اند، پیدا شود.
او تاکید کرد که تمام شواهد باستان‌شناسی به نسبت ۱۰۰٪ نشان می‌دهد که یک مسیر تجاری میان مصر باستان و سعودی بوده است و یافتن نقاشی‌ها و آثار رامسس سوم به معنای رفتن او به سعودی نیست بلکه در قدیم کاروان‎های تجاری نام پادشاهان را در جاده‌هایی که از آن گذر می‌کردند، به شکل‌های گوناگون مانند کنده‌کاری روی سنگ‌ها و غیره می‌نوشتند.
پادشاهی عربی سعودی در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد، اولین کتیبه «هیروگلیف» در شبه جزیره عرب را کشف کرده است. این کتیبه بر روی صخره‌ای ثابت در منطقه «تیماء» در شمال سعودی پیدا شده است، کتیبه شامل یک نقاشی استوانه‌ای متعلق به پادشاه رامسس سوم، آخرین پادشاه سلسله رامسس‌ها که بین سال‌های ۱۱۹۲ و ۱۱۶۰ قبل از میلاد بر مصر حکومت می‌کرد، بود.
دکتر زاهی حواس که در آن زمان دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر بود، به دو کشور سعودی و مصر پیشنهاد داد تا برای کشف آثار حضور فراعنه در شبه جزیره عرب با هم همکاری کنند.

گفتنی است که منطقه «تیماء» در استان تبوک در شمال سعودی واقع شده است. این منطقه حاوی حدود ۴۶ مکان باستانی است. تاکنون آثار مختلفی از جمله فسیل موجودات منقرض شده و آثار باستانی تمدن‌های پیش از تاریخ، در این منطقه کشف شده که قدمت برخی از آنها به حدود ۵۰۰ هزار سال پیش بر می‌گردد.
طبق کاوش‌های باستان شناسان «تیماء» در قدیم به عنوان یکی از شهرهای اصلی در مسیر تجارت بین مصر و بین النهرین بود.

منبع شبکه العربیه فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها