همه چیز در مورد دریافت پاسپورت | از مدارک لازم تا تمدید آن!

گرفتن گذرنامه و پاسپورت مراحل خاصی دارد و وجود آن برای مسافران بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال تصور کنید می‌خواهید ویزای شینگن (ویزای-شینگن/https://ghasedak24.com) دریافت کنید و تمامی مراحل آن را بررسی کرده‌اید ولی در درخواست گذرنامه به مشکل خورده‌اید. طبیعتا نخواهید توانست ویزا را دریافت کرده و به مقصد موردنظر خود سفر کنید؛ چرا که داشتن گذرنامه یکی از مهمترین مدارک سفر به کشورهای خارجی شناخته می‌شود. همچنین مستلزم شرایط و مدارک جداگانه‌ای است که در این مطلب قصد داریم به تمامی نکات مهم آن بپردازیم.

همه-چیز-در-مورد-دریافت-پاسپورت

چه مدارکی برای دریافت گذرنامه نیاز است؟

اگر برای نخستین بار است که گذرنامه دریافت می‌کنید می‌بایست با آماده کردن مدارک زیر به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و یا پلیس +۱۰ مراجعه نمایید. سپس باید این مدارک را به متصدی مربوطه تحویل داده و هزینه های مورد نیاز برای صدور پاسپورت خود را پرداخت نمایید. در نهایت نیز باید منتظر باشید تا گذرنامه شما بعد از صدور، به آدرس محل زندگیتان پست شود. در زیر مدارک لازم برای دریافت پاسپورت را مشاهده می‌کنید:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی به همراه تائیدیه ثبت احوال
  • یک قطعه عکس ۶*۴ رنگی با زمینه سفید، این عکس باید تمام رخ بوده و در ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد. همچنین عکس آقایان می‌بایست بدون کلاه، عینک، کراوات، موی آرایش شده و ریش باشد و عکس به گونه ای گرفته شده باشد که در آن پیشانی و گوش های فرد متقاضی به طور کامل مشخص باشد. در خصوص عکس بانوان نیز شاخصه هایی وجود دارد که باید حتماً در عکس لحاظ شود. به طور مثال عکس باید با حجاب کامل، بدون آرایش و زیورآلات گرفته شده باشد و خانم در آن، روسری ساده و تیره رنگی سر کرده باشد به گونه ای که گردی صورت او نمایان باشد. لازم به ذکر است تمامی دختران بالای ۶ سال باید برای گذرنامه خود عکس با حجاب بگیرند.
  • اجازه محضری از سمت پدر یا قیم قانونی برای افراد زیر ۱۸ سال، که این مدارک برای افراد زیر ۱۵ سال به گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار افزایش می‌یابد و فرد متقاضی خود نیز باید در دفاتر حضور یابد.
  • ارائه اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان برای متقاضیان بازنشسته نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آنها گذشته است. لازم به ذکر است بازنشستگان نظامی که هنوز این دوره ۵ ساله برای آنها به اتمام نرسیده و همچنین شاغلین نظامی می‌توانند برای دریافت گذرنامه خود، موافقت نامه حفاظت یگان مربوطه را به دفاتر پلیس+۱۰ ارائه کنند.
  • اجازه نامه محضری برای خانم های متاهل، البته بانوانی که مقیم خارج از کشور هستند نیازی به دریافت این اجازه نامه ندارند.
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان. شایان ذکر است وجود این مدرک در شرایطی، برای صدور گذرنامه ضروری نیست.

دریافت-گذرنامه

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم مدارکی بودند که می‌بایست برای صدور اولین گذرنامه خود به دفاتر پلیس+۱۰ ارائه می‌کردید. برای دریافت اطلاعت بیشتر در زمینه دریافت ویزا مطلب « آشنایی با صفر تا صد نحوه ی خرید ویزای ارزان با قاصدک۲۴! » را مطالعه کنید تا بتوانید با مراحل دقیق آن آشنا شده و اقدام به سفر به مقصد موردنظر خود کنید. حال تصور کنید که از قبل گذرنامه خود را دریافت کرده اید و حال که در نظر دارید برای خرید یک بلیط قطار یا اتوبوس خارجی اقدام کنید، متوجه شده اید که پاسپورت شما از اعتبار کافی برخوردار نیست. در چـین شرایطی باید پاسپورت خود را تعویض یا تمدید نمایید. البته تمدید پاسپورت تنها مختص به اتمام زمان اعتبار آن نیست و شرایط دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

در چه مواقع تمدید پاسپورت ضروری است؟

در زیر به مواردی می‌پردازیم که در این زمان‌ها می‌بایست برای تمدید یا تعویض پاسپورت خود اقدام کنید:

  • مهلت اعتبار آن به پایان رسیده است.
  • همه صفحات پاسپورت پر شده اند.
  • نام و نام خانوادگی خود یا تاریخ تولدتتان را در شناسنامه تغییر داده اید.
  • محل اقامت شما تغییر کرده است.
  • گذرنامه تان به هر دلیل ممکن مخدوش یا گم شده است.
  • فرزندان شما به سن قانونی رسیده اند و می‌بایست نام آنها را از گذرنامه خود تفکیک کنید.
  • پاسپورت قبلی خود را در زمان تجرد دریافت نموده و حال ازدواج کرده اید.

فراموش نکنید که برای تمدید گذرنامه خود نیز می‌بایست تمامی مدارک مورد نیاز برای صدور آن که در بالا به آنها اشاره کردیم را به همراه داشته باشید. همچنین خود شخصاً باید این مدارک را به دفاتر پلیس+۱۰ ارائه کنید و هزینه تمدید گذرنامه خود را پرداخت نمایید. لازم به ذکر است گذرنامه جدید از یک هفته تا ده روز پس از ارائه مدارک، به آدرس درج شده در فرم متقاضی ارسال خواهد شد.

تمدید-پاسپورت

این افراد قادر به گرفتن گذرنامه نیستند!

تفاوتی ندارد که برای سفر خارجی خود یک بلیط اتوبوس خریداری کرده اید و یا قرار است با قطار یا هواپیما به مقصد مورد نظرتان سفر کنید. چرا که حتی اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید موفق به دریافت گذرنامه نخواهید شد. پس به دقت آن‌ها را بررسی کنید تا در هنگام دریافت گذرنامه به مشکل برنخورید:

  • بر اساس اعلام کتبی مقامات قضایی، حق خروج از کشور را نداشته و ممنوع الخروج شده اید.
  • دارای سوء پیشینه در خارج از کشور می‌باشید.
  • جزو آن دسته از افرادی هستید که برای هر سفر خارجی حتماً می‌بایست بنابر تشخیص و صلاحدید مقام‌ های قضایی برای خروج از کشور قدام کنید.
  • به ‌طور قطعی دارای بدهی مالیاتی، حکم اجرای دادگستری و ثبت اسناد هستید.
  • مشمول خدمت وظیفه عمومی هستید و توان پرداخت وثیقه را ندارید.

در نهایت اگر پاسپورت خود را دریافت یا موفق به تمدید آن شدید، می‌توانید در هر زمان دلخواه به مراکز مربوطه برای دریافت ویزا و رزرو بلیط هواپیما خارجی بروید. یکی از این مراکز که خدمات ویزا و سایر امکانات لازم برای سفر را ارائه می‌دهد؛ آژانس مسافرتی قاصدک۲۴ است. خوب است بدانید برای دریافت ویزا از قاصدک۲۴ نیاز به مراجعه حضوری و هماهنگی‌های دشوار ندارید و می‌توانید تمامی روند را به آن‌ها بسپارید و در زمان معین شده ویزای خود را دریافت کنید. از محبوب‌ترین این ویزاها می‌توانیم به ویزای عمان، ویزای روسیه، تایلند، دبـی و شینگن اشاره کنیم. پس از دریافت آن نوبت به خرید تورهای مسافرتی برای مقصد موردنظر می‌رسد. از آنجایی که معمولا در لیست قاصدک۲۴ توریستی‌ترین کشورهای خارجی وجود دارد نباید نگران مقصد خود باشید و می‌توانید کشور دلخواه خود را انتخاب کرده و برای خرید تور آن با قاصدک۲۴ (۷۵۲۶۹-۰۲۱) تماس بگیرید. البته به جز موارد گفته شده امکان رزرو هتل و انواع بلیط سفر نیز در این مجموعه وجود دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
اکبری
امتیاز :
     

خیلی کامل و جامع بود ممنونم