آبشار آب سفید، معروف به عروس آبشار های ایران

معرفی

 آبشار سفید یکی از جاذبه های متعدد استان لرستان است که در شهر الیگودرز این لرستان قرار دارد و معروف به عروس زیبای آبشارهای ایران است. در استان لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی جریان دارد و آبشار آب سفید یکی از بلندترین آبشارهای ایران است، که در این استان واقع است.

Image result for ‫آبشار آب سفید‬‎

این آبشار در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در زلقی قرار گرفته است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان‌پذیر است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد. این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.  

می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب‌سفید معروف شده است. خود آبشار در دره‌های تاریک که در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال بوجود آمده قرار دارد.

امکانات اطراف آبشار

از آنجایی که این آبشار یکی از جاذبه های طبیعی پربازدید در استان لرستان به شمار می رود از همین رو امکاناتی را به منظور رفاه حال مسافران در اطراف آن به وجود آورده اند تا گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند بتوانند اوقات خوش و آسوده ای را داشته باشند. از جمله امکاناتی که در این منطقه وجود دارد نیز عبارت از : دو نماز خانه، ۱۵۰ سکوی استراحت، غرفه های مواد غذایی و سیاه چادر و نمایشگاهی جهت ارائه و آشنایی با محصولات و فرهنگ مردم بختیاری و عشایرِ منطقه هستند که در محوطه آبشار وجود دارند.

 

 

این آبشار حتی در فصل سرد زمستان نیز زیبایی های خاص خود را دارد.

Related image

 

 

موقعیت آبشار در نقشه

 

 

منابع

  1. «آشنایی با جاذبه‌های طبیعی استان لرستان» ‎(فارسی)‎. وب‌گاه سازمان میراث فرهنگی استان لرستان. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۲۵ اوت ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۲۵ اوت ۲۰۱۲.
  2. «سفر به دیار آبشارهای شگفت‌انگیز/ زیباترین آبشار ایران در لرستان». خبرگزای مهر، ۱۳۹۰/۱۲/۱۶.
  3. «چشم‌اندازهای طبیعی الیگودرز جاذبه‌های ناب گردشگری». سازمان ایرانگردی و جهانگردی. بازبینی‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۰.
  4. «آبشار آب سفید». جهان نیوز، ۵ خرداد ۱۳۸۹.
  5. «آبشار آب سفید الیگودرز». وب سایت صدا و سیما، ۲ خرداد ۱۳۸۸.
  6. آبشار آب‌سفید. تبیان لرستان

 

 

 

 

 

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها