بهترین مقصد گردشگری در استان گلستان چیست؟

چشمه گل رامیان، استان گلستان

معرفی

عکس Image result for ‫چشمه گل رامیان‬‎ %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c Tarikhema.orgدرفاصله اندکی از شهرستان رامیان واقع در استان زیبای گلستان، یک پدیده‌ی طبیعی و بسیار زیبا واقع شده است به نام چشمه گل رامیان. زیبایی این چشمه باعث شده است که گردشگران و طبیعت گردان زیادی به این خطه‌ی سرسبز و زیبا سفر کنند. چشمه گل رامیان در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در دامنه کوه قرار گرفته است که دارای جاده‌ای آسفالته و چشمه ای پر آب است که دارای استخر طبیعی دایره شکلی می‌باشد. این چشمه‌ی آهکی ۹۰ متر طول و ۸۰ متر عرض دارد. و همین امر باعث شده است،  لقب عمیق‌ترین چشمه سرد آب جهان به این شاهکار خلقت اختصاص داده شود.

این چشمه از یک سو به زمین های زراعی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد. چشمه گل رامیان بدلیل عمق زیاد، به رنگ سبز تیره است و ۷۲۰ متر مربع از این منطقه را دربرگرفته است. این پدیده ی طبیعی منظره ای چشم نواز در این نقطه بوجود آورده و خوشرنگی آن باعث زیبایی منحصر به فرد این چشمه شده است. علاوه بر آب خوش‌رنگ لعاب موجود در چشمه، طبیعت سرسبز چشمه باعث شده است هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این همه زیبایی به این منطقه سرازیر شود.

کلمه گل در زبان ترکی به منطقه ای گود و عمیق که آب در آن جمع می شود گفته می شود. گل، کلمه ای آرامی و به معنای چشمه جوشان است. گل ها یا دریاچه ها در حوزه های آسیای مرکزی و ایران در جغرافیای طبیعی با نام های آلماگل، آلاگل و در جغرافیای انسانی به عنوان نشان و نماد اقوام شمالی ایران بزرگ دریافته ها و نقوش اشیای آنان با عناوین ماری گل، آینه گل و … به عنوان عناصر هویت فرهنگی ایران و آسیای مرکزی وارد مباحث تاریخی و قوم نگاری شده است.

گل رامیان به عنوان عنصر نمادین جایگاه مقدس نیایش آب در فرهنگ و آداب و هنر سرزمین آرامیان جایگاه ویژه ای داشته است. ویژگی گل رامیان، با موجودیت باستانی و تاریخی و طبیعی یگانه آن در ادوار مختلف هاله ای از اسطوره و واقعیت را بر آن روا داشته و بدین گونه این نگین سبز (کبود استر) دره بیژن با حوادث تاریخی و طبیعی که در کرانه آن حادث شده بسان دروازه و دالان بهشت راهی به درون واقعیت تاریخ و جغرافیای شگفت سرزمین مقدس رامیان (آرمیان) گشوده تا کلید حل معمای خاستگاه زمینی انسان در آرام هی تی (زمین جاودانه مقدس) در مباحث فرهنگ جهانی سازمان یونسکو و در طرح بازشناسی خاستگاه نخستین -انسان و زیست کره- مطرح بوده باشد!

عکس طبیعت فوق العاده‌ی چشمه گل رامیان %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c Tarikhema.org
طبیعت فوق العاده‌ی چشمه گل رامیان

 

دلیل نامگذاری این منطقه به گل رامیان به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه مربوط است و گفته می شود از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترک و تیره ای از ایل گرایلی هستند.

طبق آنچه که در اسناد و نوشته‌ها وجود دارد در زمان مظفرالدین شاه این منطقه‌ی تفریحی وقف حوزه‌ی علمیه سعدیه‌ی رامیان شده است. چشمه گل در کتب و نوشته‌های دوره‌ی صفویه و همچنین قاجار به نام کبود استخر آمده و همچنین در روایت‌های تاریخی نام آن دالان بهشت و  پلنگ سره نیز ذکر شده است.

این چشمه که از گذشته هم از نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این شاهکار زیبای طبیعت، پذیرای مردم شهرستان‌های اطراف است و مردم از آزادشهر، گنبد کاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می‌آیند.

این چشمه خارق‌العاده در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مقداری از آب سریز شده‌ی آن به رودخانه‌ قره چای رامیان می‌ریزد و در انتها به رودخانه گرگان رود منتهی می‌شود. چشمه گل رامیان، یک چشمه آهکی است به همین دلیل به مرور زمان عمق آن تغییر خواهد کرد. این چشمه محل زندگی گونه‌های مختلف جانوری آبزی به شمار می‌رود. از جمله آنها می‌توان به ماهی سفید رودخانه‌ای، سیاه ماهی، ماهی آبرنوئیدز، نرمتنان و حشرات آبزی اشاره کرد. به همین دلیل بسیاری از افراد با سفر به این منطقه دست به کار صید و ماهیگیری می‌شوند. علاوه بر آبزیان منطقه، درختان و پوشش گیاهی اطراف چشمه از آب آن تغذیه می‌کنند. همچنین شالیزارها در اطراف چشمه نیز از آب آن، آبیاری می‌شوند.

عکس طبیعت فوق العاده‌ی چشمه گل رامیان %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c Tarikhema.org
طبیعت فوق العاده‌ی چشمه گل رامیان

زمان مناسب برای سفر به چشمه گل رامیان 

طبیعت اطراف این چشمه در هر فصل از سال زیبایی خاص خود را دارد. در بهار و تابستان فوق‌العاده سرسبز و در زمستان به دلیل وجود کوه‌های اطراف، منطقه‌ای پوشیده از برف را نمایان می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت زیبایی وصف ناپذیر این چشمه باعث شده است در تمام طول سال از دیدن این منطقه لذت ببرید، اما به دلیل وجود آب سرد در این چشمه پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های گرم سال مثلاً تابستان به این منطقه سفر کنید تا امکان شنا کردن در این آب برای شما نیز فراهم شود. البته به دلیل مشخص نبودن عمق چشمه باید تمام احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرید.

چشمه گل رامیان
چشمه گل رامیان

 

تفریحات در  چشمه گل رامیان:

  • گشت و گذار و عکاسی از طبیعت فوق العاده

چشمه گل رامیان یکی از مکان های پرطرفدار برای پیک نیک است و مردم محلی آخر هفته ها را در آنجا سپری می کنند. شما هم می توانید با بردن وسایل مورد نیاز بساط پیک نیک تان را در آنجا برپا کنید و حسابی لذت ببرید.

می توانید در اطراف دریاچه قدم بزنید و گوشه گوشه طبیعت را کشف کنید. تلفیق رنگ های طبیعت در این منطقه، قطعه ای از بهشت را در حاشیه دریای خزر ایجاد کرده که چشم ها را به سوی خود خیره می کند. مبادا ثبت تصاویر فراموش تان شود چرا که بعدها از ثبت نکردن لحظه های خود در کنار چشمه پشیمان خواهد شد.

گشت و گذار و عکاسی از طبیعت فوق العاده در چشمه گل رامیان
گشت و گذار و عکاسی از طبیعت فوق العاده در چشمه گل رامیان
  • شنا در آب‌های زیبا اما خطرناک

شاید با دیدن زلالی آب و رنگ زیبایش هوس کنید شیرجه ای به داخل چشمه بزنید. بسیاری از محلی ها این کار را انجام می دهند اما به دلیل عمق زیاد این کار کمی خطرناک به نظر می رسد. بنابراین حتی الامکان از این تفریح چشم پوشی کنید تا حاثه ای رخ ندهد.

عکس شنا در چشمه گل رامیان %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c Tarikhema.org
شنا در چشمه گل رامیان
  • ماهیگیری

چشمه گل رامیان مامن ماهیان مختلف است و از میان آنها ماهی سفید رودخانه ای قابلیت صید ورزشی با قلاب را دارد. این ماهی از انواع حشرات آبزی و نرم تنان تغذیه می کند. پس اگر اهل این تفریح هستید وسایل تان را حتما با خود ببرید.

 

عکس شنا در چشمه گل رامیان %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c Tarikhema.org

مسیر دسترسی به چشمه گل رامیان

موقعیت جغرافیایی چشمه‌ی مورد نظر، در مسیر جاده‌ی رامیان به النگ قرار دارد. این چشمه در قسمتی از دامنه‌ی کوه قرار دارد و رودخانه‌ی قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد. چشمه گل در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار گرفته و جاده‌ی آن آسفالته است.این چشمه، در فصل پاییز زیبایی وصف‌نشدنی دارد.

 

ویدئوی معرفی چشمه گل رامیان

منابع

  • چشمه گل رامیان، شاهکار طبیعی استان گلستان – الی گشت
  • معرفی چشمه گل رامیان – سیتی پدیا
  • گل رامیان، چشمه ای تاریخی در دل گلستان – خبر آنلاین
  • چشمه گل رامیان در استان گلستان – ستاره
  • چشمه گل رامیان | نگین فیروزه ای گلستان – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها