جنگل دالخانی در عروس شهر‌های شمال، رامسر

معرفی:

عکس Image result for ‫دالخانی‬‎ %d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d8%b4%d9%87%d8%b1%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84%d8%8c-%d8%b1%d8%a7 Tarikhema.org

شمال کشور ما که سرسبزی در آن موج می‌زند مملو جنگل‌ها و پوشش گیاهی شگفت انگیز است که با ویژگی‌های طبیعی و بکر خود به مسافران و گردشگران خوش‌آمد می‌گویند. جنگل دالخانی که دالیخانی نیز نامیده می‌شود در شهر رامسر واقع در استان مازندران است و در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهر واقع شده است. این جنگل ۸۰۰ متر با دریا فاصله دارد و در اکثر اوقات مه زیبا و غلیظی در آنجا وجو دارد. طبیعت جنگل دالیخانی هر سال سخاوتمندانه میزبان هزاران مسافر است که برای گذران اوقات و لذت بردن از هوای پاک، سرسبزی و نشاط به آن پناه می‌آورند.

نکته ی جالب تر آن که این جنگل فاصله ی بسیار کمی از دریا حدود ۱۰ کیلومتر دارد در نتیجه در ارتفاعات دالخانی که قرار بگیرید، چشم اندازی بی نظیر از دریا خواهید داشت. محور این جنگل از ابتدای جاده میرزا کوچک خان شروع می  شود و در ادامه ی این مسیر به ییلاق های زیبایی مثل گلین می رسید.

خروجی این  جنگل در جاده ی رامسر به تنکابن قرار دارد و از مسیرهای مختلفی می توانید به این جنگل برسید که شاید بهترین مسیر به خصوص از کسی که از شهر دیگری به این منطقه می خواهد برود مسیری که از سمت رامسر به آن منتهی می شود باشد چون سر راست ترین مسیر است. برای رسیدن به دالخانی از مسیر باید بعد از اینکه به شهر رامسر رسیدید به جاده رامسر به تنکابن وارد شوید، بعد از طی مسافتی ۷ کیلومتری به سه راهی جنت رودبار می رسید و بعد از طی مسافتی حدود ۲۲ کیلومتر هم به جنگل دالخانی.

عکس خانه روستایی بسیار زیبا در دالخانی %d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d8%b4%d9%87%d8%b1%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84%d8%8c-%d8%b1%d8%a7 Tarikhema.org
خانه روستایی بسیار زیبا در دالخانی

در جنگل دالیخانی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

گشت و گذار در جنگل و کوه

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین تفریح هایی که در جنگل دالخانی انجام می شود جنگل نوردی و کوه نوردی است. جنگل دالخانی یکی از محبوب ترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران است و هر سال تعداد زیادی از طبیعت گردهای حرفه ای کشورمان به قصد گشت، جنگل نوردی و کوه پیمایی به این نقطه زیبا و مه آلود رامسر سفر می کنند. برای جنگل نوردی در دالخانی تورهای متعددی برگزار و بسته به راهنما و بلدِ گروه مسیرهای متفاوتی برای پیمایش جنگل و کوه انتخاب می شود. در این قسمت یکی از مسیرهای جنگل نوردی را برای شما توصیف می کنیم.

مسیر زیبای جنگل دالخانی
مسیر زیبای جنگل دالخانی

نکته بسیار مهم: توجه داشته باشید که کوه پیمایی و جنگل نوردی به تنهایی و بدون آشنایی با مسیر و جاده بسیار خطرناک است و شاید عواقب ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشید. بنابراین حتما و حتما با یک آشنا به منطقه و فرد حرفه ای به این جنگل سفر کنید.

پیک نیک و عکاسی از مناظر شگفت انگیز

با بسته ای از غذاها و خوراکی های خوشمزه و یک زیرانداز و چند بطری آب معدنی راهی جنگل دالخانی شوید و گوشه مناسبی از مسیر را انتخاب و پیک نیک کنید. البته بیشتر قسمت های جنگل حالت جنگلی انبوه دارد و دشت های باز چندان در آن به چشم نمی خورد. بهتر است در کلبه های چوبی و آلاچیق هایی که در قسمت هایی از مسیر وجود دارند پیک نیک کنید تا هم سرمای زمین شما را اذیت نکند هم مکان مناسبی برای نگه داشتن وسایل تان داشته باشید. طعم یک لیوان چای آتشی و کباب خوش عطر در فضا و هوای خوش جنگل دالخانی از آن تجربه هایی ست که هرگز فراموش نمی کنید.

مناظر زیبای جنگل دالخانی
مناظر زیبای جنگل دالخانی

در کنار اینها، دالخانی با دیدنی ها و مناظر بدیع و نفسگیر و دریایی از مه شما را مجبور می کند تا هر از گاهی توقف کنید و صحنه های زیبا را در قاب دوربین تان برای همیشه به ثبت برسانید.

خوردن غذاهای خوشمزه

در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی های طبیعی، خوشمزه های محلی مانند انواع ماهی های پرورشی، عسل و میوه های محلی نیز به چشم می خورند که می توانند سوغاتی های خوبی از رامسر به شمار بیایند. یا اینکه می توانید در دکه های چوبی بین راه توقفی داشته باشید و خود را میهمان یک چای تازه دم محلی، یک کاسه آش داغ یا یک غذای خوشمزه شمالی و دلچسب کنید.

خوردن غذا در طبیعت
خوردن غذا در طبیعت

بهترین فصل سفر

رامسر از آن شهرهایی‌ست که هر زمان از سال می تواند مقصد خوبی برای سفر باشد.جنگل دالخانی هم از این قاعده جدا نیست و هر موقع از سال جذابیت ها و زیبایی های خاص خود را دارد.

بهار: جوانه های سبز بهاری، مه و نم نم باران، شکوفه های ریز گل ها که در گوشه گوشه زمین به چشم می خورند از زیبایی های بهار دالخانی هستند.

تابستان: هوای شرجی و نفسگیر تابستان رامسر را پشت سر بگذارید و از هوای خنک و فرحبخش دالخانی لذت ببرید.

پاییز: نقش زیبای پاییز به دالخانی نیز می رسد و آن را غرق در رنگ های شگفت انگیز خود می کند. این زمان از سال، هوا به نسبت در جنگل سرد است و باران های مداوم باعث لغزندگی جاده و گل شدن زمین می شود. بنابراین با تجهیزات کافی به دل جنگل بزنید.

زمستان: زمستان های دالخانی سرد است؛ اما مگر می شود از منظره حیرت انگیز سپید برف بر روی درختان سر به فلک کشیده دست کشید و از زیبایی های بی حد و حصر آن لذت نبرد!

جنگل دالخانی در فصل زمستان
جنگل دالخانی در فصل زمستان

وسایل موردنیاز برای سفر به جنگل دالیخانی

اگر هدف‌تان جنگل‌گردی باشد، کفش مناسب بپوشید. کفشی که کف صاف نداشته باشد و اگر گِل به آن چسبید، باز هم بشود راه رفت. به اندازه‌ کافی آب آشامیدنی و خوراکی سبک همراه داشته باشید. نقشه‌، قطب‌نما و جی‌پی‌اس کمک بزرگی در پیدا کردن مسیر می‌کنند. بارانی و کاور برای کوله‌پشتی در فصلی که احتمال بارندگی دارد، عاقلانه است.

تاب بازی با استفاده از درختان تنومند جنگل دالخانی
تاب بازی با استفاده از درختان تنومند جنگل دالخانی

مسیر رسیدن به جنگل دالیخانی

خروجی جنگل دالخانی در مسیر جاده رامسر به تنکابن (شهسوار) قرار دارد. از مسیر کتالم ـ هریس (جاده میرزا کوچک خان) – دالخانی بروید یا اگر از سمت شهر رامسر شروع میکنید پس از حدود هفت کیلومتر در جاده آسفالته رامسر به تنکابن (شهسوار)، به سه راهی جنت رودبار خواهید رسید. پس از ۲۳ کیلومتر به جنگل دالخانی خواهید رسید. مسیر آسفالته است و شیب ملایمی به سمت بالا دارد.

چای زغالی دلچسپ
چای زغالی دلچسپ

اگر قبلا از سایر مناطق جنگلی شمال کشور بازدید کرده باشید متوجه تفاوت بارزی در جنگل دالخانی خواهید شد. به لطف مدیریت شهرداری منطقه رامسر، نظافت مسیر جاده جنگلی رضایت بخش است و در فواصل منظم، سطل زباله و پرسنل یونیفورم پوش جمع آوری زباله ها را مشاهده خواهید کرد. این توجه به نظافت مسیر بخصوص در ایام نوروز و تابستان بیشتر مشهود است. بنابر این انتظار مسیری زیبا، سرسبز و تمیز بدون کیسه های پلاستیکی و بطری های آب معدنی و نوشابه و زباله را داشته باشید آنگونه که پس از بازگشت از جنگل نیز تلاش خواهید کرد کمترین نقش را در آلودگی جنگل دالخانی داشته باشید.

ویدئوی معرفی جنگل دالخانی 

 

منابع

۱-جنگل دالخانی رامسر | شاهکار مه آلود طبیعت شمال ایران – کارناوال

۲-جنگل دالخانی کجاست؟ – اسنپ تریپ

۳-دالخانی زیباترین جنگل رامسر- نمناک

۴-جنگل دالخانی رامسر – علاء الدین تراول

۵-جنگل دالخانی- الی گشت

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Afsane sh

سلام آیا هتل بام سبز درون جنگل دالخانی است یا خیر؟