“زون زی” و “چو یوان”

عکس Qu Yuan Chen Hongshou 2.jpg %d8%b2%d9%88%d9%86-%d8%b2%db%8c-%d9%88-%da%86%d9%88-%db%8c%d9%88%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org

در تقویم کشاورزی کشور چین، در روز پنجم، چنین رسمی وجود دارد که مردم خوراکی به نام ” زون زی” تهیه کرده و می‌خورند. این خوراک از برگ بامبو و برنج درست می‌شود. علت خوردن این غذا در این روز چنین بوده است:

سال‌ها پیش، در چین باستان، طی سال‌های ۲۷۸ تا ۳۳۰ پیش از میلاد، شاعری می‌زیسته که “چو یوان” نام داشته که در دوره مملکت ” چو” بوده است. او برای مدتی، مقام وزیر اعظم را داشته و بسیار به امپراتور وفادار بود.

پس از مدتی، چو یوان مورد حسد رقیبان و دشمنانش قرار گرفت و آنان به او تهمت زدند و با ایجاد دسیسه‌ای سعی در برکناری وی داشتند. امپراتور هم بدون این که تحقیق و رسیدگی کند او را از مقامی که داشت، برداشت. چو یوان از این اتفاق بسیار ناراحت و غمگین شد به همین خاطر به کل خود را از سیاست خارج کرد و در کنار رودخانه‌ای شروع به مسافرت کرده و همواره شعر می‌سرود. او آنقدر این کار را انجام داد تا به کلی ناامید و مایوس گردید و خود را به رودخانه انداخت و غرق شد .

این اتفاق در روز پنجم و ماه پنجم افتاد. به علت این که مردم علاقه فراوانی به او داشتند، احتمال دادند که ماهی ها جسد وی را بخورند، به همین خاطر خوراک زون زی را تهیه کردند تا ماهی ها از این غذا خورده و با جسد چو یوان کاری نداشته باشند.

امروزه معمولا موقع خوردن این خوراک، بخصوص اگر در حضور افراد غیر چینی باشد،از چو یوان شاعر و سرگذشت او یاد می کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها