دیدنی های تبریز (بخش اول)

یکی از برترین مقاصد گردشگری برای توریست های ایرانی و خارجی، تبریز است که مملوء از جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی می باشد. به همین دلیل تبریز به شهر اولین ها مشهور شده است. تبریز هم چنین پایتخت تاریخی و بزرگترین شهر در شمال غربی ایران است. شهری سرسبز و بزرگ با آب و هوایی کوهستانی.

اگر اهل مسافرت و دیدن مکان های تاریخی و زیبایی ایران هستید، باید سفر به تبریز را در برنامه های خود بگنجانید. می توانید از تور تبریز برای سفر به این شهر زیبا و تاریخی استفاده کنید زیرا با رزرو تور دیگر نگران بلیط، هتل و غذا نخواهید بود و سفرتان فقط متمرکز بر دیدنی های این شهر خواهد شد. با تاریخ ما همراه باشید تا دیدنی های تبریز را به شما معرفی نماییم.

۱۰ جاذبه گردشگری تبریز که باید از آنها دیدن کنید

ائل گلی تبریز

ائل گلی یک استخر بزرگ به مساحت ۵۴ هزار و ۶۷۵ متر مربع است و در وسط آن یک عمارت با شکوه قرار دارد که زیبایی آن را چند برابر کرده است و در گذشته به آن ، شاه گلی نیز می گفته اند. در سال ۱۳۴۶ شهرداری با تخریب بنای خشتی قدیمی این عمارت کلاه فرنگی جدید که هشت ضلعی است را ساخت. امروزه ائل گلی به عنوان یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدنی های تبریز
دیدنی های تبریز

از برترین مکان های دیدنی تبریز این تفرجگاه است که عمق دریاچه آن به ۱۲ متر می رسد و امکان قایقرانی نیز در آن وجود دارد. هتل پارس و لونا پارک ( پارک کودکان) نیز در نزدیکی این تفرجگاه قرار دارند.

ارگ تبریز (ارگ علیشاه)

بنای اصلی ارگ به قرن هشتم میلادی برمی گردد. هدف از احداث آن ساخت مسجد بود که با فرو ریختن سقف هنگام ساخت و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شد. در هنگام جنگ میان ایران و روسیه سال ۱۸۰۴ تا ۱۸۲۴ میلادی این سازه نیمه کاره را تبدیل به دیواره نظامی کردند. در سال های اخیر بیشتر قسمت های این سازه تخریب شدند. امروزه تنها دیوارهای شبستان باقی مانده است.

دیدنی های تبریز
دیدنی های تبریز

مسجد کبود

این مسجد که قدمت آن به قرن نهم هجری بر می گردد از مساجد تاریخی تبریز متعلق به دوران دوران قراقویونلوها است. مسجد کبود یا مسجد جهانشاه به دلیل کاشی کاری های بی نظیرش که به رنگ آبی است به فیروزه ی جهان اسلام مشهور شده است. بنای اصلی مسجد کبود آجری است و دو گنبد دارد: گنبد اصلی و گنبد جنوبی. به علاوه‌ی این دو گنبد بزرگ‌تر، ۷ گنبد کوچک‌تر وجود دارد که روی سقف شبستان‌های جانبی در شرق و غرب صحن اصلی و ورودی مسجد قرار دارند. در بخش جنوبی مسجد، یعنی جنوب صحن کوچک سردابه‌ای وجود دارد که هنگام بازسازی مسجد، در آن دو مقبره کشف شده است که البته خالی هستند و با این حال احتمال داده شده که قبر جهانشاه و همسرش باشند.

دیدنی های تبریز
دیدنی های تبریز

بازار تبریز

بزرگترین بازار سرپوشیده جهان با ۵۵۰۰ حجره و مغازه است و یک کیلومتر مربع مساحت است که در سال ۱۳۸۹ ثبت میراث فرهنگی یونسکو گردید. این بازار بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروان‌سراهای متعددی دارد و به دلیل قرار گرفتن تبریز در مسیر جاده‌ی ابریشم، بازار این شهر هم بسیار پررونق بود.

دیدنی های تبریز
دیدنی های تبریز

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری)

این بازار از زمان تاسیسش در دوران سلجوقیان، مسجد جامع شهر تبریز بوده و پیرامون آن بازار تبریز ساخته شده است. این مسجد قدیمی نیز مانند اکثر بناهای تبریز از زلزله های متعدد این شهر در امان نبوده و دچار خرابی هایی شده و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت است. در نتیجه آن چه امروز مشاهده می کنید ترکیب خاصی از معماری قدیم با جدید است. گلدسته های این مسجد مشهور در کنار کاشی کاری منحصر به فرد ورودی آن مشهورترین قسمت های آن هستند.

دیدنی های تبریز
دیدنی های تبریز

کوه عون ن علی یا عینالی

در شمال تبریز در رشته کوه سرخاب قرار گرفته است و مقبره ای نیز در آن وجود دارد. قدمت آرامگاه به دوره ایخانان بر می گردد. گفته می‌شود این آرامگاه پیش از اسلام آتشکده و کلیسا بوده و پس از اسلام مسلمانان آن را به مسجد تبدیل کرده‌اند. بر اساس کتب تاریخی، دو تن از فرزندان حضرت علی به نام‌های «عون بن علی» و «زید بن علی» در این آرامگاه آرمیده‌اند.

دیدنی های تبریز
دیدنی های تبریز

پیاده، با ماشین یا تله کابین فرقی نمی کند چطور به این جا بیایید کوه های عینالی به تمام بازدید کنندگانشان منظره ای فوق العاده از شهر تبریز را هدیه می دهند. حواستان باشد که هوای قله کوه سرد است و هنگام بازدید از آن لباس مناسب همراه داشته باشید. در این کوهستان دلپذیر یک فنجان چای کافی است تا روزتان کامل شود. برای مطالعه بخش دوم مکان های دیدنی تبریز کلیک کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها