سوغات یزد

با ما همراه باشید تا سوغات یزد که می توانید در سفر به یزد برای خانواده و دوستانتان ببرید را معرفی کنیم. یزد به عنوان یکی از استان های مرکزی ایران به شمار میرود، القاب زیادی نسبت به شهر یزد داده شده است.که از آن القاب میتوان به القاب زیر اشاره کرد:

  • عروس کویر.
  • دار العلم.
  • شهر بادگیرها و شهر دوچرخه ها

سوغات یزد

شهر یزد دارای تاریخی غنی است.همچنین شهر یزد دارای آثار تاریخی متعددی است.که همین امر موجب جذب توریست ها برای تفریح و مطالعات علمی به این شهر ایرانی شده است.

به همین دلیل یکی از توریست پذیر ترین شهر های کشور است.

یزد نیز مانند سایر استان های ایران دارای انواع صنایع دستی و مواد خوراکی به عنوان سوغات است.

از سوغاتی های این شهر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سوغات یزد
سوغات یزد

کیک یزدی

  • یکی از محبوب ترین و لذیذ ترین شیرنی های سنتی شهر یزد است. معمولا این شیرینی در مراسم های مذهبی مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

قطاب

  • معروف ترین سوغاتی شهر یزد است. این شیرینی از دو لایه تشکیل شده است لایه اول خارجی و لایه دوم که  مغز داخلی این شیرینی تشکیل داده است  و خوردن آن خالی از لطف نیست.

باقلوای یزدی

  • باقلوا از بهترین شیرینی های معروف و پرطرفداری است که در اکثر کشورها تهیه میشود.از کشور هایی که این شرینی لذیذ را تولید میکنند میتوان به:ایران ، ترکیه و آسیای میانه و قفقاز ، عرب، یونان، قبرس و روسیه اشاره کرد.که بهترین و مرغوب ترین این شیرینی را ایران تولید میکند.

سوهان آردی و سوهان خانی

  • همان طور که از نام این سوهان پیداست این دو نوع سوهان مختلف است.یکی آردی و دیگری خانی این دو سوهان یزدی را می توان با طعم ها و شکل های  متفاوت  از یک دیگر تهیه  کرد.

انواع لوز

  • لوز در شهر های مختلف ایران من جمله یزد به عنوان سوغات تهیه می شود. معروف ترین لوزهای یزد هم شامل:
  • لوز بادام ( بید مشک)
  • لوز نارگیل
  • لوز پسته

    سوغات یزد
    سوغات یزد

پشمک یزدی

شیرینی محبوب پشمک یکی دیگر از شیرینی‌های اصیل یزدی است که طرفداران زیادی به خصوص در میان بچه‌ها دارد. پشمک در واقع نوعی شیرینی حجیم است که از شکر تهیه می‌شود. گاهی به شکر مورد استفاده در فرآیند تولید پشمک، مواد دیگری مانند اسانس‌های میوه‌ها، قهوه، کاکائو و زعفران اضافه می‌کنند.

نقل

از دیگر سوغاتی‌های شیرین یزد، انواع «نقل» است. نقل در طول تاریخ از عملیات دراژه‌زنی انواع خشکبار با روکش شکر تولید می‌شده است که این کار حدود ۲۵ سال پیش به کمک دستگاه‌های دراژه‌زنی از حالت دستی خارج شد. نقل امروزی در واقع محصول ماشینی همان نقلی است که سال‌ها پیش با زحمت فراوانی به صورت سنتی تهیه می‌شد. امروزه نقل با طعم‌های متنوع (بهارنارنج، یاس، زعفران و…) و با مغز انواع خشکبار مانند گردو، بادام درختی وبادام زمینی تولید می‌شود.

استان‌های مختلف ایران انواع نقل خاص خود را عرضه می‌کنند اما نقل یزد عطر و طعم متفاوتی دارد. ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی نقل  شامل شکر، آب، بیدمشک، مغز گردو (یا هر نوع مغز دیگر)، وانیل و… است.

نقل را می‌توان با طعم و مغزهای متفاوتی تولید کرد که در این میان نقل گردویی محبوبیت و هم شهرت بیشتری دارد. از انواع نقل می‌توان به انواع گردویی، بادامی، پسته‌ای و خلال بادام با طعم‌های وانیلی، زعفرانی، گل محمدی، آلبالویی، گشنیز و  بیدمشک اشاره کرد. نقل به خاطر شیرین و نرم بودن می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند در نوشیدن چای باشد.

شیرینی حاج بادومی یا حاجی بادام

این شیرینی یکی از شیرینی‌های سنتی ایران است که در استان‌های مختلف ایران به ویژه در یزد تولید می‌شود. در تهیه‌ی این شیرینی از موادی چون مغز بادام، پودر قند، روغن جامد آب ‌کرده، آرد، پودر هل سبز و پودر پسته استفاده می‌کنند.

با سفر به شهر بادگیرها بهترین و جذاب ترین سوغات را برای عزیزانتان خریداری کنید و سوغات شهر یزد را در ذهن آن ها ماندگار کنید.و خاطره های خوب و خوشی را برای خود رغم بزنید.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها