جاهای دیدنی یزد در زمستان

شهر یزد یکی از شهرهایی است که در مرکز ایران قرار گرفته است. شهر یزد آثار تاریخی و باستانی و جاهای دیدنی زیادی دارد و به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی یزد در زمستان

از نظر موقعیت جغرافیایی استان یزد با خراسان جنوبی، کرمان، فارس و اصفهان همسایه است و وسعت آن ۷۲.۱۵۶ کیلومتر مربع می‌باشد که وسعتی زیادی از کشور ایران را به خود اختصاص داده است. آب و هوای یزد گرم و خشک و در زمستان نسبتا سرد و مربوط می‌باشد و بهترین زمان سفر به یزد در پاییز و زمستان می‌باشد.

مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر یزد

موزه آب یزد یکی از زیباترین موزه‌های یزد می‌باشد این موزه آب متعلق به دوره قاجار است که در یکی از مناطق مسکونی آن دوره معروف به خانه کلاهدوزها بوده قرار دارد. این بنا به فرمان سید علی اکبر کلاهدوز ساخته شد که یکی از تاجران مشهور ان زمان بود و ساخت آن ۴۰ سال طول کشید که دو قنات رحیم آباد و زارچ از زیر آن عبور می‌کردند.

جاهای دیدنی یزد در زمستان
جاهای دیدنی یزد در زمستان

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر یزد می‌باشد که می‌توان به عنوان شاهکار معماری مساجد ایران در گچ‌کاری، صحن گنبد، کاشی کاری، شبستان و مناره‌های زیبای ان به شمار آورد. این مسجد  ابتدا بر روی آتشگاه ساسانی بنا شده است. مسجد جامع یزد در قرن ششم و به فرمان گرشاسب از نوادگان علاء الدوله کالنجار ساخنه شده است.

جاهای دیدنی یزد در زمستان
جاهای دیدنی یزد در زمستان

هشت باغ دولت آباد

هشت باغ دولت آباد در مرکز شهر یزد قرار دارد این باغ از دوران اقشاریه و زندیه به جا مانده است. فضای سبز و درختان باغ آن را تبدیل به یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی نموده است.برای ورود به باغ باید از یک هشتی نسبتا بزرگ عبور کرد. این باغ از دو قسمت اصلی درونی و بیرونی تشکیل شده، باغ بیرونی محل انجام مراسم‌های حکومتی و ورزشی و بخش درونی شامل حرمسرا و برج دیدبانی و ساختمان هشتی می‌باشد. وجود بلندترین بادگیر جهان باعث منحصر به فرد شدن باغ دولت اباد شده است.

خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها: این خانه درمحله خهادان شهر یزد قرار کرفته و مالک این خانه حاج محمد ابراهیم لاری بوده و زمان ساخت این خانه مربوط به دوره قاجاریان است. خانه لاری‌ها شش باب خانه دارد و مساحت ان ۱۷۰۰ متر مربع است.

کارونسرای زین الدین: این کاروانسرا در ۶۰ کیلومتری جاده یزد به کرمان قرار دارد  و به دستور شاه عباس ساخته شده و قدمت آن به ۴۰۰سال برمی‌گردد.و مصالح به کار رفته در این کاروانسرا آجرهای خشتی و بوم اورد است.

برج خاموشان

برج خاموشان: یکی از مراکز دیدنی شهر یزد می‌باشد. این برج در گذشته دادگاه یا دخمه زرتشیان بوده و بر اساس آداب و آیین خود بر این باور بودند که اموات خود در این دخمه‌ها قرار دهند تا طعمه کرکس‌ها شوند و سپس استخوان‌های اموات را در داخل فضای خالی دخمه می‌ریختند. این برج در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد و در مرتفع‌ترین قسمت کوه صفائیه ساخته شده است.

آتشکده یزد: یکی از بناهای زرتشیان است که به آتشکده وَرهُرام یا آتشکده بهرام معروف است. این آتشکده یک ساختمان و باغی پر از درخت دارد که آتش مقدس در آن نگهداری می‌شود. زردتشیان هر ساله از تمام نقاط کشور برای ادای مراسم مذهبی خود به این مکان می‌آیند. معماری به کار رفته در این آتشکده تقلیدی از معماری هخامنشیان در تخت جمشید می‌باشد.

یخچال خشتی میبد یزد

یخچال خشتی میبد یزد: یکی از بناهای تاریخی زیبای شهر یزد در زمستان که گردشگران و مسافران زیادی برای تماشای آن به این شهر سفر می‌کنند یخچال خشتی میبد است. این یخچال در فاصله پنجاه کیلومتری یزد و در شهر میبد قرار گرفته است. یکی از قدیمی‌ترین یخچال شهر یزد است که از خشت و گل ساخته شده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این یخچال دارای چهار قسمت است که شامل دیواره‌های سایه‌انداز، مخزن یخچال، حوض یخ بند و گنبد می‌شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها