تنگ دار نوشهر و استخرهای طبیعی شگفت انگیز

تنگ دار نوشهر ، مازندران

تنگ دار نوشهر
تنگ دار نوشهر

یکی از مناطق بسیار زیبا با طبیعت شگفت انگیز در استان سرسبز مازندران که سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی می‌باشد، تنگ دار نوشهر است. برای اینکه از گرمای طاقت فرسای تابستان رها شوید و از این دغدغه های روزمره و زندگی ماشینی پر استرس خلاص شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم به تنگ دار نوشهر سفر کنید تا در این مکان دنج و پر هیجان به آرامش وصف ناپذیری برسید. اگر هوس آبتنی کرده اید، اگر دلتان هوای پاک و تمیز می‌خواهد پس عجله کنید و به استان زیبای مازندران بروید و در تنگ دار نوشهر خود را به دل این طبیعت زیبا بسپارید.

تنگ دار در نزدیکی روستای کشکسرا در دهستان خیرودکنار از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران قرار دارد.

در دل جنگل خانیکان نوشهر، رودخانه‌ای سرکش از دل دره ‌ای تنگ می‌ گذرد. درختان بلند کهنسال در بالای دره به سوی هم دست دراز کرده ‌اند و نور آفتاب به سختی از لابه‌ لای شاخ و برگ‌ ها به کف تنگ می ‌رسد. دیوارهای دره را سرخس ‌ها و برگ‌ های سبز پرسیاوشان پوشانده و شاخه‌ های پیچک از اطراف آویزان هستند. صدای سهره جنگلی و بلبل در میان دیوارها می ‌پیچد و لابه ‌لای شرشر آب رودخانه گم می ‌شود. اینجا تنگ دار نوشهر است، در روستای کوشکسرا که میتوانید روزی را بدور از هر نوع دغدغه تمدن و شهر نشینی، هیجان بودن در طبیعت را از دل و جان تجربه کنید.

از همان ابتدا می توانید پا در آب خنک رودخانه تنگ دار بگذارید. خلاف جهت آب را که بالا می روید مناظر زیبایی در جلویتان ظاهر می شود. صخره های پوشیده از خزه و پرسیاوشان منظره بی نظیری را برایتان رقم زده است. عمق آب در هر قدمتان متغیر است. هنگامی که آب تا زانوی شما است، بازهم باید مراقب باشید، زیرا ممکن است در قدم بعدی تا گردن در آب فرو بروید. راهتان را که ادامه می دهید، به حوضچه هایی می رسید که می توانید از روی صخره ها در آن شیرجه زده و گرمای شهر را با خنکی آب عوض کنید.

تنگ یا تنگه دار جاذبه ایست که می توانید به صورت یک روزه به آن سفر کنید و شب هنگام دوباره به تهران باز گردید.

تنگ دره ای است که بیش ازاندازه ی طبیعی ژرف و باریک باشد. دیواره های تنگ اغلب قائم و فوق العاده پرشیب است. در سوی دیگر تنگه باریکه ای از آب که دو دریای مجاور را به طور طبیعی به یکدیگر متصل سازد. به این عارضه باب نیز گفته می شود. در ادبیات رایج تفاوتی بین تنگ و تنگه نیست درصورتی که این دو واژه تفاوتی اساسی دارند.

طبیعت زیبای تنگ دار نوشهر
طبیعت زیبای تنگ دار نوشهر

تنگ دار یا به اصطلاح عامیانه تنگه دار در روستای کشک سرا در ۸ کیلومتر شهر نوشهر قرار دارد. به منظور ورود به این دره، باید پای در جنگل های خانیکان نوشهر و رودخانه کرکرود بگذارید. مسیر رودخانه نوردی در این دره، حدود ۱٫۵ کیلومتر است، بنابراین شما با احتساب مسیر رفت و برگشت ۳ تا ۴ کیلومتر پیاده روی در آب خواهید داشت.

دیدنی ها و تفریحات تنگ دار

استفاده از رودخانه 

۴۰۰ متر آغاز تنگ را خوشان خوشان در حالی می‌گذرانید که پای‌تان حداکثر تا زانو در آب فرو رفته است. حتی در روزهای تعطیل شاید کسانی را ببینید که بساط پیک‌نیک‌شان را همان دهانه دره در حاشیه رودخانه، پهن کرده‌اند؛ اما هرچه پیش می‌روید دیوارهای تنگه به هم نزدیک تر می‌شوند و هرچه تنگه باریک‌تر می‌شود آب عمق بیشتری پیدا می‌کند.

رودخانه زیبای تنگه دار نوشهر
رودخانه زیبای تنگه دار نوشهر

عمق آب در فصل‌های مختلف متفاوت است؛ در بهار بیشترین مقدار آب و پایان تابستان کمترین عمق آن را تجربه خواهید کرد. در مسیر به گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برمی‌خورید که برای شما خطری ندارند و بدون ترس می‌توانید از کنارشان بگذرید. پیمودن تنگ نیاز به انرژی زیادی دارد پس آغاز مسیر خیلی خودتان را خسته نکنید و سعی کنید رودخانه را تا آخرین استخر بپیمایید و تمام این مسیر جذاب و پرفراز و نشیب را تجربه کنید.

