سفر به سوادکوه ؛ یک تیر و چند نشان

هر نقطه از این مرز و بوم پر است از مکان های گردشگری مملؤ از زیبایی ها و طبیعتی ناب. از شمال و طبیعت سرسبزش گرفته تا کویر و مناطق کوهستانی. در مقاله قبلی یکی از سفرهای کویری در زمستان از دامغان تا یزد را توضیح دادیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا آبشار اسکلیم رود در سفر به سوادکوه ، هیجان انگیزترین تجربه دیدن آبشار و رودخانه نوردی را به شما معرفی کنیم.

سفر به سوادکوه و آبشار اسکیلم رود

این آبشار به دلیل آب و هوایی مطبوع و چشمه های آب گوارا در بین گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. آبشار اسکلیم رود در استان زیبای مازندران و در دل جنگل های بکر هیرکانی واقع شده است. گردشگرانی که تجربه سفر به این ناحیه را داشته اند از آن به عنوان سفری به بهشت یاد می کنند. در هر حال این بهشت زمینی در دهستان لفور که سرشار از زیبایی های طبیعی و کم نظیر است و به دنیای آبشارها(۸۴ آبشار کوچک و بزرگ) معروف شده است، قرار دارد.

حال آبشار اسکیلم رود در سوادکوه نیز یکی از زیباترین آبشارهای لفور است که از یک تپه ی جنگلی در مسیر ۱ کیلومتری خود سرچشمه گرفته است. از تپه ی جنگلی تا رودخانه ی اصلی اسکلیم رود، آبشارها و حوضچه ‌های بسیار دیدنی و زیبایی وجود دارد. آبشار اسکیلم رود در سوادکوه ۳۲ متر ارتفاع دارد و پایین این آبشار حدود ۲۰۰ حوضچه ی آهکی بسیار زیبا در اندازه ‌های مختلف وجود دارد.

سفر به سوادکوه
سفر به سوادکوه

معرفی آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

آبشار اصلی ۳۲ متر ارتفاع دارد و در پایین دست این آبشار حدود ۲۰۰ حوضچه ی آهکی زیبا در اندازه‌ های مختلف در آن دیده می ‌شود. برای رفتن به اسکلیم رود به نظر می رسد که بهترین زمان در اواخر بهار و یا کل فصل تابستان است البته این دو زمان تنها برای این توصیه می شوند که دمای آب برای آب تنی کردن مناسب است وگرنه که برای سفر کردن به آبشار اسکلیم رود در سوادکوه هر زمانی مناسب است.

جاذبه های گردشگری منطقه لفور

جنگل های هیرکانی همان طور که اشاره کردیم به دلیل داشتن طبیعتی بی نظیر می تواند مقصد دوم شما بعد از بازدید از آبشار و رودخانه باشد. جنگل ‌های لفور قدمتش به دوران ژوراسیک باز می‌ گردد. شما می ‌توانید با قدم زدن در دل این طبیعت بکر و زیبا خستگی خود را به در کنید و کاملا از طبیعت آن که چشم هر بیننده ‌ای را مسحور خود می کند، لذت کامل را ببرید.

قدم زدن در جنگل های هیرکانی، مطمئنا حسی عجیب و پیچیده برایتان به ارمغان خواهد داشت. حسی شبیه سفر در زمان و بازگشت به گذشته های زمین. به هر حال قدمت این جنگل ها هر چقدر که باشد فرقی نمی کند زیرا جنگل های هیرکانی تمام انتظارات شما از یک فضای سبز و با طراوت و البته بکر را برطرف خواهند ساخت.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی منطقه سوادکوه است. طبیعت بکر و فوق العاده ی دریاچه تعداد بسیاری از دوستداران طبیعت را به سمت خود می کشاند. با پیاده روی در جنگل های انبوه توسکا، که فقط صدای آواز پرندگان و خش خش برگ ها شنیده می شود براحتی می توانید دغدغه های روزمره خود را پشت سر بگذارید. با حدود چهار ساعت رانندگی از تهران می توانید تجربه بینظیر قایق رانی در دریاچه شورمست و دوچرخه سواری در مسیر جنگلی اطراف دریاچه را داشته باشید.

سد البرز یا سد لفور

این سدی ارتفاعی در حدود ۷۲ متر دارد و در محل تلاقی سه رود اسکلیم، کارسنگ و آذر رود ساخته شده است. زیبایی این سد و مناظر اطرافش خیره کننده است. پس حتما سری به آن بزنید.

سفر به سوادکوه

سفر به سوادکوه سفری تاریخی و طبیعی

اگر قصد دارید تا به این منطقه سفر کنید باید به شما بگوییم که با توجه به آمارهای اعلام شده درباره ی این منطقه باید به شما بگوییم که شهرستان ‌های سوادکوه با ۶۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی، ۱۲ منطقه ی نمونه ی گردشگری و بیش از ۱۰۰ منطقه ی گردشگری همواره یکی از مقاصد گردشگران در این منطقه بوده است. همچنین، ۷۰۰خانه ی اجاره ‌ای، ۸۰ واحد خانه ی مخصوص برای متقاضیان بوم‌ گردی، ۲۰ واحد پذیرائی، یک واحد مهمان پذیر و یک دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی از جمله ی امکانات مورد تایید در این منطقه است.

سفر به سوادکوه
سفر به سوادکوه

نکاتی برای رودخانه نوردی در آبشار اسکلیم رود در سوادکوه

  1.     به یاد داشته باشید که وقتی دو رود با هم تلاقی پیدا می کنند، سطح آب کمی بالا می آید و جریان آب آرام تر است و در نهایت صدای ملایم آب را می شنویم.
  2.     در مسیر خود، می توانید از درختانی که به روی رود افتاده اند به عنوان پل استفاده کنید.
  3.     مراقب حشرات آلرژی ‌زا باشید. از آن جایی که زنبور یکی از حشراتی است که به‌ وفور در طبیعت یافت می ‌شود. اگر خودتان به زنبور حساسیت دارید و این نکته را می دانید حتماً داروهای مخصوص را همراه خود ببرید.
  4.     به آب و هوا دقت کنید، باران ناگهانی می تواند جریان آرام رود را به جریان شدید یا سیل تبدیل کند.
  5.     لباس ها و کیسه خوابتان را در بسته ضد آب قرار دهید.
  6.     از حمل اشیاء تیز بپرهیزید. هنگام عبور،کفش پیاده روی مناسب بپوشید. این کفش ها پاهایتان را گرم نگه می دارد و از خیس شدن آنها جلوگیری می کنند.
  7.     مهم ترین چیزی که در کمپینگ فضای باز و محیط هایی همچون آبشار اسکلیم باید به آن توجه کنید، این است که هوشمندانه وسایل خود را بسته بندی کنید و جا بدهید. مثلا وسایل نرم تر را در پشت کوله ی همراه خود بگذارید تا در تمام مسیر پیاده ای که طی می کنید به کمر شما فشاری وارد نگردد. حتی می شود که وسایل خود را در کیف های کوچک تر کیسه مانند بسته بندی کنید و بعد در کوله قرار بدهید.
  8.     اگر تا محل کمپینگ با ماشین سفر می کنید، یادتان باشد که چادر را آخر سر جمع کنید و به وسایل سفر اضافه کنید.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها