دو مکان تاریخی شیراز

دو مکان تاریخی شیراز که حتما باید ببینید

شیراز، شهری زیبا و تاریخی و حتی افسانه ای در ایران و یکی از معروف ترین مناطق کشور است که از دیرباز تا کنون مهد فرهنگ و زیبایی بوده است. این شهر زیبا که در استان فارس و در جنوب کشور قرار گرفته است گویی تکه ای از بهشت خداست که بر روی زمین به انسان ها ودیعه داده شده است.  در این مقاله از مجله گردشگری و توریسم تاریخ ما دو مکان تاریخی شیراز را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱. تخت جمشید

یکی از آثار و جاذبه‌های تاریخی ایران در شهر شیراز است و هر سال تعداد زیادی از گردشگران و توریستان برای دیدن ان از سراسر دنیا می‌آیند. تخت جمشید در ۵۷ کیلومتری شمال شیراز و در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان مرودشت و در دامنه کوهی موسوم به کوه رحمت قرار گرفته است. وسعت کاخ‌های تخت جمشید ۱۲۵ هزار متر مربع است.

تخت جمشید یکی از بهترین بناهای تاریخی جهان است،ساخت آن در سال ۵۱۲ قبل از میلاد آغاز شد و حدود صد و پنجاه سال طول کشید که به طور تقریب می‌توان گفت در حدود ۲۵۰۰ سال پیش به فرمان داریوش ساخته شد. برای ساخت تخت جمشید هنرمندان و معماران زیادی از تمام نقاط ایران تلاش نموده‌اند.

دو مکان تاریخی شیراز
دو مکان تاریخی شیراز

تخت جمشید یا پرسپولیس

یونیان به تخت جمشید پرسپولیس می‌گفتند در ایران قدیم نیز به تخت جمشید چهل منار و پارسه می‌گفتند. پارسه یا تخت جمشید یکی از شهرهای باستانی در ایران است که سالیان طولانی مرکز حکومت هخامنشبان بوده است. قسمتی از تخت جمشید به علت حمله اسکندر مقدونی ازبین رفته و نابود شده است.تخت جمشید کاخ‌های زیادی دارد از جمله کاخ آپادانا،تچر، هدیش، ملکه و صد ستون و نام برد.

کاخ آپادانا قدیمی ترین کاخ تخت جمشید

کاخ آپادانا از قدیمی‌ترین کاخ‌های تخت جمشید است و به دستور داریوش ساخته شده است از کاخ آپادانا برای برگزاری جشن‌های عید نوروز و اقامت و پذیرش نمایندگان کشورهای وابسته به حضور پادشاه استفاده می‌کردند. کاخ تچر یا تچرا یکی دیگر از کاخ‌های تخت جمشید به معنای خانه زمستانی می‌باشد  و کاخ خصوصی داریوش بوده و به فرمان داریوش کبیر ساخته شده است. این کاخ به عنوان موزه خط محسوب می‌شود. کاخ هدیش، در مرتفع‌ترین قسمت صفه‌ی اخت جمشید قرار دارد و کاخ خصوصی خشایار شاه بوده است. کاخ ملکه نیز توسط خشایار شاه ساخته شده و در ارتفاع پایین نسبت به بقیه کاخ‌ها قرار دارد.

دو مکان تاریخی شیراز
دو مکان تاریخی شیراز

کاخ صد ستون وسعت زیادی دارد و به وسیله صد ستون که هر کدام ۱۴ متر ارتفاع داشته‌اند بالا نگه داشته می‌شده است. کاخ شورا هم تالار مرکزی بوده و شاه در اینجا با بزرگان به مشورت و گفتگو می‌پرداخته است. علت نام‌گذاری این کاخ به شورا این بوده است که در این کاخ دو سر ستون انسان وجود داشته که در دیگر کاخ‌ها نیست و سر انسان نماد و سمبل تفکر است.

۲. دروازه قرآن شیراز

یکی دیگر از آثار تاریخی در شهر شیراز دروازه قرآن است. در دوران قدیم شهر شیراز شش دروازه داشته است که دروازه قرآن از آنها باقی مانده است. این دروازه به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد و علت نامگذاری آن به دروازه قرآن به دلیل قرار گرفتن قرآن در درون ان است تا مسافران بدرقه کند. دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی در تنگ الله اکبر و در مسیر جاده شیراز به سمت مرودشت قرار گرفته است. دروازه قرآن اکنون در کنار فلکه طاووسیه شیراز و در فاصله ده متری مقبره خواجوی کرمانی قرار دارد وبه مقبره حافظ شیرازی هم نزدیک است. دروازه قرآن در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دو مکان تاریخی شیراز
دو مکان تاریخی شیراز

دروازه قرآن در دوره زندیه توسط کریم خان زند بازسازی شد به صورتی که اتاقی به بالای دروازه اضافه کرد و دو جلد قرآن به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری در اتاقک بالای آن قرار داداین دو قرآن که مردم آن را قرآن هفده منی می‌نامیدند اکنون در موزه پارس شیراز در معرض دید مردم است. دروازه قرآن در دوره قاجار هم بر اثر زلزله دچار صدماتی شد که توسط محمد زکی خان نوری تعمیر شد. اسم دیگر دروازه قرآن، طاق قرآن است که مردم روزهای اول هرماه از شهر خارج می‌شدند و از زیر این طاق عبور می‌کردند و بر این باور بودند که تا آخر ماه از بلاها و مشکلات مصون می‌مانند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها