کویر کاراکال

کویر کاراکال یکی از خاص ترین و معروف ترین کویرهای ایران است. این کویر در نزدیکی روستای صادق آباد بافق در استان یزد  و مرکز ایران قرار گرفته است. وسعت این کویر بیشتر از ۱۵۰۰ هکتار و با ارتفاع بیش از ۵۰ متر است. این کویر به دلیل داشتن حیات وحش یکی از زیباترین کویرها و دیدنی های یزد میباشد.

کویر کاراکال کجاست؟

در این کویر گونه ای از گربه‌سان‌‌ها زندگی می‌‌کنند که نام قدیمی آنها کاراکال می‌‌باشد. این گربه که به سیاه گوش نیز معروف می‌‌باشد ازهوش بسیار بالایی برخوردار است. در گذشته از این گربه برای شکار استفاده می‌‌کردند. انها با اهلی کردن گربه و آموزش‌‌های فنی از آن به عنوان حیوان شکارچی استفاده می کردند.

کویر کاراکال
کویر کاراکال

از زمان‌‌های قدیم در کویر کاراکال از این گربه به وفور پیدا می شود به همین دلیل این کویر به کویر کاراکال مشهور می باشد. گونه‌‌های گیاهی در کویرکاراکال بسیار ضعیف و بیشتر از گیاه ماسه پسند هستند. از گونه‌‌های گیاهی این منطقه می‌‌توان بوته‌‌های «نسی» و «اسکنبیل» اشاره کرد و همچنین در نمکزارهای حاشیه کویر و در مرز شن‌‌زارها می‌‌توان درختچه‌های گز را نام برد.

تجربه‌ای به دور از هیاهو با سفر به کویر کاراکال

بسیاری از توریست‌‌ها و گردشگران که به کویر سفر می‌‌کنند به دنبال آرامش و دوری از هیاهوی هستند. در این کویر شما می‌توانید از ترکیب رنگ‌‌های که در آن وجود دارد به نهایت آرامش برسید. چون سرزمینی است که در اولین نگاه، رنگ قهوه‌‌ای و آبی پهناورش، کویر را به منظره‌‌ای بی همتا تبدیل می‌‌کند.

دیدنی‌های کویر کاراکال

کویر کاراکال منطقه‌‌ای اسرار آمیز است که بر خلاف ظاهر سخت و خشن اش، لبریز از رنگ است و حرکت روی شن‌‌های طلایی و روانش، همه باعث لطافت و آرامشی بی نظیر در انسان می‌‌شوند. کویرکاراکال با وجود تپه‌‌های شنی و نخلستان‌‌های زیبا و شگفت انگیز گردشگران زیادی را به خود جلب می‌‌کند.

کویر کاراکال بزرگ‌‌ترین تپه‌‌های شنی ایران را دارد و محیط مناسبی برای تفریحاتی چون موتورسواری، پیاده‌‌روی در نخلستان‌‌ها و قدم زدن روی شن‌‌های طلایی، سافاری، شتر سواری و رصد ستارگان را فراهم می‌‌کند.

کویر کاراکال
کویر کاراکال

کویر کاراکال جاذبه‌‌های دیدنی زیادی دارد از جمله می‌‌توان خانه وحشی بافقی، باغ تیتو، میدان خان، معدن سنگ آهن چغارت، قلعه و نخلستان باقر آباد و آب انبار کاکامیر که از بزرگ‌‌ترین آب انبار است را نام برد.

یکی از جاذبه‌‌های این کویر آب انبار کاکامیر است که یکی از بزرگ‌‌ترین آب انبارهای بافق بوده است و مقدار آبی که در خود جای می‌‌دهد حدود ۲۵۰ متر مکعب آب است که با پوشش آجری گنبدی گردچین در عمق چهار متری و در دل زمین قرار گرفته است.

از دیگر جاذبه‌‌های دیدنی که در دل این کویر قرار دارد می-توان خانه وحشی بافقی را نام برد که یکی از شاعران قرن دهم هجری شمسی است و هر سال تعداد زیادی از مسافران و توریستان و گردشگران را به خود جذب می‌‌نماید.

در بازدید از این کویر از قلعه باقر آباد نیز دیدن کنید

قلعه باقر آباد یکی دیگر از جادبه‌‌های دیدنی این کویر طلایی است که در بافق  و در فاصله ۲ کیلومتری کویرکاراکال قرار دارد. که این قلعه یکی از دژهای تاریخی استان یزد به شمار می‌‌آید. این قلعه به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی در دوره قاجاریه ساخته شد، و علت ساخته شدن این قلعه در دوره قاجار، پناه گرفتن مردم در برابر خطرات و محافظت از انبار غلات بوده است. قلعه باقر آباد دارای ۴۵ اتاق و دو برج نگهبانی، ۳ جایگاه برای سنگ‌‌اندازها و ۱۰ جایگاه برای تیراندازها است و این ویژگی آن را تبدیل به یک قلعه منحصر به فرد در استان یزد کرده است.

معدن چغارت بزرگ‌‌ترین و با کیفیت ترین معدن سنگ آهن در خاورمیانه است و همچون نگینی در حاشیه نمک زارهای بیایان بی آب و باران می‌‌درخشد ودر فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی استان یزد قرار گرفته است.

در این کویر همچنین دو کمپ تفریحی شن و شادن و کمپ شهید برزگری وجود دارد که اقامت کویر نوردان را آسان کرده و امکانات رفاهی را در اختیار آن‌‌ها قرار می‌‌دهد.

دسترسی به کویر کاراکال در یزد

برای این که به کویر کاراکال در یزد دسترسی داشته باشید ابتدا باید به سمت شهر یزد بروید، سپس جاده کویری را که تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری به سمت شهر بافق است را نیز طی کنید. اواسط بلوار شهر بافق باید به سمت چپ بپیچید و با طی کردن مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر تا در نهایت به روستای صادق آباد که کویر کاراکال در آن قرار دارد برسید. در حین راهی که به سمت کویر کوراکال می روید می توانید بقایای یک قلعه قدیمی را که در حال بازسازی است را مشاهده کنید. همچنین در این منطقه نخلستان‌های بزرگی وجود دارد که بازدید از آن‌ها در کنار درختان بی‌شمار انار و پسته خالی از لطف نیست.

نکات مهم برای کویری گردی

  • فاصله در کویرها معمولا بسیار گول زننده هستند. مثلا شاید شما نقطه ای را ببینید و با خود خیال کنید که تنها ۲۰۰ متر تا شما فاصله دارد، در حالی که فاصله اصلی آن شاید نزدیک به ۱ کیلومتر باشد.
  • اگر شما تکی یا به صورت گروهی کوچک سفر می کنید، از نکات مهم سفر به کویر این است که مکان، زمان حرکت و زمان بازگشتتان را به افرادی قابل اطمینان بگویید.
  • در پیاده روی در کویر و حتی به طور کلی در همه نوع فعالیت های طبیعت گردی باید آرام راه رفتن شبیه افراد مسن را امتحان کنید.
  • آب به مقدار کافی همراه خودتان ببرید چرا که تشنگی اجازه ادامه ی حرکت را به شما نمی دهد.
  • حتما با مفهوم طوفان شن آشنا هستید، پس یکی از لوازمی که باید همراه داشته باشید شال گردن است تا بتونید جلوی دهانتان را بپوشانید.
  • حتی اگر خیلی به خود در رابطه با مسیر مطمئن هستید، اما این لوازم حتما باید در سفر به کویر همراهتان باشد تا اگر راه را گم کردید، مسیر را پیدا کنید.
  • نسبت به تعداد روز سفر، کوله یک روزه یا چند روزه داشته باشید. در کوله بهتر است لباس هایتان را به صورت لوله شده بگذارید تا فضای کمتری اشغال کند.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها