آبشار آسیاب خرابه، زیباترین آبشار شمال غرب

معرفی

آب همواره آبادانی به همراه دارد، در گوشه ای باعث به وجود آمدن جنگلی سرسبز میشود و در قسمتی سرازیر می شود و آبشاری زیبا پدید می آورد. آسیاب‌خرابه (به ترکی آذربایجانی: خارابا دییرمان) یکی از این مکان‌های دیدنی است که در استان آذربایجان شرقی در شهرستان جلفا واقع شدهاست که در چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده‌است.

این جاذبه گردشگری، در حدود ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای مینجان آباد، در حاشیه رود ارس قرار گرفته‌است.

Related image

پیشینه

آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی بوده‌است که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه می‌گرفت ولی هم‌اکنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته‌است. ارتفاع آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است.

Related image

 

 

ویژگی‌های طبیعی

آسیاب‌خرابه شامل آبشارهای کوچک و بزرگ می‌باشد که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می‌شود. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرد، تأمین می‌گردد. سطح دیواره‌های آبشار از خزه‌ها و سایر گیاهان آبزی پوشیده شده‌است به‌طوری‌که منظره‌ای زیبا به وجود آمده‌است. در اطراف چشمه‌ای که در آسیاب خرابه قرار دارد، درختان انجیر بسیار زیبایی روییده‌است که چشم‌اندازی دلپذیر به وجود آورده‌اند و در سمت راست دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده‌است.

دلیل نام گذاری

در نزدیکی آبشار ، یک آسیاب آبی وجود دارد که دارای ۱۰ متر ارتفاع و محوطه ی ۲۰۰ متر مربعی است. این آسیاب در گذشته مورد استفاده مردم قرار می گرفته است . در گذر زمان قسمت های زیادی از آن تخریب شده و کاربرد خود را از دست داده است. وجود این آسیاب باعث شده تا این منطقه به آسیاب خرابه شهرت پیدا کند. نام این آبشار در زبان ترکی آذربایجانی ” خراب دییرمان ” است.

 

Related image

 

موقعیت این آبشار در نقشه

 

 

 

 

منابع

  1. «در نوروز کجای ایران را بگردیم؟». باشگاه خبرنگاران جوان، ۱ فروردین ۱۳۹۲. بازبینی‌شده در ۲ فروردین ۱۳۹۲.
  2. «ایرانگردی تیشینه».
  3. وب‌گاه شهرداری تبریز، مناطق طبیعی استان، آسیاب‌خرابه.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها