کلوت های شهداد کرمان

احتمالا شما هم جزو آن دسته از اشخاصی هستید که اگر کسی از شما بپرسد “یک مکان گردشگری تفریحی زیبا معرفی کن؛” جنگل های سرسبز شمال، دریا و دریاچه، آبشارها و …  را نام خواهید برد. اما در حقیقت زیبایی های ایران فقط جنگل و دریا و آبشار نیست بلکه بیابان ها و کویرهای ایران نیز بسیار زیبا و دیدنی هستند. با ما همراه باشید تا کلوت های شهداد کرمان را معرفی کنیم.

کویر همچنین آرامش و سکوت دلنشینی در دل خود دارد. مخصوصا در زمستان، بازدید از کویرها و بیابان های ایران تجربه ای دلچسب برایتان رقم خواهد زد. در این مقاله از تاریخ ما قصد داریم کویری در نیمه جنوبی کشور که عنوان گرم ترین نقاط زمین را هم به خود اختصاص داده را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

کلوت های شهداد کرمان، گرمترین و تماشایی ترین کلوت در دل ایران

این کلوت ها جاذبه هایی خاص هستند که مانند آن خیلی کم است و چشم اندازی جذاب و ماورایی دارند. در این کلوت سافاری و کویر نوردی در انتظارتان خواهد بود و با وجود کمپ کویری شهداد بازدید از این کلوت ها هیجان انگیز تر خواهد بود.

کلوت چیست؟

کلوت به برجستگی هایی گفته می شود که بین شیارهای U شکل ایجاد شده اند. راس این برجستگی ها صاف به نظر می رسد؛ اما طرفِ رو به باد آن ها به صورت پرشیب و طرف دیگر آن ها به صورت کم شیب شکل گرفته است. این اشکال معمولا در رسوبات قدیمی و نرم دریاچه ها ایجاد می شوند و به شکل تپه‌های فرسایشی رخ می نمایند. کارشناسان بر این باورند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

کلوت های شهداد را بیشتر بشناسید

کلوت های شهداد یا شهر افسانه ای کلوت ها وسعی به بزرگی ۱۱ هزار کیلومتر مربع دارند و تشکیل آنها به ۲۰ هزار سال قبل بر می گردد. زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب های گرمایی زمین می دانند و ساکنان اروپای سبز برای دیدن آن به ایران می آیند. آن قدر طرفداران سفر به این منطقه زیاد شده اند که یک کمپ کویری هم در حوالی کلوت ها احداث شده است تا گردشگران به امکانات مناسب دسترسی داشته باشند.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

کلوت‌ های شهداد از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش، پدیده ای بی نظیر در دنیا به شمار می روند و هنوز اصول و خواص پیدایش آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. این کلوت ها که از شمال به جنوب کشیده شده اند، حدود ۱۴۵ کیلومتر طول دارند و  عرض شان از غرب به شرق به ۷۰ کیلومتر می رسد.

آیا کلوت شهداد واقعا گرم ترین نقطه زمین است؟

البته کسی تا الان این نظریه را به صورت رسمی ثبت نکرده است اما پروفسور پرویز کردوانی -بیابان‌شناس و استاد دانشگاه‌های تهران– این منطقه را زیباترین و گرمترین کویر دنیا می داند. در سال ۲۰۰۵ ناسا دمای این منطقه را حدود ۷۰ درجه سانتی گراد اندازه گیری کرده است/

تفریحات کلوت شهداد

اگر کلوت های شهداد را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کردید، برای انجام فعالیت های زیر برنامه ریزی کنید:

سافاری و گشت و گذار در میان کلوت ها

اگر اهل آفرود و سافاری هستید و به این نوع تفریح علاقه دارید، می توانید در میان کلوت ها هم آن را تجربه کنید. اگر ماشین مناسب این کار را ندارید، نگران نباشید، کمپ کویری شهداد این ماشین را با راننده راهنما در اختیارتان می گذارد تا از تجربه این تفریح بی نصیب نمانید. اقامتگاه های منطقه هم تورهای مختلف سافاری کویر را برگزار می کنند که می توانید از آنها هم استفاده کنید.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

هزینه: ماشینی ۴۰۰۰۰۰ تومان برای ۲ تا ۳ ساعت گشت

شترسواری

شترسواری در کویر یکی از تجربه هایی است که نباید آن را از دست بدهید. اگر مقصدتان کلوت های شهداد بودند، در حوالی آنها هم می توانید به شترسواری بپردازید. کمی به گشت و گذار بپردازید و خاطره ای خوش در ذهن تان حک کنید.

هزینه: ۳۰۰۰۰ تومان برای گروه های کوچک، حدود ۲ ساعت گشت به همراه راهنما

موتور چهارچرخ

یکی از وسایلی که کویرگردی با آن تجربه ای تازه به شما هدیه می دهد، موتور چهارچرخ یا ATV است. می توانید سوار بر این وسیله شوید و گشتی هیجان انگیز را تجربه کنید. پستی ها و بلندی ها را بپیمایید و حسابی خوش بگذرانید.

هزینه: ۲۰۰۰۰۰ تومان برای یک ساعت

پیاده روی و عکاسی

کویر ظاهری ساده اما جذاب دارد و دوست دارانش جذب همین یک‌رنگی و سادگی آن می شوند. می توانید بر روی شن های داغ قدم بزنید و گرمای خورشید که در در دانه دانه این شن ها ذخیره شده است را به بدن تان منتقل کنید. اگر به ثبت تصاویر علاقه مندید کویر سوژه نابی برای شماست. فقط به یاد داشته باشید که شن ها می توانند آسیب هایی جدی به دوربین عکاسی تان بزنند. در اینجا، یا باید تجهیزات لازم را داشته باشید و یا به عکاسی با موبایل اکتفا کنید.

کلوت های شهداد کرمان
کلوت های شهداد کرمان

تماشای جلوه های آسمان

بسیاری بر این باورند که در کویر، پدیده های آسمانی را به بهترین شکل می توان دید. کلوت های شهداد یکی از مکان های معروف برای دیدن طلوع و غروب خورشید به شمار می روند و وقتی شب از راه برسد به مکانی برای تماشای رقص ستارگان در آسمان تبدیل می شود. در این زمان ها زیباترین جلوه ها را می توانید در کنار کلوت ها به نظاره بنشینید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها