۸ جنگجوی زن بی همتا در دنیای باستان!

در طول تاریخ، اغلب فرهنگ ها، جنگ را متعلق به مردان می دانستند. در تمدنهای بزرگ کهن، زندگی زنان محدود به نقش های سنتی بود. البته افرادی بودند که سنت ها را در هم میشکستند  و همزمان در خانه و در میدان جنگ فعالیت داشتند. با تاریخ ما همراه باشید تا ۸ جنگجوی زن بی همتا در دنیای باستان! را به شما معرفی کنیم که نه تنها با دشمنان مبارزه می کردند، بلکه محدودیت های جنسیتی را هم کنار زدند..

 

۱.فو هائو (۱۲۰۰ ق.م) 

فو هائو
فو هائو

بانو فو هائو ، یکی از ۶۰ همسر امپراطور وو دینگ در سلسله شانگ چین باستان بود. او به عنوان یک کشیش زن و ژنرال نظامی ، سنت ها را در هم شکست. بر اساس کتیبه های آن زمان، فو هائو مبارزات نظامی زیادی را رهبری کرد، فرماندهی ۱۳۰۰۰ سرباز را بر عهده داشت و یکی از قدرتمند ترین رهبران نظامی آن دوران به شمار می رفت. مقبره او در سال ۱۹۷۶ کشف شد و به روی بازدید عموم باز شد.


۲.تومیریس (۳۵۰ ق.م)

تمیریس و کوروش بزرگ
تمیریس و کوروش بزرگ

تومیریس ملکه ماساگت ها (یک اقوام ایرانی تبار در شرق دریای خزر) بود. او در قرن ششم ق.م سلطنت کرد و به خاطر جنگ های انتقام جویانه علیه پادشاه ایران، کوروش کبیر، معروف می باشد. در ابتدا جنگ به نفع تومیریس و ماساگت ها پیش نرفت. کوروش کبیر ارتش او را نابود کرد و پسر تومیریس، از شرم خودکشی کرد.

تومیریس بار دیگر ارتشی ترتیب داد و جنگ دومی علیه کوروش راه انداخت. ولی به طور ناباورانه ای ، این بار تومیریس پیروز شد. کوروش در طول سلطنت خود در جنگ های زیادی شرکت کرده بود و مردان زیادی را شکست داده بود ولی این بار تومیریس ثابت کرد ، زنان توانایی فوق العاده ای دارند.

بر اساس هرودوت “کینه تومیریس با مرگ کوروش کبیر خاموش نشد. پس از جنگ تومیریس از سربازان خود خواست جسد کوروش را برایش بیاورند. سر او را برید و در خون خودش غرق کرد.”

مقبره کوروش کبیر در پاسارگاد می باشد و همین میتواند نشانی از دروغ بودن جنگ ماساژت ها با کوروش کبیر باشد. چرا که اگر کوروش توسط تومیریس کشته و سر بریده شد، هخامنشیان چگونه توانستند با سپاهی شکست خورده ، جسد را پس بگیرند و به داخل ایران منتقل کنند؟


 

۳.آرتمیس یکم (۴۸۰ ق.م)

آرتمیس ملکه یونان باستان در طول قرن پنجم ق.م سلطنت می کرد. او دوست و متحد پادشاه ایران، خشایارشا اول بود و در طول حمله دوم ایران به یونان ، برای او جنگید و شخصا ۵ کشتی در جنگ سالامیس را فرماندهی کرد.

هرودوت می گوید “او یک استراتژیست بی رحم، اما قاطع و باهوش بود. گفته می شود خشایار شا همواره از او تعریف و تمجید می کرده و به خاطر عملکردش در جنگ به او پاداش داد.


۴.سینان (۳۵۸ تا ۳۲۳ ق.م)

موزاییک اسکندر
موزاییک اسکندر

سینان دختر پادشاه فیلیپ دوم مقدونی و همسر اول او، شاهزاده آئوداتا و خواهر ناتنی اسکندر مقدونی بود. آئوداتا، سینانه را با سنت های ایلیریا بزرگ کرد، هنر جنگ را به او آموزش داد و او را به یک جنگجوی بزرگ تبدیل کرد که آوازه او در سراسر دنیا پیچید. سینان همراه با اسکندر مقدونی در مبارزات نظامی شرکت می کرد.

پس از مرگ اسکندر کبیر در ۳۲۳ ق.م، سینان وارد بازی قدرت شد. در آن هرج و مرج، سینان دخترش آدئا را ترغیب به ازدواج با فیلیپ آریدائوس، برادر ناتنی و عقب افتاده اسکندر مقدونی، کرد که ژنرال های مقدونی او را به عنوان یک پادشاه دست نشانده منصوب کردند.

هرچند ژنرال های سابق اسکندر این مسئله را قبول نداشتند و سینان را تهدیدی برای قدرتشان می دانستند. ولی سینان به آسیا لشکر کشی کرد تا دخترش را به زور بر تخت نشاند. ولی در طول راه کشته شد و پایانی غم انگیز برای یکی از برجسته ترین جنگجویان زن تاریخ رقم خورد.

هرچند سینان به بابل نرسید ولی قدرتش کار خود را کرد. آرزوهایش برآورده شد و دخترش با فیلیپ ازدواج کرد.


۵&6.المپیاس و اوریدس

سکه المپیاس
سکه المپیاس

المپیاس دختر نئوپتولموس یکم، و مادر اسکندر کبیر، یکی دیگر از برجسته ترین زنان دوران باستان بود. او یک شاهزاده از قدرتمندترین قبیله اپیروس(جنوب غربی یونان و آلبانی مدرن) بود و خانواده اش ادعا داشتند که از نوادگان آشیل هستند.

با این وجود بسیاری از یونانیان آنها را نیمه بربر(به خاطر حملات ایلیریا در شمال) می دانستند. بر اساس کتیبه های باستان، اولومپیاس شخصیتی عجیب و غریب داشته است.

در ۳۵۸ ق.م، عموی المپیاس، پادشاه آریباس، باعث شد المپیاس با پادشاه فیلیپ دوم مقدونی ازدواج کند تا اتحادی قوی بوجود آورد.دو سال بعد در ۳۵۶ ، او اسکندر مقدونی را به دنیا آورد.

کاساندر و المپیاس
کاساندر و المپیاس

فیلیپ بار دیگر با یک نجیب زاده مقدونی به نام کلئوپاترا اوریدس ازدواج کرد. المپیاس ترسید که این ازدواج مانع رسیدن تاج و تخت به پسرش شود. احتمال زیادی وجود دارد که المپیاس در مرگ فیلیپ دوم، کلئوپاترا اوردیس و نوزاد آنها نقش داشته باشد.

به دنبال مرگ اسکندر کبیر در سال ۳۲۳ ق.م، او نقش مهمی در جنگ جانشینان مقدونی ایفا کرد. در ۳۱۷ ق.م، او یک ارتش به مقدونیه را رهبری کرد و با ارتشی به رهبری ملکه ای دیگر روبرو شد و آن کسی نبود جز: دختر سینان، آئدا اوریدس…


۷.ملکه تئوتا (۲۲۹ ق.م)

مجسمه ملکه تئوتا و پسر ناتنی اش
مجسمه ملکه تئوتا و پسر ناتنی اش

تئوتا ملکه قبیله آردیایی در ایرلیا در اواخر قرن سوم ق.م بود. در ۲۳۰ ق.م، او به عنوان نایب السلطنه نا پسری اش بود. یکی از نمایندگان رومی در طول جلسه ای با تئوتا خشمگین شد و فریاد کشید و در نهایت این دیپلمات به دست تئوتا کشته شد. این باعث اولین جنگ بین روم و ایلیریا شد.در ۲۲۸ ق.م، روم پیروز شد و تئوتا از وطنش تبعید شد.


۸.بودیکا (۶۰ تا ۶۱ ب.م)

بودیکا سوار بر ارابه
بودیکا سوار بر ارابه

بودیکا، ملکه بریتانیایی قبیله سلت آی سینی، یک قیام علیه نیروهای امپراطوری روم در بریتانیا را رهبری کرد. پس از مرگ شوهر او، رومی ها کنترل را بدست گرفتند، بودیکا را شلاق زدند و سربازان رومی به دخترش تجاوز کردند.

بودیکا یک ارتش آیسنی رهبری کرد، سه شهر رومی را ویران کرد و همچنین یکی از مهمترین لژیونرهای رومی را نابود کرد. در نهایت بودیکا و ارتشش از رومی ها شکست خورد و بودیکا خودکشی کرد.

منبع historyhit
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Mehran

پس لاگرتا تو وایکینگ تخیلی هستش یا ضعیفه???

یه بنده خدا

تخیلی😐😐😐😐بعدشم اینجا اسم خیلی ها رو نگفت مثل ماندانا مادر کوروش و خواهر اریو برزن که اسمشو یادم نیست😐😶

عسل

سلام ارتمیس دختر کوروش است و ایرانی است نه یونانی ، چرا اطلاعاتت استباست