آب تنی در استخرهای طبیعی

در بخش‌هایی از مسیر پیمایش‌ رودخانه، به حوض‌ها و استخرهایی طبیعی برمی‌خورید که ماجراجویی در این تنگه را به اوج می‌رساند. در این قسمت‌ها با بررسی عمق مناسب و نبودن تخته سنگ در بستر رودخانه، می‌توانید یک تجربه پرهیجان از شیرجه به دل طبیعت را در کارنامه خود ثبت کنید.

اگر اولین بار است که می‌خواهید تجربه‌ شیرجه در استخرهای طبیعی داشته باشید تنگ دار مکان چندان مناسبی نیست و بهتر است از برکه و استخرهای طبیعی ایمن‌تر و شناخته‌شده‌تر آغاز کنید. اما برای ماجراجویان و اهالی ورزش‌ جزو خاطره‌انگیزترین تجربیات هیجان در طبیعت است.

آب تنی در استخرهای طبیعی
آب تنی در استخرهای طبیعی

 

گشت و گذار در پارک جنگلی خانیکان

برای بعضی‌ها رودخانه‌نوردی در همان ۴۰۰ متر اول که آب عمق چندانی ندارد تمام می‌شود و مسیر تنگه را ادامه نمی‌دهند. هرکسی که از تنگه بازگشته اما هنوز خسته نیست می‌تواند به بازدید جنگل خانیکان در فاصله پنج شش دقیقه ای از پارکینگ دره برود. این پارک، جاده خاکی پرشیب اما بسیار زیبایی دارد که مناظر متفاوتی از جنگل‌های شمالی را پیش روی‌تان می‌گذارد. در حاشیه جاده می‌توان زیرانداز پیک نیک انداخت و در سایه درختان به استراحت پرداخت. با هماهنگی نگهبانی جنگل، امکان کمپ در این پارک را نیز خواهید داشت؛ اما پیدا کردن جای مناسب کمی دشوار است زیرا جنگل در دوسوی جاده، شیب زیادی دارد و باید حدود ۴-۵ کیلومتر بالا بروید تا به جای مناسبی برای کمپ برسید.

گشت و گذار در پارک جنگلی خانیکان
گشت و گذار در پارک جنگلی خانیکان

دقت کنید که در تابستان‌ها، جنگل، برخلاف تنگه و روستا، بسیار شرجی است و تنها در سایه درختان هنگامی که نسیم ملایمی جریان داشته باشد هوا کمی خنک می‌شود.

در این پارک جنگلی با پیمودن مسیر حدود ۵ کیلومتر به سرچشمه‌های رودخانه کرکرود و بالادست تنگه می‌رسید که مناظری بدیع و بسیار چشم‌نواز دارد. بهترین زمان بازدید از مناظر زیبای این جنگل بهار و پاییز است. جنگل خانیکان در بهار به سبب تازگی شکوفه‌ها و طراوتش و در پاییز با برگ‌های هزار رنگ درختان ممرز جلوه‌ای یکتا دارد.

زمان مناسب برای رفتن به تنگ دار نوشهر 

بهترین زمان سفر به تنگ دار فصل تابستان است. مسیری خنک‌، سایه و امکان آب‌بازی باعث شده این منطقه به بهترین مقصد در این فصل تبدیل شود. در فصل بهار آب رودخانه به بیشترین عمق خود می‌رسد. بهتر است در فصل زمستان به این منطقه نروید.

طبیعت زیبای تنگه دار نوشهر
طبیعت زیبای تنگه دار نوشهر

مسیر دسترسی به تنگه دار نوشهر

از سمت جاده چالوس وارد کمربندی و سپس جاده ساحلی شماره ۲۲ به نام سیاهکلرود می‌شوید. در تقاطع شهید خیریان به سمت راست پیچیده و نیرنگ را پشت سر می ‌گذارید. در انتهای نیرنگ دوباره به راست پیچیده و به سمت کوشک‌ سرا می ‌رانید. پس از عبور از روستای کوشک ‎سرا با آغاز مسیر خاکی به یک شیب تند می ‌رسید که انتهای آن دوراه می ‌شود. مسیر راست را ادامه دهید تا روی پل رودخانه کرکو برسید که محل پارک ماشین ‌هاست و شما خودروی دیگر گردشگران را در اینجا خواهید دید. دقت کنید مسیر سمت چپ به نگهبانی پارک جنگلی خانیکان منتهی می‌ شود و به تنگه دار نمی ‌رود.

اقامت در تنگه دار نوشهر
اقامت در تنگه دار نوشهر

از مسیر کوتاهتر جاده سیاهکلرود به داخل کوشک ‌سرا نیز می‌ توانید استفاده کنید و روستا را تا انتها بپیمایید. با توجه به کوچه پس کوچه بودن مسیر، آدرس جاده خاکی جنگل خانیکان را از محلی‌ ها بپرسید و در دوراهی معدن به جای جنگل به سمت راست بپیچید.

 

منابع

  • تنگ دار – نوشهر – ایران تریپز
  • تنگ دار نوشهر – تریپ یار
  • رودخانه‌نوردی تنگ دار – دالاهو
  • ماجراجویی در تنگ دار نوشهر، تجربه ای خنک در گرمای تابستان – الی گشت
  • تنگ دار نوشهر – کارناوال

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها