پل دوازده چشمه، پل ۸۰۰ ساله شهر آمل

 

معرفی

شاه عباس خدمات زیادی برای ایران انجام داده است، از جمله این خدمات ساختن بناهای مختلف بوده که پل دوازده چشمه یا دوازده پله، از جمله این بناهاست. این پل بر روی رود هراز در مرکز شهر آمل در ابتدای خیابان سبزه میدان به طور کامل احداث گردیده و در دوران قاجار به طور کامل مرمت و بازسازی شده و دو بخش شرقی و غربی شهر را بهم متصل می‌کند.


این پل دارای ۱۲ طاق و دهنه می‌باشد که هر یک بر پایه‌های مستطیل شکل استوار شده‌اند به صورتی که ارتفاع آخرین نقطه طاق‌های قوسی شکل در محل تیزی تا سطح رودخانه حدود ۷ متر می‌باشد. فاصله بین هر پایه با پایه دیگر ۶ متر بوده که در ضلع جنوبی و در قسمت مخالف جریان آب دارای سیل برگردان می‌باشد. طول این پل تاریخی و دیدنی ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۰/۶ متر است. محمدحسن اعتمادالسلطنه می‌گوید گرچه این پل پیش از دوره صفوی وجود داشته ولی در زمان شاه عباس صفوی به طور کامل ساخته شده‌ است.

Related image

 

 

نویسنده کتاب تاریخ خاندان مرعشی سه بار از این پل به نام پل هراز یاد کرده است. جهانگردانی از این پل دیدن کردند از آن به دوازده پله و دوازده چشمه و پل هراز (هنوی) یاد کرده‌اند. این پل بر اثر عوامل طبیعی از جمله زلزله یا طغیان رود هراز چندین بار آسیب دیده و بازسازی شد. نخستین مرمت این پل در دوره شاه عباس صفوی انجام شد. این پل در دوه دوره قاجار و پهلوی نیز تعمیر شد.

منابع

  • پل ۸۰۰ ساله دوازده چشمه
  • میراث فرهنگی؛معماری ایرانی،پل دوازده چشمه مازندران
  • Davazdah cheshmeh bridge,pc online
  • نسیم شمال،پا دوازده پله
  • سفر پدیا،پل دوازده چشمه
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
زهرا

خیلی عالی بود واقعا من دنبال چنین مطالب علمی بودم