معرفی دریاچه ولشت

دریاچه ولشت ، مازندران

معرفی

یکی از مناطق طبیعی و زیبا که هرساله پذیرای گردشگران و طبیعت گردان های زیادی می‌باشد، دریاچه‌ی زیبای ولشت است. دریاچه ولشت که در منطقه کلاردشت قرار دارد یکی از ده دریاچه‌ی کشور محسوب می‌شود که دارای آب شیرین می‌باشد که همین ویژگی باعث شده است پرندگان و آبزیان در آنجا زیست کنند.

دریاچه ولشت دریاچه ای است در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق کلاردشت، این دریاچه کوهستانی در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد واقع گردیده است. در قسمت جنوب غرب این ناحیه علم کوه قرار دارد.

عکس طبیعت زیبای دریاچه ولشت %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d9%88%d9%84%d8%b4%d8%aa Tarikhema.org
طبیعت زیبای دریاچه ولشت

مجموعه ویژگی های طبیعی کلاردشت شرایطی را فراهم نموده که از دیرباز این منطقه مورد توجه انسان و سکونت وی قرار گرفته است. امروزه شواهد فراوان برجای مانده در زمینه های باستان شناسی، مردم شناسی، صنایع دستی و هنرهای سنتی حکایت از غنای فرهنگی این منطقه دارد.

دریاچه ولشت به دلیل چشم انداز سبز و طبیعت منحصر به فرد آن از جمله دیدنی ترین میراث طبیعی کشور محسوب می شود که این امر هر ساله بسیاری از گردشگران را برای بازدید از این منطقه جلب می کند. حضور گردشگران بدون نظارت، طی سال های گذشته طبیعت این منطقه آسیب پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دگرگون کرده است.

دریاچه ولشت مرزن آباد
دریاچه ولشت مرزن آباد

دریاچه ولشت ۷۱اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ مهر ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

دریاچه ولشت در داخل کاسه ی بزرگی از زمین هایی با خاک های رانشی و فرسایشی شکل گرفته است و ۱۵۰۰۰۰ متر مربع وسعت و ۲۰ متر عمق دارد. میزان حجم آب این دریاچه در حدود ۳ میلیون متر مکعب است که از چشمه های جوشان میان دریاچه و نزولات جوی تامین می گردد بنابراین، دور از انتظار نیست که سطح آب دریاچه در طول ماه‌های گرم سال پایین‌تر و در طول ماه‌های پر بارش، بالاتر بیاید. ولشت، آب سریز ندارد و تنها سطح آب آن بالا و پایین می رود.

ارتفاع دریاچه از سطح دریای خزر ۹۳۵ متر می باشد . درون دریاچه اردک ماهی، مار آبی و قورباغه وجود دارد . آب دریاچه بوسیله بارش باران و همچنین چشمه های زیر زمینی که از بستر دریاچه بیرون می ریزد تامین می گردد . بستر دریاچه از خاک بسیار نرم به رنگ خاکستری تشکیل شده است . عمق دید یا visibility بسیار محدود می باشد .

عکس دریاچه ولشت %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%da%86%d9%87-%d9%88%d9%84%d8%b4%d8%aa Tarikhema.org
دریاچه ولشت

دمای محیط اطراف در ساعت ۱۰ صبح ۳۱ درجه و دمای آب در سطح ۲۶ درجه در عمق ۶ متری ۱۹ درجه در عمق ۱۴ متری ۱۳ درجه و در عمق ۲۰ متری دمای آب ۵ درجه می باشد. در ضلع جنوبی دریاچه منطقه ای وسیع دارد که می‌توانید در آن مسقر شوید. در کنار دریاچه سرویس بهداشتی و یک فروشگاه محلی قرار دارد که معمولا همه چیز در آن پیدا می‌شود. دریاچه ولشت دارای اکسیژن و دمای متفاوتی با سایر نقاط کلاردشت است و ورود آلاینده های محیطی، حیات انواع آبزیان چون ماهی سفید، اردک ماهی، شاه کولی و حتی جلبک ها و پلانگتون ها را در معرض تهدید قرار می دهد.

دریاچه ولشت از جمله دریاچه های است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه های کم ارتفاع کلمه، از دید پنهان است. در منابع تاریخی و جغرافیایی مختلف، این منطقه را کلار و یا کلارآباد نامیده‌اند. در بخش جنوب غربی این منطقه هم کوه‌ معروف و مرتفع علم‌ کوه قرار دارد. دریاچه‌ی ولشت به واسطه‌ی داشتن ۱۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، دمایی متفاوت در مقایسه با کلاردشت دارد. آب و هوای این منطقه سرد کوهستانی می‌باشد به علت برخورداری از برخی موقعیت‌های ویژه، مامن برخى از گونه هاى پرندگان مهاجر، ماهى و سایر آبزیان است.دیدار از این محل بدان جهت موقت نام گرفته است که در حال حاضر هیچگونه سرپناهی برای مسافران در حول و حوش آن در نظر گرفته نشده است.

ولی از سال ۱۳۸۴ که این منطقه، از طرف دولت منطقۀ توریستی اعلام شد ساخت و ساز امکانات حول دریاچه ولشت آغاز شده است. در کناره های دریاچه فقط چند درخت وجود دارد که آن هم برای بیتوته کردن چند مسافرانی بیش نیست، بنابراین بقیه مسافران با نشستن بر روی اندک فضای کنار دریاچه، چه در مقابل آفتاب سوزان و چه زیر باران رعدآسا به تماشای زیبایی حیرت انگیز دریاچه پرداخته و از آن لذت می برند.

جاده دریاچه ولشت
جاده دریاچه ولشت

تفریحات در دریاچه ولشت:

انواع قایق سواری

قایق دونات (قایق های گرد با میز وسط) – قایق پارویی و پدالی – قایق موتوری

بیگ بال : توپی که شما را به درون آن می اندازند و روی آب می فرستند.

جت اسکی کودکان و شاتل و بنانا

قایق سواری در دریاچه ولشت
قایق سواری در دریاچه ولشت

ماهیگیری در دریاچه ولشت

ولشت یکی از پاتوق های ماهیگیری است که علاقه مندان به این رشته را به سوی خود می خواند. البته اینجا خبری از امکانات ماهیگیری نیست و شما برای تجربه آن باید وسایل تان را به همراه ببرید. یادتان باشد برای دریافت مجوز باید به مسئولان مستقر در حوالی دریاچه مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که دریاچه ولشت، کپور ندراد و باید وسایلی را به همراه ببرید که با آنها امکان صید ماهی سفید، کولی یا اردک ماهی را دارید.

ماهیگیری در دریاچه ولشت
ماهیگیری در دریاچه ولشت

والیبال

یکی از کارهایی که در هر پیک نیکی بسیار مفرح است بازی والیبال است. البته که این بازی در هر جایی امکان پذیر است اما در کنار دریاچه ولشت یک زمین والیبال وجود دارد که آماده برای استفاده شما است. بنابراین حتما با خود توپ والیبال ببرید تا به همراه عزیزانتان سفری خوشایند را تجربه کنید.

پیک نیک و عکاسی

درختان کمی در کنار دریاچه وجود دارند و میزان سایه در فضای اطراف آن کم است اما می توانید در سایه همین درختان هم چند ساعتی را بگذرانید و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید. دریاچه ولشت توسط کوه هایی بلند محاصره شده و تصویری متفاوت را به نمایش گذاشته است که تماشای آن آرامش کم نظیری را به شما ارائه می دهد. کافیست شروع به قدم زدن کنید تا بیشتر از جلوه های این جاذبه لذت ببرید. ثبت تصویر از این شاهکار طبیعی و ملی یکی از لذت های این سفر است؛ پس دوربین تان را فراموش نکنید و بدون عکس به خانه بازنگردید تا یادگاری ماندگاری از سفرتان داشته باشید.

پیک نیک در دریاچه ولشت
پیک نیک در دریاچه ولشت

زمان مناسب برای سفر به دریاچه ولشت 

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ولشت بهار و تابستان است اما طبیعت در همه فصول جاذبه های خاص خودش را دارد.

بهار و تابستان: به دلیل سرسبزی منطقه و تعطیلات بسیاری در این فصول راهی دریاچه می شوند. هوا مطبوع است و با وجود کمبود سایه و تابش آفتاب باز هم این دریاچه محبوبیت خود را در این فصول دارد.

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، دما تا منفی ۳۰ درجه نیز کاهش پیدا می کند و حتی دریاچه یخ می زند. در این فصل فقط عاشقان زمستان و برف به سوی ولشت می روند و سختی های آن را قبول می کنند.

طبیعت چشم نواز دریاچه ولشت
طبیعت چشم نواز دریاچه ولشت

 دسترسی به دریاچه ولشت

مسیر دسترسی به این دریاچه از محور کندوان (جاده چالوس) است. پس از طی کردن حدود ۲۳ کیلومتر جاده‌ی کوهستانی و گذر از میان جنگل‌های زیبای کاج، بعد از پل کجور یک راه فرعی استفالته به سمت غرب امتداد دارد که به روستای کردی چال می‌رسد. ادامه‌ی مسیر و از روستای کردی چال به سمت دریاچه‌ ولشت خاکی و نه‌چندان مناسب است.

مسیر زیبای دریاچه ولشت
مسیر زیبای دریاچه ولشت

 ویدئوی معرفی دریاچه ولشت

منابع

  • دریاچه ولشت در منطقه کلاردشت – بیتوته
  • جاذبه های گردشگری زیبای دریاچه ولشت – نمناک
  • دریاچه ولشت – ویکی پدیا
  • دریاچه ولشت در کلاردشت – الی گشت
  • دریاچه ولشت مرزن آباد – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها