سفر هیجان‌انگیز به تنگه لی‌لی دورود

تنگه لی‌لی دورود ، لرستان

عکس تنگه لی‌لی دورود %d8%b3%d9%81%d8%b1-%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%d9%84%db%8c%e2%80%8c%d9%84%db%8c-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
تنگه لی‌لی دورود

یکی از جذاب ترین استان های ایران استان لرستان است که دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری می‌باشد.قدمت تاریخی استان لرستان به زمان مادها برمی‌گردد.یکی از جاذبه های طبیعی که در حاشیه یکی از شهرستان های مشهور این استان یعنی دورود واقع شده است تنگه لی لی دورود می‌باشد که حال به معرفی این تنگه‌ی زیبا می‌‌پردازیم. در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان دورود واقع در استان لرستان، تنگه‌ای زیبا و اعجاب انگیز وجود دارد به نام تنگه لی لی که به تنگه سورپیلو معروف است. تنگه لی لی در اطراف روستای چمنار و نرسیده به روستای سیرم واقع شده است این تنگه از جریان رودی به نام ماربره، در دل صخره های زاگرس شکل گرفته و استخرهایی طبیعی و زیبا دارد.

در قدیم در این منطقه مارهای زیادی داشته و به همین دلیل این رودخانه به ماربره معروف است. داخل تنگ لی لی، صخره ای است که برای طی کردن آن باید با اصول اولیه کوهنوردی آشنا بود و وسایل کوهنوردی به همراه داشت.

این تنگه دارای حوضچه هایی به عمق ۲ متر می‌باشد. حوضچه های این تنگه دارای آب خنکی هستند که در فصل تابستان برای شنا و آب تنی بسیار لذت بخش است. دورود بخش اعظمی از جاذبه های گردشگری لرستان را به خود اختصاص داده که نگین آنها دریاچه گهر است . طبیعت زیبای دورود به واسطه  محبوس شدن در بین کوه های زاگرس و وجود آب های جاری و چشمه ها، باعث به وجود آمدن روستاهایی زیبا و کم نظیر شده است. از جمله میتوان به روستای چمنار اشاره کرد. روستای چمنار با طبیعت زیبا و آب های روان در شرق شهرستان دورود و در فاصله ۱۴ کیلومتری این شهرستان، در سلسله جبال زاگرس مرکزی و غرب قله اشترانکوه و دریاچه گهر قرارگرفته است. مردم روستای چمنار از ایل بختیاری (لر بزرگ) و از طایفه چهار لنگ هستند.

تنگه لی لی دورود به همراه دیگر جاذبه های به نام ایران همانند دریاچه گهر، آبشار بیشه و آبشار شوی و بسیاری دیگر در اطراف این شهر قرار گرفته اند. اگر برای چندین روز قصد اقامت در دورود را دارید، قبل از راهی شدن به سمت تنگه لی لی دورود می توانید به سراغ جاذبه هایی که در زیر به شما معرفی می کنیم، بروید.

تفرجگاه باباهور

بر بالای کوه باباهور تفرجگاه باباهور به همت شهرداری دورود دوباره سر و سامان گرفته و هم اکنون مکانی برای پیاده روی و کوهپیمایی است. مساحت ۵۰۰ هکتاری این پارک به همراه امکانات تفریحی شهربازی، استخر، پارک صخره ای، قایقرانی و هتل، می تواند مقصد آخر هفته های خانواده های دورودی و دیگر گردشگران باشد.

عکس تفرجگاه باباهور %d8%b3%d9%81%d8%b1-%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%d9%84%db%8c%e2%80%8c%d9%84%db%8c-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
تفرجگاه باباهور

دریاچه گهر

بیشتر طبیعت گرد هایی که به مقصد دورود حرکت می کنند، بیشتر می خواهند از دیدن دریاچه گهر لذت ببرند. این دریاچه در میان کوه های منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده و بهترین مسیر رسیدن به آن پس از گذر از مسیری مال رو بر روی کوه هاست.دریاچه زیبای گهر بین دو منطقه الیگودرز، ازنا و دورود واقع شده و در بازدید از این دریاچه به شما توصیه می کنیم امکانات و وسایل یک شب کمپینگ در طبیعت را با خود به همراه داشته باشید. برای حمل وسایل در طول مسیر می توانید از الاغ استفاده کنید. مردم محلی با شما همراه شده و مسیر را نشانتان می دهند. بیشتر گردشگران خارجی به این دریاچه، دریاچه ایران می گویند. از ویژگی های زیبای این دریاچه، آب شفاف و الماسی آن است. به طوری که به راحتی عمق ۴ متری ته دریاچه قابل مشاهده است.

عکس دریاچه گهر %d8%b3%d9%81%d8%b1-%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%d9%84%db%8c%e2%80%8c%d9%84%db%8c-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
دریاچه گهر

آبشار دره اسپر

آبشار دره اسپر یا همان آبشار ازنادر در دره اسپر جاری می شود. روستایی به همین نام در نزدیکی آن قرار دارد. باید ابتدا به روستا رفته و پس از یک ساعت پیاده روی از روستا به آبشار دره اسپر می رسید. دشت لاله های واژگون نیز در نزدیکی روستای اسپر و در روستای رزسو در ۱۰ کیلومتری دورود قرار گرفته است. اگر قصد دیدن لاله های واژگون را دارید، بهتر است که از نیمه های فروردین تا اوایل اردیبهشت به این منطقه وارد شوید.

عکس آبشار دره اسپر %d8%b3%d9%81%d8%b1-%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%d9%84%db%8c%e2%80%8c%d9%84%db%8c-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
آبشار دره اسپر

دیدنی‌های تنگه لی لی دورود:

  • آب تنی و شنا در آب‌های تنگه لی لی

این تنگه حیرت انگیز آب فراوانی دارد که فضای مناسبی را برای آب تنی و شیرجه زدن از ارتفاع زیاد ایجاد می کند. وقتی وارد فضای تنگه می شوید ابتدای ورودی آن کمی بازتر است اما هر چه به سمت جلو بروید فضای تنگه بسته تر شده و صخره های صاف و صیقلی نمایان می شوند. در میانه راه حوضچه های کوچک و بزرگی شکل گرفته که بسیار دیدنی و جالب هستند که معروف ترین آن ها حوضچه لی لی نام دارد.

میانه های تنگه بهترین جا برای آب تنی و خوشگذرانی ست چون بیشترین عمق را دارد و شما می توانید راحت شیرجه بزنید و آب تنی کنید؛ اما حتما قبل از شنا یا شیرجه زدن محیط را کاملا بررسی کنید، چون طبیعت دائم دستخوش تغییر می شود و کمی پیش‌بینی ناپذیر است.

نکته: آب تنگه بسیار سرد است و به خاطر دیواره های صخره ای که اطراف آن را پوشانده نور خورشید خیلی به آن نمی رسد؛ بنابراین ممکن است با آب تنی، آب بازی و … حسابی سردتان شود.

آب‌های تنگه لی لی
آب‌های تنگه لی لی
  • قایق سواری هیجان انگیز در تنگه لی لی

قایق ها همیشه جایی به آب انداخته می شوند که عمق آب، زیاد و فضا پهن و گسترده باشد، چیزی شبیه دریا! حال تصور کنید در یک فضای تنگ، صخره ای با آب خروشان قایق سواری کنید و در میانه های راه حوضچه های آب، سنگ های بزرگ و درخت های لای سنگ ها را ببینید! به نظرتان لذت بخش نیست؟ اگر به تنگه لی لی رفتید این امکان برای شما وجود دارد که قایق بادی با خود ببریید و به آب بیندازید و حسابی کیف کنید.

نکته: در حال حاضر در این منطقه قایق کرایه داده نمی شود و فقط یک قایق پدالی آن جاست، پس اگر می خواهید این هیجان را تجربه کنید باید با خودتان قایق بادی همراه داشته باشید.

قایق سواری
قایق سواری

زمان مناسب برای سفر به تنگه لی لی

بهار و تابستان: بهار فصل آب شدن برف های زمستانی و جاری شدن رودهای فصلی ست پس به طبع، بیشتر رودها پر آب هستند. تنگه لی لی هم در مسیر رود ماربره قرار دارد و در بهار ممکن است شدت آب زیاد و سطح آب تنگه بالا باشد که در این حالت برای حرفه ای ها بسیار مناسب و برای غیر حرفه ای ها کمی خطر آفرین است. تابستان اما بهترین فصل سفر به تنگه است، چون هوا بسیار گرم و آب تنی در آب خنک تنگه بسیار لذت بخش است.

پاییز و زمستان: اوایل پاییز برای سفر به تنگه مناسب بوده چون هوا هنوز گرم و معتدل است؛ اما در زمستان سفر و بازدید از تنگه را به شما توصیه نمی کنیم.

راه دسترسی به تنگه لی لی

برای رسیدن به تنگ لی لی ، حدود ۴۵ دقیقه از روستای چمنار و حدود یک ساعت از روستای سیره پیاده روی نیاز است. این تنگ زیبا در میان دو روستای چمنار و سیره واقع شده که از هر دو روستا مسافت طی شده پیاده، حدود نیم الی یک ساعت است. شهرستان دورود در مسیر راه آهن سراسری ایران واقع شده و از این طریق با بیشتر شهرهای ایران ارتباط دارد.

ویدئوی معرفی تنگه لی لی دورود

منابع

۱-تنگه لی لی، دورود – ایران دیزرت

۲-تنگه لی لی دورود – تریپ یار

۳-قایقرانی و شنا در تنگه لی لی دورود لرستان – الی گشت

۴-تنگه لی لی دورود -کارناوال

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها