طبیعت ماسال، طبیعت بِکر

 

 

معرفی

شهرستان ماسال از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است و مردم این شهر به زبان تالشی تکلم می‌کنند. معنی کلمه ماسال کوه وار یا کنار کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال، مازال و… گرفته شده‌است. جمعیت این شهرستان ۴۸٬۹۲۹ نفر است (سال ۱۳۸۵خ) و مرکز آن شهر ماسال است. این شهرستان دارای ۲ بخش و ۴ دهستان است. محصولات عمده این شهر برنج و دامداری مردم است.

این شهرستان دربرگیرنده دو شهر به نام‌های ماسال و شاندرمن است که دارای ۹۴ روستا و وسعت جغرافیایی ماسال ۴۸۶ کیلومترمربع است. از این میزان حدود ۷۰ هزار هکتار آن جنگل و مرتع و ۷۲۵۰ هکتار زیر کشت برنج و ۳ هزارو ۹۸۳ هکتار اراضی باغی می‌باشد. میزان بارش سالانه باران در این منطقه ۱۰۰۰ الی ۱۴۰۰ میلی‌متر است. جاده کوهستانی ماسال به خلخال از این منطقه شروع می‌شود و جز مسیرهای جذاب برای طبیعت گردان محسوب می‌شود جاده ماسال به خلخال مسیر حرکت میرزا کوچک‌خان جنگلی به سمت خلخال بوده که در ارتفاعات «گیلوان» خلخال بر اثر کولاک درگذشت.

قله شاه معلم با ارتفاع بیش از ۳۱۵۰ متر از نقاط دیدنی آن است.

 

 

 

بخش‌ها

  • بخش مرکزی شهرستان ماسال

شهر: ماسال

.حومه ماسال :

روستاههای : مرکیه، لیپا، طاسکوه، سراکه، لر، گنذر، شالماء و ….

  • بخش شاندرمن
    • بخش مرکزی شاندرمن
    • دهستان شیخ نشین

 

شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع، که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌نماید.

 

 

جاذبه‌های دیدنی

ماسال جدا از اینکه منطقهٔ مرتفع و بکری باشد با کلبه‌ای چوبی به شهر آبشار نیز معروف است، آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال ، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر و همین‌طور غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را می‌توان در این شهرستان نام برد.[۲] جاده نیمه آسفالت ماسال به خلخال با عبور از دل جنگل و کوه مسیر فوق‌العاده‌ای برای کوهنوردان می‌شود

Image result for ‫ماسال‬‎

 

مراتع ماسال

ماسال در قدیم رودکنار نامیده می‌شد و محل تشکیل شنبه‌بازار کنونی بوده‌است. وجود همین شنبه‌بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد شهرستان ماسال دو بخش مرکزی و شاندرمن دارد که هر دو آن‌ها طبیعتی دست‌نخورده به‌شمار می‌آیند. در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها غار آویشو است که بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره‌ای کم‌آب قرار دارد. این غار شگفت‌انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده و همچنین از بزرگترین غارهای گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است.

Related image

 

مردم

اغلب قومیت‌هایی که در این شهرستان زندگی می‌کنند تالش زبان‌ها هستند که دهقانان معروف شاندرمن نیز از این قبایل محسوب می‌شنود.مردم این شهر طیف وسیعی از مهاجران به استان تهران را تشکیل میدهد. به علاوه در طول سال‌های اخیر مهاجران زیادی برای زندگی نه کار از استان‌های اطراف به این شهرستان سرازیرشده‌اند.جمعیت این شهرستان و استان گیلان با نرخ بالای کهنسالی درگیرند که از دلایل آن مهاجرت جوانان این شهرستان به دیگر استان‌ها و ایده آل بودن این شهرستان برای بازنشستگان و افراد بیمار می‌توان برشمرداز روستا های شهرستان ماسال میتوان. طاسکوه،وشمه سرا ،شالما ،لوحه سرا ،چسلی ،کوچکام و… را نام برد که هر کدام از این روستا ها زیبایی خودش را دارد اغلب روستاییان کشاورز برنج هستند ودر کنار کشاورزی دام پروری نیز انجام میدهند.

 

موقعیت این شهر بر روی نقشه

منابع

  1. عبدلی، علی، تالشی‌ها کیستند، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ دوم، تابستان ۱۳۶۹.
  2. http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/masal1-issued-iran.html
  3. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران)، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بازبینی‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.

 

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Alireza
امتیاز :
     

بسیار عالی
جزو بهترین جاهاییه که تو عمرم رفتم. واقعا بهشت روی زمینه