خنکی جنوب را در «دره تو بیرون» تجربه کنید

معرفی

 

دره تو بیرون
دره تو بیرون

یکی از مناطق بسیار دیدنی با طبیعتی اعجاب انگیز در شهرستان دزفول، دره‌ی تو بیرون است. با وجود دمای بالای ۴۰ درجه دزفول اما در این دره باد خنکی می‌وزد که باعث آرامش خاطر گردشگران و طبیعت گردان می‌شود. درجه هوا در این دره به ۲۵ درجه تا کمتر نیز می‌رسد.

دره تو بیرون در ۲۰ کیلومتری شمال شهر دزفول قرار دارد. دیواره‌های رفیع آن با ارتفاع بلند که گاه تا بیش از یکصد متر می رسد و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آب ‌ چکان ‌ ها جلوه بسیار زیبایی به این دره ‌ ها داده است که چشم هر بیننده ‌ ای را محو تماشای خود می ‌ سازد. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آبی حاصل از بارندگی های فصلی درحوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آبها در کوه و تپه میباشندبنحوی که در فصول خشک عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل کرده و آب سفره های زیر زمینی را جمع کرده و آب در کف دره جاری میشود، بطوریکه در بعضی قسمتها از دیواره و کف دره آب زلال تراوش می کند. این دره دارای دو آبشار است که همراه با طبیعت زیبا مناسب برای گردشگری است. راه دسترسی به این آبشارها ۳۰ کیلومتر جاده آسفالته است.

نام دره­ ی توبیرون از ترکیب دو کلمه ­ی “تو” و “بیرون” به وجود آمده است. “تو” در گویش محلی به معنای تب می ­باشد و “توبیرون” به معنای مکانی است که تب را از بدن دور می ­کند و شنیده ­شده که در قدیم از این دره برای کاهش دردهای ناشی از بیماری ­ها استفاده می ­شده ­است.

برای دسترسی از دزفول به دره توبیرون که مسیری به مسافت تقریبی ۲۰ کیلومتر است انتخابی که در اختیار شما قرار­دارد مینی بوس­های بنز قدیمی است. جاده­ ی دسترسی به این دره خاکی و باریک­ بوده و مسیر ماشین رو در مجاورت با دره قرار دارد از اینرو  کمی خطرناک اما در عین حال بسیار هیجان­ انگیز و مفرح است اما چرا هیجان ­انگیز؟! چون راننده­ های محلی که در اختیار شما هستند کاملا با مسیر و همه ­ی جزییات آن آشنایی کامل دارند و باعث کاهش نگرانی شما در مورد خطرات احتمالی خواهند شد. بدلیل شرایط جاده سفر شما حدودا ۱ ساعت به طول می­ انجامد. اگر انتخاب شما برای سفر به این دره ماشین شخصی خودتان است توصیه ما به شما انتخاب وانت و یا جیپ است. در طول مسیرگاهی در خشکی قدم می­ گذارید و گاهی باید پایتان را به آب بزنید و اینجاست که معنی “تو بیرون” را با تمام وجود درک خواهید کرد.

دره تو بیرون
دره تو بیرون

گاهی با رودی مواجه می شویم، که آب آن تا کمرمان می رسد، و گاه باید روی زمین خشک پیاده روی کنیم. گاهی نیز روی سنگلاخی که روزی بستر رودی بوده است، به راهمان ادامه می دهیم. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آب حاصل از بارندگی فصلی در حوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آب ها در کوه ها و تپه ها می باشد، در فصول خشک آب دره مثل یک زه کش عمل می کند و آب سفره های زیرزمینی در آن جمع شده و آب در کف دره جاری می شود، به طوری که از دیواره ها و کف دره آب زلالی تراوش می کند. آب جاری این دره پر از ماهی های ریز و درشت است، و ازآن جایی که دیواره های دره بلند و به هم نزدیک است، در تمام طول مسیرسایه است، و باد خنکی که در آن می وزد.

دره تو بیرون
دره تو بیرون

 

مناطق دیدنی در دره تو بیرون:

پیمایش دره و یک آب تنی حسابی!

حال که مسیر زیادی را طی کرده اید، شاید هم حسابی گرم تان باشد و در طلب آبی خنک باشید و یا سایه بانی که شما را از آفتاب بی امان جنوب نجات دهد. خب! درست آمده اید، تنگه توبیرون بهترین جایی است که می توانید به آن پناه ببرید.

پیمایش دره و یک آب تنی
پیمایش دره و یک آب تنی

نکته بسیار جالب در مورد این دره آن است که گذرگاه های فرعی و کوچک ترش بسیار خنک تر هستند که می توانید درون آن ها بروید تا حسابی سردتان شود، این دالان های فرعی مکان های مناسبی برای استراحت و غذاخوردن هم به شمار می روند. هم چنان که به سوی انتهای دره پیش می روید پس از ۱ ساعت پیاده روی به آب چکان باریکی به نام بیشه خواهید رسید که اگر از زیر آن رد شوید کاملا خیس خواهید شد. کف دره از جنس سنگ ریزه است و در هنگام پیاده روی می تواند پای تان را اذیت کند؛ پس حتما از کفش مناسب برای ورود به دره استفاده کنید.

عکاسی از مناظر دره توبیرون

زیبایی های توبیرون تمام شدنی نیست و هر چه بیشتر به آن نگاه کنید چیزهای بیشتری کشف خواهید کرد. پس دوربین عکاسی یا گوشی موبایل تان را همراه داشته باشید تا از سنگ های پیچ و تاب خورده، قطرات آبِ چکیده از لای سنگ ها و مارمولک های کوچک و بزرگ که گاهی سرشان را بیرون می آورند، عکس بگیرید و زیبایی های این دره بی نظیر را ثبت کنید.

عکاسی از صخره های عظیم دره تو بیرون
عکاسی از صخره های عظیم دره تو بیرون

آفرود

یکی از کارهای هیجان­ انگیزی که امکان تجربه آن درون دره وجود دارد و به نوعی جزو جذابیت ­های دره نیز محسوب می ­شود تجربه “آفرود” است، برای تجربه آفرود در این دره لازم است که از قبل با اهالی محلی که ماشین­ های جیپ دارند و یا راهنماهای گردشگردی شهر دزفول هماهنگی ­های لازم را انجام دهید. البته لازم به ذکر است که معمولا از قبل جیپ­ هایی درون دره وجود دارد که می­توانید از آنها استفاده کنید. “آفرود” واژه­ ای انگلیسی است و بهترین ترجمه ­ای که  برای آن وجود دارد “بیراهه” است. به همین دلیل شاید بتوان معادل فارسی “آفرودر” را “بیراهه نورد” گذاشت. بنابراین می­توان در تعریف آن گفت: آفرود یعنی بیراهه­ نوردی، یعنی خروج از مسیرهای همیشگی و جاده­ های آسفالت و رانندگی در زمینی که جاده ­ای در آن وجود ندارد؛ برای مثال در دل کویر و شن ­های روان یا وسط جنگل­های انبوه و یا حتی بین صخره­ ها و کوه ­ها، مسیرهایی وجود دارد که یک بیراهه نورد می­ تواند با خودروی خود از آنها عبور کند و پا که نه! لاستیک به جاهایی بگذارد که بسیاری نمی ­توانند.

دشت سرسبز دره تو بیرون
دشت سرسبز دره تو بیرون

زمان مناسب برای سفر به دره تو بیرون دزفول

بهار و تابستان: اگر از هوای بیرون دره صرف نظر کنیم، فصل بهار و تابستان (بازه زمانی اردیبهشت ماه تا آخر شهریور) بهترین فصول برای رفتن به دره هستند چون می توانید اختلاف دمای ۱۵ درجه ای با محیط بیرون دره را تجربه کنید.

پاییز و زمستان: اگر در پاییز یا زمستان به دره بروید؛ شاید هوای بیرون به نظرتان مطبوع و خنک باشد اما هوای داخل محیط دره به شدت سرد و سوزناک می شود که به احتمال زیاد خوشایندتان نخواهد بود و چون خیس می شوید به هیچ عنوان این فصل را برای سفر به دره به شما پیشنهاد نمی کنیم.

دره تو بیرون دزفول
دره تو بیرون دزفول

مسیر دسترسی به دره تو بیرون

این دره از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده است. برای سفر به این دره دو مسیر دسترسی اصلی در اختیار شما قرار دارد، اولین و ساده­ ترین مسیر، جاده ­ی دزفول به سردشت است، پس از ورود به این جاده و طی مسافتی ۱۵ کیلومتری، قبل از رسیدن به منطقه تنگه سرا با انتخاب مسیر سمت چپ جاده، ۶ کیلومتر به سمت جاده ­ی شوسه بروید. مسیر دوم، جاده ­ی دزفول به شهیون است که  این جاده بیشتر مورد انتخاب طبیعت­ گردانی است که علاقه به پیاده­ روی و پیمایش دارند.

ویدئوی معرفی دره توبیرون

منابع

  • ده تو بیرون دزفول استان خوزستان – بیتوته
  • دره تو و بیرون – سی ایران
  • دره توبیرون – دیلی اهواز
  • دره ی تو بیرون دزفول شگفتی بی نظیر طبیعت – ایران هتل
  • دره توبیرون دزفول | طبیعتی اعجاب انگیز- کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها