از شیراز سوغاتی چی بخریم؟

از شیراز سوغاتی چی بخریم؟ برای هر گردشگری بازدید از شیراز می تواند دنیایی از تجربه و خاطرات شیرین رقم بزند که همین انسان را ترغیب می نماید که شیرینی سفرش را با دیگران نیز تقسیم کند. اما سوغاتی های مهم شیراز که بخش دوم برای هر سفر و توریست محسوب می شود را در این مقاله از تاریخ ما به شما معرفی می نماییم. می توانید بخش اول سوغاتی های خوراکی شیراز را با کلیک روی لینک مطالعه نمایید.

از شیراز سوغاتی چی بخریم؟

صنایع‌دستی

در سفر به شیراز اولین چیزی که نظر گردشگران را به خود جذب می کند، وجود هنرهای مختلف در این شهر است. در بازارهای مختلف شهر می توانید انواع صنایع دستی ساخته شده به دست هنرمندان شیرازی را مشاهده کنید و بعد از گشت و گذار در بازارهای سنتی آن، از بین صنایع دستی های مختلف عشایر و روستاییان سوغاتی دلخواه خود را بخرید و برای دوستانتان یادگاری از سفر شیراز ببرید.

خاتم‌کاری

هنر خاتم‌کاری، جزء جدانشدنی شیراز به شمار می‌رود. هنری خاص که شیرازی آن سبک ویژه‌ای داشته و زاده تفکر خلاقانه هنرمندان شیرازی است. هنرمند خاتم‌کار مجموعه‌ای از هنرها را در خود دارد، منبت، حکاکی و نقاشی و غیره رنگ‌ها را باید بشناسند و چوب‌ها را هم، باید هندسه بدانند و قرینه‌سازی را با دقت اجرا کند. خاتم‌کار طوری هنر در نقوش هندسی می‌ریزد و از چوب و استخوان و فلز تلفیقی می‌آفریند که نگاهت پر از لذت می‌شود

قلم‌زنی

از رشته های سنتی ایران، قلمزنی است که نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایرانیان می باشد. قلم زنی هنر نقش و نگار روی فلز است. قلم‌زنان با استفاده از چکش‌های مخصوص و با بکار گیری از قلم‌های مناسب، فرورفتگی و برآمدگی‌هایی را روی فلز ایجاد می‌کنند که با این روش نقوش بسیار زیبایی را خلق می‌کنند.

از شیراز سوغاتی چی بخریم؟
از شیراز سوغاتی چی بخریم؟

گبه از دیگر سوغاتی های شیراز

زیراندازی از جنس قالی و کوچک را گبه یا خرسک می‌نامند، که عشایر قشقایی آن را می‌بافند. نوعی قالی از جنس پشم چهارپایان و پرز است که این پرزها به طول حداقل یک سانتی‌متر و سه تا هشت پود در هر ردیف است. از تفاوت‌های گبه با قالی در اندازه همین پرزها و تعداد پودها است. این گبه‌های زیبا در بازار شیراز به چشم می‌خورد و می‌توانید به‌عنوان یادگاری برای نزدیکانمان ببرید.

از شیراز سوغاتی چی بخریم؟
از شیراز سوغاتی چی بخریم؟

کتاب شعر

از مهمترین سوغاتی هایی که شیراز می توانید بخرید می توان به کتاب های شعر اشاره کرد زیرا این شهر، زادگاه شعرای شیرین زبان پارسی است که در همین شهر نیز آرامیده اند.

اشیا با طرح تخت جمشید

یک سوغات خوب که می تواند یک دکوری خوب نیز محسوب شود. اشیا مختلف با طرح های تخت جمشید، مقبره کوروش و سربازهای هخامنشی است.

عرقیات گیاهی شیراز

به دلیل وضعیت آب و هوایی خاص شیراز، این شهر باغ ها و گلستان های بسیاری دارد و تعداد زیادی از گیاهان دارویی در این شهر رشد می یابند. به همین علت عرقیات گیاهی در این شهر به وفور یافت می شود. از محبوب ترین عرقیات گیاهی که می توانید در شیراز بیابید و به عنوان سوغات بخرید می توان به عرق بهارنارنج، بیدمشک، گلاب، نسترن و… اشاره کرد.

عرقیات شیراز را مثل خیلی چیزهای دیگر می‌شود از بازار وکیل که بهترین هتلهای شیراز مثل هتل چمران و هتل پارسیان هم نزدیکش است، خرید، جایی که یکی از دیدنی‌ترین و قشنگ‌ترین بازارهای ایران است. می‌روید چهارراه معروف زند و بعد از گذشتن از میدان شهرداری و ارگ کریم‌خانی به بازار وکیل می‌رسید و با در پیش گرفتن سمت جنوبی بازار که بیشتر مغازه‌های سوغات آنجاست، می‌توانیدعرقیات خوبی بخرید. انتخاب دیگر پشت ارگ کریم خانی معروف به پشت زندان و عرقیات و آبلیموی وطن پوش در پل باغ صفا، ابتدای خیابان ساحل غربی است که  هم در شیراز معروف است و هم قیمت های مناسبی دارد.

بهارنارنج شیراز

اگر شانس با شما یار باشد و در اردیبهشت به شیراز سفر کنید تازه می فهمید که عطر بهار نارنج یعنی چه. همه ی شهر شیراز از عطر بهارنارنج لبریز است. برای تهیه عرق بهارنارنج، شکوفه های نارنج را جمع آوری می کنند و با دستگاه آن را تقطیر می نمایند. از دیگر فرآورده های این شکوفه های خوش عطر می‌توان به مربا، شربت، چای بهار نارنج و… اشاره کرد. بهارنارنج از دیرباز یکی از سوغاتی ها و سنت های گذشته شیراز بزرگ این بوده است. برای خرید بهارنارنج باید راه پشت ارگ کریم خانی یا سه راه احمدی شیراز را در پیش گرفت.

از شیراز سوغاتی چی بخریم؟
از شیراز سوغاتی چی بخریم؟

عرق بیدمشک

بیدمشک درخت یا درختچه‌ای از خانواده بید است که  گل‌هایی به رنگ زرد دارد و  در اواخر اسفند و اوایل فروردین گل می‌دهد و عمر گل‌دهی آن ۱۵ روز است. از این گیاه اسانسی خوش عطر تهیه می‌شود که درای خواص درمانی بسیار است. برای تهیه‌ی عرق بیدمشک باید بعد از چیدن گل‌ها حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت عملیات عرق گیری انجام شود و توجه داشت که قبل از باز شدن شکوفه‌ها باید آنها را چید تا عرقی با کیفیت به دست آید.

عرق نسترن

نسترن گلی خوش بو و زیباست که از آن عرقی معطر و مفید تهیه می‌شود. اغلب در روزهای گرم تابستان برای آرامش و نشاط بخشی توصیه می‌شود.

گلاب میمند شیراز

گلاب یکی از عرقیجات معروف شیراز است که در میمند تهیه می‌شود و یکی از مرغوب‌ترین گلاب‌ها در ایران است.

آبلیمو و آبغوره شیراز

طبق آمارها ۲۵ درصد از لیمو ترش کشور در شهرهای شیراز مثل قیروکارزین و جهرم تولید می‌شود و وجود این مقدار باغ‌های لیمو، شیراز را به قطب لیموی ایران تبدیل کرده. لیمویی که آبدار است و به همین دلیل به آن لیموی آب می‌گویند، از نیمه دوم شهریور تا آخر اردیبهشت برداشتش می‌کنند و برای سوغات دادن هم مناسب است.

بهترین آبلیموی شیراز را می‌شود از سه راه احمدی خرید و به جز آن اگر بخواهید از نزدیک عرقیات و آبلیموی شیراز را درک کنید و با مراحل تولیدش آشنا شوید باید بروید تولیدی عرقیات و آبلیموی ژاله که در کل شیراز معروف است، جایی که گوشه‌ای از یک باغ بزرگ است و به جای شیشه‌های کوچک، ظرفتان را زیر مخزن‌های بزرگ آبلیمو یا عرقیات می‌‌گیرید و هرچه قدر خواستید پرش می‌کنید. تولیدی ژاله در خیابان باغ ارم، کوچه استاد دیرین، روبروی انجمن خوشنویسان شیراز واقع شده است.

 

منبع اسنپ تریپ
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها