آشنایی با قلعه سرخ، دهلی

قلعه سرخ یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر دهلی، پایتخت هند است. این قلعه از ماسه سنگ قرمز ساخته شده و به همین دلیل به آن “قلعه لال” نیز می‌گویند.

دهلی یکی از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای هند است که سابقه‌ای ۵۰۰۰ ساله دارد.
این شهر تاکنون ۱۱ بار ویران و بازسازی شده و آمیخته‌ای است از جامعه سنتی و مدرن با حضور مذاهب، قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف.دهلی در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رود یامونا واقع شده و دارای ۲۳۹ متر ارتفاع از سطح دریا است.
وسعت ناحیه پایتختی ملی دهلی برابر ۱۴۸۳ کیلومتر مربع است که ۷۰۰ کیلومتر آن ناحیه شهری و ۷۴۳ کیلومتر مربع ناحیه روستایی است.
دهلی دارای سه فصل آب و هوایی است: فصل باران‌های موسمی یا مانسون از اول ماه جون به مدت ۴ تا ۵ ماه، فصل سرما از اول ماه نوامبر به مدت ۴ ماه، و فصل گرما.
شهر دهلی دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است از جمله آرامگاه همایون، قلعه سرخ، مسجد جامع، آرامگاه صوفی بزرگ هند خواجه نظام الدین اولیا و بناهای تاریخی زیادی از زمان حکومت‌های مختلف.
دهلی نو پایتخت کشور هند و بخشی از منطقه پایتخت ملی دهلی است که مقر هر سه قوه دولت هند است.
دهلی آثار باستانی های زیادی دارد ک یکی از آنها قلعه سرخ است.

معماری قلعه سرخ 

معماری قلعه سرخ یا لال قلعه دهلی در هندوستان به شکل نیم دایره ساخته شده است، دیوارهای مرتفع آن بیش از ۲۱ متر ارتفاع دارند. این قلعه دارای برج و باروهای دوتایی است و در اطراف آن چهار دروازه مختلف وجود دارد. این دروازه‌ها به نام‌های دهلی، لاهور یا عمارسینگ، هاتی پل یا دروازه فیل، و دروازه اکبر شناخته می‌شوند. معماری این قلعه نیز تحت تأثیر معماری اسلامی قرار گرفته است و در ساخت و ساز آن از مرمر سفید و مصالح دیگر استفاده شده است. این قلعه در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اثر معماری مشترک تمدن‌های هندو، ایرانی، اسلامی و تیموریان ثبت شده است و نقش مهمی در فضای سیاسی، اجتماعی و تاریخی شهر دهلی دارد.

قلعه سرخ

قلعه سرخ دارای معماری هشت ضلعی است و در فضای داخلی آن چندین کاخ، سالن و موزه وجود دارند. یکی از این سالن‌ها به نام “ناباهات خانا” است که در گذشته برای سخنرانی پادشاه و پخش موسیقی در جشن‌ها استفاده می‌شده است.

قلعه سرخ یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر دهلی، پایتخت هند است. این قلعه از ماسه سنگ قرمز ساخته شده و به همین دلیل به آن “قلعه لال” نیز می‌گویند (لال به معنی سرخ در زبان هندی است).قلعه سرخ در قرن ۱۷ میلادی توسط امپراتور مغول، شاه جهان، بنا شده و به مدت قرن‌ها محل اجلاس مختلف دولت‌های هند بوده است. این ساختمان برجسته به وسیله دیوارهای ضخیم سرخ رنگ و برج‌های باشکوه خود شناخته می‌شود. از مهم‌ترین ورودی‌های آن می‌توان به دروازه لاهور و دروازه دهلی اشاره کرد.قلعه سرخ دارای معماری هشت ضلعی است و در فضای داخلی آن چندین کاخ، سالن و موزه وجود دارند. یکی از این سالن‌ها به نام “ناباهات خانا” است که در گذشته برای سخنرانی پادشاه و پخش موسیقی در جشن‌ها استفاده می‌شده است. همچنین هر شب داستان‌های تاریخی به مدت یک ساعت به وسیله نور بر روی دیوارهای قلعه روایت می‌شود.قلعه سرخ شامل بخش‌های مختلفی مانند دروازه لاهور، دروازه دهلی، نقاره خانه، دیوان خاص و… است. در دیوان خاص، اشعار فارسی بر روی برخی از کتیبه‌ها حک شده است و این دیوان محل ملاقات‌های خصوصی شاه به شمار می‌رفت.امروزه قلعه سرخ برای مراسم سیاسی و ملی استفاده می‌شود. این قلعه تاریخی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دهلی است و در برنامه تور هند و تمام گروه‌هایی که به دهلی سفر می‌کنند، بازدید از آن گنجانده شده است.

بخش های مهم قلعه سرخ

قلعه سرخ یا لال قلعه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دهلی پایتخت هندوستان است. این قلعه توسط شاه جهان پادشاه گورکانی ساخته شده و ساخت آن ۹ سال به طول انجامیده است. قلعه سرخ از سنگ‌های سرخ ساخته شده و شکل هندسی آن شبیه به یک هشت ضلعی نامرتب است که توسط دیواری از سنگ‌های سرخ احاطه شده است.بخش‌های مهم قلعه سرخ عبارتند از:
دروازه لاهور
دروازه اصلی قلعه که نامش از شهر لاهور پاکستان گرفته شده است.
بادان و ساوان
عمارت‌های مخزن‌دار این بنا.
حمام شاهی
دارای دو قسمت ممتاز محل و رنگ محل در بخش زنان یا اندرونی.
دعوت خانه
محل اقامت شاهزادگان.
مسجد مروارید یا موتی
توسط جانشین شاه جهان یعنی اورنگ زیب ساخته شده است.

قلعه سرخ

معماری قلعه سرخ ترکیبی از سبک مغولی و هندی است و به خاطر خلاقیت در این سبک و پیشرو بودن آن، یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی هند به شمار می‌رود.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها