شیمبار، شیرین بهار خوزستان

شیمبار در خوزستان

در مناطق شمال شرقی خوزستان ، دشتی سرسبز به همراه پوشش گیاهی و جانوری متنوع، تعداد زیادی چشمه و آثار گرانبهای باستانی وجود دارد که شیمبار نامیده می‌شود. این منطقه که در مسیر جاده مسجد سلیمان به سمت شهر کرد واقع شده است، از توابه اندیکا بوده و ۲۵ کیلومتر با قلعه خواجه و ۱۰۰ کیلومتر با مسجد سلیمان و ۲۲۵ کیلومتر با اهواز فاصله دارد. زیبایی‌های بکر و طبیعت ناب آن بی شمارند و هر ساله به تعداد گردشگران این منطقه افزوده می‌شود. دشت شیمبار از شرق به کوه دِمه و از جنوب غرب به چال مًنار و از جنوب به کوه قلندر و کوه دِلا و از شمال شرق به منطقهٔ للروکُتُک و کوه‌های بلند و پر برف کینو و لیله متصل است.

کوه قلندران یکی از دیدنی های دشت شیمبار می باشد. این کوه پر است از انگورهای یاقوتی که مالکش کسی نیست جز خدا! برای رفتن به این منطقه مهم ترین مسیر، مسیر جدید الاحداث مسجد سلیمان به شهرکرد می باشد. که فعلا تا ابتدای منطقه آسفالته می باشد. اما در داخل ناحیه راه های دسترسی آن به صورت شنی روستایی می باشد. مسیر اصلی آن که از وسط منطقه عبور می کند؛ از اندیکا به بخش بازفت امتداد دارد بخشی از آن آسفالته و بخشی شنی می باشد اگر قصد پیاده روی دارید می توانید از مسیر های مالرو و فرعی که وجود دارد استفاده کنید و به مشاهده وحوش در آنها بپردازید .

مناطق دیدنی شیمبار:

تالاب شیمبار

تالاب شیمبار در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی شیمبار و در امتداد رشته‌کوه های زاگرس قرار دارد. این تالاب به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات استان خوزستان تحت تاثیر آب‌و‌هوای کوهستان است و آب‌و‌هوایی معتدل و بارش فراوان باران به ویژه در پاییز و زمستان دارد. گونه‌های بسیاری از پرندگان مانند پلیکان، چلچله، کشیمیان و… در این تالاب زندگی می‌کنند.

تالاب شیمبار
تالاب شیمبار

 

تنگ بتای دشت شیمبار

تنگ بتای دشت شیمبار با ۱۲ نقش برجسته‌ی هشت‌و‌نیم متری و یک نقش ۱۴۰ سانتی‌متری در ارتفاعات کوه دلا در نزدیکی شهرستان اندیکا قرار دارد. طبق بررسی‌هایی که باستان‌شناسان در دوره‌های مختلف در این منطقه داشته‌اند، در اندیکای خوزستان نزدیک به ۷۰۰ محوطه و بنای تاریخی و باستانی، شناسایی شده است. تنگ بتا از متفاوت‌ترین نقش برجسته‌های خوزستان به‌شمار می‌رود که با در نظر گرفتن نوع پوشش و آرایش موی سر سنگ‌نگاره‌های آن، قدمت آن را هم‌زمان با دوره‌ی اشکانیان و مربوط به الیماییدها (حکومت محلی هم‌زمان با اشکانیان که اندیکا جزیی از قلمرو آنها محسوب می‌شد) می‌توان تخمین زد. تنگ بتا در سال ۱۳۸۹ به شماره‌ی ۲۵۹۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

عکس تنگ بتای دشت شیمبار %d8%b4%db%8c%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%8c-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%b2%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
تنگ بتای دشت شیمبار

 

انواع جاذبه های گیاهی و جانوری دشت شیمبار خوزستان

 

در این منطقه حیوانات مختلفی زندگی می کنند که البته جمعیت تعدادی از آن ها به دلیل شکارهای بی رویه و شاید بدون مجوز و همچنین رسیدگی نکردن به محیط زندگی آن ها کم شده است . به طوری که امروزه تنها ۲۵ گونه پستاندار و ۷۰ گونه پرنده در منطقه باقی مانده است . این حیوانات در منطقه به صورت پراکنده زندگی می کنند و محدوده خاصی ندارند . همچنین انواع پرندگان درخت زی و خشک زی و همچنین آبزی در آن منطقه دیده می شود .

پوشش گیاهی شیمبار

پرندگانی مانند : حواصیل شب ، کشیم کوچک و بزرگ ، هدهد ، انواع توکا ، حواصیل خاکستری ، کبک ، انواع دارکوب ، تیهو ، بلبل دم سرخ ، غراب ، بلبل خرما ، انواع قمری و کبوتر ، جی جاق ، کمرکلی کوچک و بزرگ ، انواع توکا ، زاغی ، لاشخورها ، چرخ ریسک و سایر پرندگان شکاری. در منطقه شیمبار انواع گونه های گیاهی نیز با تنوع زیاد دیده می شود که به صورت ۳ اشکوب کاملا مجزا قرار گرفته اند . این دسته شدن گیاهان در ۳ گروه مجزا خود یکی از عجایب و جاذبه های طبیعی منطقه محسوب می گردد . در شط شیمبار بیشتر درختان و درختچه های جاز را می بینیم که بسیار متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند . در قسمت کوهستانی بیشتر درختان بلوط را می بینیم و در بخشی دیگر بیشتر درختچه های مورد معطر وجود دارند که تراکم زیاد آن ها نیز در نوبه خود جالب می باشد.

حیوانات منطقه شیمبار
حیوانات منطقه شیمبار

همانطور که گفتیم گونه های مختلف و متنوعی از درختان و درختچه ها در دشت شیمبار خوزستان روییده است که به طور خلاصه شاید بتوان به تعدادی از آن ها اشاره کرد . گونه های مانند : انگور ، بادام ، کیکم ، جاز ، پده ، زالزالک ، ارژن ، کلخونک ، مورد ، چنار ، آلبالو وحشی ، توت ، گون ، زبان گنجشک ، زیره ، گاو زبان ، خاکشیر ، پرسیاوشان ، مورد معطر ، ریواس ، انواع گرامینه و تعداد زیاد و متنوعی از گیاهان دارویی.

چشمه های منطقه

به دلیل برفگیر بودن ارتفاعات منطقه، چشمه های دایمی زیادی جاری هستند. مهم ترین این چشمه ها عبارتند از: سوسن و سرخاب، سربازار، تنگ سرد، سرحونی، تنگ سنان، گندیکار، شلا، تنگ چلو و چال منار. این منابع آبی علاوه بر استفاده وحوش مورد استفاده دامداران و باغ های منطقه نیز قرار می گیرد.

عکس آبشار در شیمبار %d8%b4%db%8c%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%8c-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%b2%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
آبشار در شیمبار

عکس Image result for ‫چشمه شیمبار‬‎ %d8%b4%db%8c%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%8c-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%b2%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org

 

راه دسترسی به شیمبار

مهمترین راه دسترسی به منطقه مسیر جدید الاحداث مسجدسلیمان به شهرکرد است که در حال حاضر تا ابتدای منطقه بصورت اسفالت شده است و داخل منطقه نیز در حال زیرسازی و اسفالت کاری است. در درون منطقه راههای دسترسی شنی روستائی درجه ۳ وجود دارد.

 

ویدئوی معرفی کوتاه شیمبار 

 

مستند زیبای ایرانگرد درباره شیمبار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها