دریاچه گهر، نگین زاگرس

دریاچه گهر، دریاچه کوهستانی که در جنوب شرقی دورود و منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان واقع شده است؛ با داشتن موقعیت کوهستانی و میزبانی از دشت لاله های واژگون هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. در ادامه با گردشگری و توریسم تاریخ ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این دریاچه زیبا در سفر به لرستان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دریاچه گهر، نگین اشترانکو

دریاچه گهر ارتفاع ۲۳۵۰ متری که از سطح دریا دارد و به نگین زاگرس یا نگین اشترانکوه هم مشهور است و به دلیل نبود راه ماشین رو از خرابی و آلودگی های انسانی دور مانده است با این حال این دریاچه سالانه میزبان هفتاد هزار گردشگر می باشد. همچنین زمین شناسان احتمال می‌دهند که دریاچه گهر بر اثر وقوع یک زمین لرزه عظیم به وجود آمده‌اند چرا که بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارند.

دریاچه گهر شامل دو بخش گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. طول این دریاچه حدود ۱۷۰۰ متر و عرض آن نیز ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر می باشد. عمق دریاچه نیز از ۴ متر شروع شده و در برخی از قسمت ها به ۳۰ متر نیز می رسد.

قسمت ساحل شنی این دریاچه برای شنا مناسب می باشد و می توانید در این دریاچه تنی به آب بزنید. جنگل های اطراف این دریاچه متاسفانه در آستانه نابودی هستند. جوی آبی از قسمت بالای دریاچه به پایین می ریزد و بعد از ۴۰ دقیقه پیاده روی می توانید گهر دوم را در انتهای آن ببنید. عمق این دریاچه کم است و با کمی دقت می توانید ماهی ها را در سطح دریاچه مشاهده کنید.

دریاچه گهر، نگین زاگرس

بهترین زمان سفر به دریاچه گهر

بهترین زمان های سفر به این دریاچه تیر و مرداد هستند. البته اگر در اردیبهشت و خرداد به این دریاچه سفر کنید می توانید شقایق های رنگی و لاله های واژگون که در مسیر قرار دارند را نیز ببنید.

پوشش گیاهی و حیوانی دریاچه گهر

یکی از ویژگی‌های طبیعت اطراف دریاچه، پوششی از درختان بلوط، ید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز و موی وحشی در ترکیب با گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی تاج خروسی و اختر است که دریاچه بخشی از زیبایی خود را مدیون همین پوشش گیاهی است.

این دریاچه همچنین زیستگاهی غنی دارد که شامل انواع مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز می‌شود. طبیعت کوهستانی منطقه حفاظت شده‌ی اشترانکوه نیز مثال زدنی است و شامل حیوانات متنوع از جمله بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای،کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین و تیهو می‌شود.

مسیر دسترسی به دریاچه گهر

برای دیدن دریاچه کریستالی گهر بهتر است به شهرستان‌های دورود یا الیگودرز سفر کنید. مسیر سه ساعته‌ی الیگودرز را می توانید با استفاده از اتومبیل شخصی طی کنید و بعد از آن با حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی و از مسیر روستای طیان خودتان را به این دریاچه برسانید. اما اگر نمی توانید این مسیر را پیاده بروید. بهتر است از مسیر دوم که مسیر کارخانه سیمان دورود است استفاده کنید.مسیر دسترسی به دریاچه گهر

از اینجا می‌توانید خودتان را به کوهپایه‌ی اشترانکوه رسانده و با پارک کردن ماشین بقیه راه را به صورت پیاده طی کنید. بخشی از این مسیر صعب العبور است اما از آنجایی که امنیت نسبتا خوبی دارد اغلب مسافران از آن استفاده می‌کنند. در کل دسترسی به دریاچه‌ی گهر چندان راحت نیست. ولی اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید برای یک بار هم که شده باید امتحان کنید.

دریاچه گهر، نگین زاگرس

در ضمن یادتان باشد در روزهای تعطیل به دلیل ازدیاد مسافران از لذت سفر کاسته خواهد شد. بنابراین در روزهای معمول هفته سفر کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید. همچنین وسایل مخصوص کوهنوردی مانند کفش مناسب را به همراه داشته باشید.

 نکات مهم در سفر به دریاچه گهر لرستان 

  1. بهتر است سمت غرب دریاچه که دارای نگهبان و برق است، چادر بزنید زیرا امنیت بهتری دارد.
  2. برای ماهیگیری باید از محیط بانی دریاچه مجوز بگیرید و البته تا اواخر خرداد ماهیگیری ممنوع است.
  3. در سه ماه تابستان می توانید از مغازه کنار دریاچه لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید.
  4. در نظر داشته باشید مسیر کوهستانی و صعب العبور است. بنابراین اگر توانایی کوهپیمایی دارید آماده سفر شوید.

دیدنی ها و تفریحات دریاچه گهر

بسیاری برای لذت بردن از تماشای زیبایی های دریاچه و طبیعت بکر پیرامون آن کوله بار می بندند و راهی این منطقه می شوند. در کنار این می توان از دیدنی ها و تفریح های دیگری که در این مکان فرح‌بخش وجود دارد نیز لذت برد.

این نکته را فراموش نکنید

دریاچه گهر، یکی از جاذبه های محبوب گردشگری طبیعی است و گفته می شود سالانه هزاران نفر از این مقصد زیبا دیدن می کنند. این موضوع موجب فرسایش شدید خاک و نابودی تدریجی جنگل های اطراف دریاچه و پوشش گیاهی آن شده است. به همین دلیل مدیریت دریاچه و اداره محیط زیست استان لرستان از گردشگران درخواست دارد تا از بوته کنی، قطع درختان، شکستن شاخه های آن، چیدن گل ها و ایجاد معابر جدید خودداری کنند.

دریاچه گهر
۱– قایق سواری

از تفریح های مفرح در زمان سفر به دریاچه گهر، قایق سواری است که نباید آن را از دست دهید؛ رفتن به میان دریاچه ای با آب زلال می تواند خستگی راه را از تنتان خارج کند.

البته باید توجه داشته باشید که در این دریاچه تنها می توانید از قایق های بادی استفاده کنید و اینکه خودتان باید تجهیزات قایق بادی را همراه ببرید.

 
۲- ماهیگیری

یکی از تفریح هایی که در دریاچه گهر طرفداران زیادی دارد ماهیگیری به ویژه صید ماهی قزل آلا است. البته باید بدانید صید ماهی تنها به وسیله تک قلاب و تنها با همراه داشتن مجوز و پروانه صید از واحد محیط زیست مستقر در غرب دریاچه امکان پذیر است.

*نکته

ماهیگیری تا اواسط خرداد ممنوع است و از این زمان تا اواخر تابستان می توانید برای ماهیگیری به دریاچه گهر سفر کنید.

دریاچه گهر
۳- پیاده روی، راه پیمایی، دوچرخه سواری و عکاسی 

به مانند هر جاذبه طبیعی دیگر، در گهر نیز می توانید از پیاده روی در طبیعتی دلربا، راه پیمایی در اطراف دریاچه، عکاسی از چشم اندازهای بی نظیر و زلال آب دریاچه لذت ببرید. در کنار این ها گروهی از علاقه مندان به طبیعت، با دوچرخه های حرفه ای خود به گهر سفر می کنند و در مسیرهای دوچرخه سواری اطراف دریاچه از تماشای دیدنی ها لذت می برند.

*نکته

از ترددهای شبانه در قسمت های بالایی دریاچه خودداری کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

۴- کوه پیمایی

همان طور که پیشتر نیز گفتیم، دریاچه گهر در میان کوه های زاگرس و در منطقه کوهستانی و حفاظت شده اشترانکوه قرار گرفته است. اگر از علاقه‌مندان و دوست داران کوه و طبیعت آن هستید، کوه نوردی در دامنه این مناطق می تواند خاطره های خوشی برای شما به ارمغان بیاورد.

البته باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به دریاچه نیاز است تا قسمتی از مسیر را کوه پیمایی کنید.

۵- گشت و گذار در طبیعت اطراف دریاچه 

دریاچه گهر در میان تعدادی از بی نظیرترین و نادرترین جلوه های طبیعت قرار گرفته است که این موضوع، اهمیت و کیفیت گشت و گذار و سفر به این منطقه حفاظت شده را بالا می برد. دره افسانه ای نگار (نی گاه) در جنوب شرقی شهرستان دورود و در مسیر دریاچه، دشت لاله های واژگون در ارتفاعات اشترانکوه (روستای گشان در دامنه قالی کوه الیگودرز) در مسیر شهرستان الیگودرز به گهر و گردنه های زیبای مسیر دورود به گهر تعدادی از جاذبه های طبیعی اطراف دریاچه هستند.

۶- شنا ممنوع 

به احتمال زیاد عکس های زیادی از شنای افراد در دریاچه گهر دیده باشید؛ اما باید بدانید که شنا در این دریاچه ممنوع است و اداره محیط زیست استان لرستان و مدیریت مجموعه اجازه شنا به گردشگران را نمی دهد.  دریاچه گهر

* بهتر است بدانید سال ۱۳۹۵ جسد یکی از هموطنان‌مان که ۹ سال قبل در دریاچه غرق شده بود از آب گرفته شد. شاید شنا در دریاچه گهر ظاهری فریبنده و وسوسه انگیز داشته باشد اما خطراتی از این دست نیز در خود دارد که باید برای جلوگیری از آن ها به مقررات و توصیه های نهادهای مسوول گوش فرا دهید. برای این شهروند، سنگ قبری نیز در کنار دریاچه قرار داده شده است. امیدواریم سرگذشت دردناک این هموطن‌مان مانع از تکرار اشتباه های دیگران شود.

۷- شکار ممنوع 

دریاچه و کوه های اطراف آن زیستگاه حیوان های بسیاری مانند پرندگان، حشرات و پستانداران مختلف است. این موضوع شاید بسیاری را برای شکار به این منطقه روانه کند؛ اما باید بدانید که صید، شکار و آزار و اذیت موجودات زنده و حمل هر گونه سلاح ممنوع است.

 

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
دنی
امتیاز :
     

واقعا زیباست حتما تو سفر به لرستان ازش دیدن می کنم ممنون از مقالتون